Wazig gierend geluid bij het afremmen.

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bas

Bericht: # 23135Bericht Bas »

Wanneer ik met mijn 4 GTL afrem op de motor, of als ik de motor ontkoppel, komt er een raar gierend geluid van onder de motorkap.

Ik ben ermee hier in de buurt naar de garage gegaan, maar daar konden ze het ook niet vinden.
Volgens die man was het niet ernstig, een slangetje ofzo wat lucht lekte, iig niet de V-snaar.

Heeft iemand dit ook een keer gehad en weet dus waar ik moet zoeken?
Ton

Bericht: # 23136Bericht Ton »

Als je jou motor ontkoppeld en hij maakt dan het geluid is het dus niet je motor/v-snaar oid.
Het zit blijkbaar in je versn.bak.....is het geluid plots gekomen af langzaam??

Gr. Ton
Jasper

Bericht: # 23137Bericht Jasper »

kijk eens of het lagertje van de dynamospanner nog mooi draait.

Als je afremt op de motor (ineens meer toeren) en dat lager zit vast dan gaat de dynamo-v-snaar (of hoe dat ding ook heet) slippen.

Schijnt wel eens voor te komen.
Ron

Bericht: # 23138Bericht Ron »

Heel moeilijk op afstand te schatten.
Een garagist zou zoiets wel moeten kunnen determineren. Heeft die er ook mee gereden of heb je daar al briesend en reutelend alle geluiden nagebootst die je hoort?
Het echte geluid zegt een techneut meer dan duizend omschrijvingen.
Goof

Bericht: # 23143Bericht Goof »

Versleten druklager wellicht?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Bas

Bericht: # 23147Bericht Bas »

Ron, die man van de garage is meegereden, en heeft even staan luisteren.

Het geluid komt niet uit de buurt van de dynamo, het lijkt bij de carberateur vandaan te komen.

Het is redelijk plots begonnen, nu een week of 4 geleden. Naar mijn idee is het wel erger geworden in die 4 weken, maar het kan ook zijn dat ik er meer op ben gaan letten.
Bas

Bericht: # 23149Bericht Bas »

Ik ben bij mijn eerste bericht onduidelijk geweest, ik bedoelde met afremmen op de motor je gas loslaten en daardoor afremmen. Dus niet terugschakelen en zo op toeren afremmen. Hij piept dus bij een verminderend toerental zonder kracht te leveren.

Om de V-snaren uit te sluiten heb ik die net vervangen, dat helpt niks.
Ik ben er ook net achtergekomen dat het variabel piept wanneer ik ontkoppeld gas geef, dit zou volgens mij betekenen dat het dus niet in de versnellingsbak kan zitten maar in de motor of de koppeling.

Ik heb ook even de verdeelkap eraf gehaald om te kijken, deze zag er vreselijk uit en toen ik hem terug gezet had en een stukje ging rijden was het gepiep even minder.
Zou het de verdeelkap kunnen zijn?

Morgen maar even een nieuwe halen, want of dat de oorzaak is of niet, hij is toch aan vernieuwing toe.
Goof

Bericht: # 23150Bericht Goof »

Al eens aan de spruitstukpakking gedacht? Als je zegt dat het van de kant van de carb afkomt, is dat misschien ook een optie.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Bas

Bericht: # 23151Bericht Bas »

hmm, dat is een goeie, had ik nog niet aan gedacht, ik zal morgen wel eens kijken.
Bas

Bericht: # 23172Bericht Bas »

Ik heb net heel veel moeren aangedraaid in de buurt van het in-/uitlaat spruitstuk, en in de buurt van de carbarateur. Het lijkt te helpen, maar ik moet nog een verder stuk rijden voor ik er zeker van ben of het over is of niet.
De verdeelkap vervangen hielp niet tegen het geluid, maar hij ging wel ineens iets beter lopen.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 23186Bericht R4F6GTX Automaat »

zit er wel (genoeg) olie in de bak?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Bas

Bericht: # 23188Bericht Bas »

In de motor weet ik zeker van wel, de versnellingsbak weet ik niet zeker, om dat na te gaan heb ik mijn broertje ingeschakeld.
Folkert

Bericht: # 23192Bericht Folkert »

Olieniveau in de bak kan je alleen meten door het eruit te laten lopen...
an3s

Bericht: # 23206Bericht an3s »

Nee hoor, je kan ook bijvullen en kijken hoeveel erin gaat. Als dat weinig is was dat het probleem niet, anders misschien wel.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
David

Bericht: # 23213Bericht David »

Toen je die verdelerkap erafhaalde was het gepiep even minder (daarna)? Misschien loopt het ontstekingsmechanisme wat droog (ook eens gehad). Gewoon een beetje vet op het viltje doen dat onder de rotor zit en ook het vervroeginsmechanisme (zit onderin) een beetje smeren. Wel voorzichtig met die olie he, de contactpunten moeten droog blijven!!!! Who knows, misschien helpt het....
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Plaats reactie