F4 met start probleem

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gast

Bericht: # 24331Bericht Gast »

Hallo, kan iemand mij alstublieft zeggrn wat er aan mijn f4 scheelt? Hij start enkel als je hem in gang duwt of er een auto met DRAAIENDE motor aanhangt. Als ik de spanning meet van mijn accu als het contact af staat heb ik 12v met contact op bijna geen spanning meer.
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 24332Bericht Jan-Geert »

accu of dynamo stuk , wat voor spanning heb je op de accu als ie loopt?
Gast

Bericht: # 24334Bericht Gast »

Het is een 12v accu. Ik zal de spanning is meten als hij draait. Maar de startmotor zal het wel niet zijn want als ik er een accu met draaiende motor bij zet slaagt de motor aan. Misschien ergens een kortsluiting?
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 24335Bericht Jan-Geert »

als er bij draaiende motor maar 12 volt op blijft staan is je dynamo stuk , anders is je accu naar zn schrootjes

groeten jg
Le danger rouge

Bericht: # 24413Bericht Le danger rouge »

Gepikt van de http://www.2cvplus.nl site:
bij een 4 gaat het ongeveer hetzelfde!
(zat ook een plaatje bij,maar dat krijg ik er niet op =8-( )

De functie
Een essentieel onderdeel in de Eend is de spaningsregelaar. Hij komt voor in veel verschillende uitvoeringen zit vaak vlak bij de accu en er lopen 3 draden naar toe. De spanningsregelaar doet wat zijn naam doet vermoeden. Hij regelt de spanning. Het zorgt er voor dat onafhankelijk van de snelheid waarmee de motor draait de accu met de juiste spanning geladen wordt en de boordspanning dus netjes +/- 13,8 Volt is. Dus niet zoals op de fietsdynamo de bergaf groot licht en berg op in het donker.

De werking
Nog wat dieper op de werking van het geheel. Een dynamo zonder spanningsregelaar en accu, bijvoorbeeld gemonteerd op een boormachine, zal hoe hard deze ook draait geen laadspanningafgeven. De dynamo moet met een toegevoerde spanning “bekrachtigdâ€
Bauke

Bericht: # 24414Bericht Bauke »

Dat mijn lampen harder gaan branden bij hogere toeren zou betekenen dat ik ook een kapotte spanningsregelaar heb. Toch heb ik nooit problem met de accu en sraten e.d. raar?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-08-11 14:38 ]</font>
an3s

Bericht: # 24426Bericht an3s »

Nee hoor, dat komt gewoon doordat de dynamo van de 4 zo krap bemeten is dat ie bij stationair toerental te weinig vermogen kan leveren: Als je je motor een paar uur stationair laat draaien met lichten en nog een paar heftige gebruikers aan dan is je accu daarna leeg.

M.a.w. de spanningsregelaar wil best voldoende spanning regelen maar heeft het gewoon niet.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 24474Bericht R4F6GTX Automaat »

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-08-13 21:22 ]</font>
Gast

Bericht: # 24736Bericht Gast »

Probleem opgelost!!! Het was een van de zekeringen die slecht contact gaf. Toch bedankt voor jullie hulp.
Plaats reactie