F4 met start probleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Gepikt van de http://www.2cvplus.nl site:
bij een 4 gaat het ongeveer hetzelfde!
(zat ook een plaatje bij,maar dat krijg ik er niet op =8-( )
De functie
Een essentieel onderdeel in de Eend is de spaningsregelaar. Hij komt voor in veel verschillende uitvoeringen zit vaak vlak bij de accu en er lopen 3 draden naar toe. De spanningsregelaar doet wat zijn naam doet vermoeden. Hij regelt de spanning. Het zorgt er voor dat onafhankelijk van de snelheid waarmee de motor draait de accu met de juiste spanning geladen wordt en de boordspanning dus netjes +/- 13,8 Volt is. Dus niet zoals op de fietsdynamo de bergaf groot licht en berg op in het donker.
De werking
Nog wat dieper op de werking van het geheel. Een dynamo zonder spanningsregelaar en accu, bijvoorbeeld gemonteerd op een boormachine, zal hoe hard deze ook draait geen laadspanningafgeven. De dynamo moet met een toegevoerde spanning “bekrachtigdâ€
bij een 4 gaat het ongeveer hetzelfde!
(zat ook een plaatje bij,maar dat krijg ik er niet op =8-( )
De functie
Een essentieel onderdeel in de Eend is de spaningsregelaar. Hij komt voor in veel verschillende uitvoeringen zit vaak vlak bij de accu en er lopen 3 draden naar toe. De spanningsregelaar doet wat zijn naam doet vermoeden. Hij regelt de spanning. Het zorgt er voor dat onafhankelijk van de snelheid waarmee de motor draait de accu met de juiste spanning geladen wordt en de boordspanning dus netjes +/- 13,8 Volt is. Dus niet zoals op de fietsdynamo de bergaf groot licht en berg op in het donker.
De werking
Nog wat dieper op de werking van het geheel. Een dynamo zonder spanningsregelaar en accu, bijvoorbeeld gemonteerd op een boormachine, zal hoe hard deze ook draait geen laadspanningafgeven. De dynamo moet met een toegevoerde spanning “bekrachtigdâ€
Dat mijn lampen harder gaan branden bij hogere toeren zou betekenen dat ik ook een kapotte spanningsregelaar heb. Toch heb ik nooit problem met de accu en sraten e.d. raar?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-08-11 14:38 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-08-11 14:38 ]</font>
Nee hoor, dat komt gewoon doordat de dynamo van de 4 zo krap bemeten is dat ie bij stationair toerental te weinig vermogen kan leveren: Als je je motor een paar uur stationair laat draaien met lichten en nog een paar heftige gebruikers aan dan is je accu daarna leeg.
M.a.w. de spanningsregelaar wil best voldoende spanning regelen maar heeft het gewoon niet.
M.a.w. de spanningsregelaar wil best voldoende spanning regelen maar heeft het gewoon niet.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-