wilde ik vanmorgen karel starten doet tie het niet!
De startmotor is stuk, denk ik want ik hoorde alleen een klikje bij het omdraaien van de sleutel!
de lampjes gingen wel netjes branden, maarja.....das nog geen starten!
En aanduwen? zal waarschijnlijk wel gaan. Er is ook nog altijd de hamermethode, die werkt bijna altijd voor in ieder geval een paar weken. Pak een normale hamer, wurm hem en je jouw arm in een beetje een handige positie, geef de startmotor een ferme edoch beheerste tik. Effect: koolborstels en/of relais "schrikt" en beweegt weer mee. Resultaat:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Dat kan komen door:
de genoemde vastzittende contactjes (hamertje tik)
lege accu
defecte accu
slechte stroomdraadjes naar de startmotor
slechta massaverbinding accu-carrosserie
Als bovenstaande allemaal OK is dan weet ik het ook niet.
Alle lampen bleven branden en werden niet minder fel. Bij het omdraaien van de sleutel hoorde enkel een klikje.
Met de hamer werkte het niet en aanduwen werkte ook niet, ik ben versleept......BAH!!
dat zou er op kunnen duiden dat de ontsteking het ook ineens niet doet. Mogelijke oorzaak voor beide problemen is een massaprobleem van het motorblok. Maak de massa die op de versn.bak zit eens een keertje los, beide gedeeltes goed schoonmaken en vervolgens weer vast zetten. Misschien is heel je probleem dan opgelost.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Als je ontsteking het inderdaad ook niet meer doet dan heeft die hamer weinig zin en doet meer kwaad dan goed. Ik sluit me volledig aan bij Goof's idee en gok op de massa.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Startrelais zelf juist niet. Dat klikt met weinig stroom ook nog wel. De grote hap die via dat contact moet gaan lopen om de motor rond te draaien ondervindt een weerstand.
Massaprobleem kan, maar een simpele meting om te kijken of je accu nog wel 12V is kan al een hoop zoekwerk schelen.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-07-24 16:46 ]</font>
Ja, een startrelais trekt idd veel minder stroom dan je startmotor. Maar toch echt wel een hoop meer dan je ontsteking. Die onsteking trekt hooguit enkele tientallen milliamperes en bij de spoel van zo'n relais zit je bij 12 V toch al gauw over de ampere.
En zoals je zelf al opmerkt komt de spanning bij de ontsteking rechtstreeks van de dynamo en niet van de accu. De ontsteking heeft er dus niets mee te maken of de massa wel goed contact maakt met het blok.
Of de dynamo moet ook kapot zijn natuurlijk
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-07-24 16:53 ]</font>
Ik heb nooit beweerd dat de ontsteking er iets mee te maken heeft of dat er massa met het blok moet zijn. De hele cirkel moet rond zijn zonder alteveel weerstand. Dat schijnt (o.a.) bij de accu-massakabel wel eens mis te gaan ter hoogte van de carrosserie.
Hij is weer gemaakt!
Het was inderdaad de startmotor, maar degene die eruit is gehaald was nog vrij nieuw!
Slechte kwaliteit misschien? ( uit Slovenie )
Mjaa....ben allang blij dat hij t weer doet Heb er nou al vaak genoeg mee stil gestaan!