elektrische installatie & ruitenwisser e.e.a.d.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 23987Bericht luigi »

Beste mensen, uw advies gevraagd.

Stadslichten voor doen vreemd: eerst deed het rechter stadslicht het wel en linker niet. Lampjes omgewisseld. Toen deed rechts niets, maar links wel. Dus denk ik: één lampje is kapot. Nieuw lampje in rechts. Deed niets. Lampjes omgewisseld en nu doet links het nog steeds, maar rechts weer niet. Rara, hoe kan dat? Lampjes moeten het doen... Mijn idee: corrosie. Zo ja, wat doe ik eraan?

Nog iets vreemds aan de elektr. installatie: uit de knipperlichten zowel links als rechts komt een draad die nergens heen gaat. Klopt dat? De knipperlichten doen het wel.

Nog een punt: heb ruitenwissers gekocht die passen op de Fourgonette, Dauphin en nog één, maar niet op mijn GTL uit 1985. Welke moet ik wel hebben?

Laatste vraag: zijn er mensen lid van een auto hobbyclub oid en zo ja: weet iemand één in de omgeving van Utrecht?

Bij voorbaat thx
Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 23992Bericht luigi »

Ik moet trouwens even opmerken dat dit wel een super actief forum is. De R4 leeft! Zoveel is wel duidelijk :wink:
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24012Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou zoveel mogelijk contactjes schuren (alles waar je bij kunt, dus het lampje zelf + de stekkertjes), dan WD40 in contacten spuiten waar je niet bij kunt, stekkertjes een beetje plat knijpen en dan in elkaar schuiven met kopervet ertussen om verder corrosie tegen te gaan. Als je dan nog ellende hebt de (aansluitingen van de) massa draden controleren, loshalen, schuren etc.
Ik zou trouwens een multimetertje kopen, daarmee kun je makkelijk fouten opsporen (te hoge weerstanden, spanningen)
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 24015Bericht Bauke »

Multimeter (En daarna de Willem de Zwijger methode) is inderdaad het handigst, want electriciteit is soms abracadabra. Op de 4 van Brecht (zie een ander topic onder diversen)begonnen de stadslichten te knipperen als ie zijn richtingaanwijzer aanzette: Ra-ra-politiepet.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 11, 2003 2:00 am
Locatie: Rijswijk

Bericht: # 24030Bericht Bas »

Electriciteit is heeeel logisch, maar vaak maak er iets ongewild contact of juist geen contact.

Mijn GTL blijft draaien als ik de gevarenverlichting aanzet, is dit bij iedere GTL? Ik heb nog steeds niet uitgezocht waardoor het komt omdat is het boek met electrische schema's kwijt geraakt ben met verhuizen (moeders :@).

Mocht dat boek nou echt weg zijn, waar kan ik dat bestellen. Het gaat om dat groene boek met die röntgen foto van de 4 voorop.
Bij de clubwinkel zie ik net :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: deBas op 2003-08-06 12:24 ]</font>
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24031Bericht Willem de Zwijger »

1. Alarmlichten hebben gelukkig niets te maken met het draaien van de motor, zou rampzalig zijn als het wel zo was.
2. Vreemde zaken als 'andere dan verwachtte lampjes gaan branden' hebben altijd te maken met slechte aarding. Goede lampjes die niet gaan branden waar het wel moet hebben te maken met slechte contacten. Helaas geldt dat niet alleen voor niet brandende lampjes maar is ook een bron van ellende voor alle overige elektrische handel.
Le danger rouge
Berichten: 14
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:00 am
Locatie: Cuijk

Bericht: # 24239Bericht Le danger rouge »

Hebbik ook gehad, dat doorlopen van de motor met de alarmlichten aan....(en op het laatst ook uit!)
Zat in de alarmlichtschakelaar. Die bestaat uit een aantal rolletjes die contakt maken op koperen stripjes, heel fiemelig allemaal...
Aangezien er in de alarmlichtschakelaar een ongeschakelde plus zit , en ook een geschakelde, blijft het contakt dus aan als een van die rolletjes door slijtage zo scheef zit dat die 2 contakt maken.
Work around: Schakelaar van de steker aftrekken.
Oplossing: "nieuwe" schakelaar plaatsen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24242Bericht Willem de Zwijger »

Nou breekt mijn klomp... ik heb nog nooit een auto of motorfiets gezien die af zou moeten slaan als het alarmlicht aanzet, of begin ik te dementeren en snap ik niet wat jullie bedoelen ? Ik moet er niet aan denken dat ik op een file inrij, mijn alarmlicht aan wil doen en dan de motor afslaat ??? Waardoor er iemand acuut bovenop me rijdt en de file helemaal vast komt te zitten (nog even los van het feit dat ik zelf vast in het wrak zit). Knijp in mijn arm please, dit wordt een nacht vol merries...
Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 11, 2003 2:00 am
Locatie: Rijswijk

Bericht: # 24243Bericht Bas »

Nee, wanneer ik mijn alarmlichten aan doe (tijdens het draaien van mijn motor) en daarna de contactsleutel eruit haal blijft mijn motor draaien. Doe ik de alarmlichten dan uit, gaat de motor uit.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 24271Bericht Folkert »

Gaaf!! Dat de voeding naar de ontsteking instant gehouden wordt door de schakelaar van je alarmlichten... Wie heeft er aan jouw kabelboom geklooid?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 24286Bericht an3s »

Niemand denk ik, 'Le danger rouge' heeft perfect uitgelegd hoe dat kan. In je alarmlicht schakelaar komen inderdaad een continue 12v draadje binnen en een geschakeld 12v draaje. Als die twee door de schakelaar aan elkaar worden geknoopt werkt die schakelaar gewoon als tweede contactsleutel.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
berrievanmier
Berichten: 144
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
Locatie: TILBURG
Contacteer:

Bericht: # 24287Bericht berrievanmier »

Op 2003-08-06 09:47, schreef Bauke:
Multimeter (En daarna de Willem de Zwijger methode) is inderdaad het handigst, want electriciteit is soms abracadabra. Op de 4 van Brecht (zie een ander topic onder diversen)begonnen de stadslichten te knipperen als ie zijn richtingaanwijzer aanzette: Ra-ra-politiepet.
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Simpel opgelost door het gebroken massa-draadje tussen koplamp en binnenste spatbord opnieuw te verbinden. Daarna was alles weer zo als het hoort.
Renault 4 1993 bye bye blauw-groen en een Twingo
philip
Berichten: 154
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 2:00 am
Locatie: den haag

Bericht: # 24290Bericht philip »

ik wou het net zeggen maar iemand was me voor
inderdaad een extra massa draadje trekken of vernieuwen dan hoef je de schakelaar niet te vervangen
ik heb het onlangs nog met mijn renault master t 35 d gehad
is misschien wel een renault kwaal
trouwens als ik dat had bij mijn bus deden daarna mijn knipperlichten het een poosje niet meer errug vervelend!!
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 24337Bericht luigi »

Nog effe terug naar één van mijn overige vragen (zie eerste post): uit mijn beide knipperlichten voor komt een draadje dat nergens heen gaat. Heb één van die draadjes op de min van mijn accu gezet (in de veronderstelling dat dit ook aarde is, klopt toch?). Kreeg toen kortsluiting. Vraag is echter: waarheen moet die draad wel gaan?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 24343Bericht Ron »

Heeft iemand niet ooit iets d'r aan gehobbied? Ik ken geen losse draadjes. Komen die uit de originele stekker of zit dat anders?
Plaats reactie