remmen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Ik heb gister de remblokken van m'n gtl vervangen.
Dat ging gemakkelijk!
Ik heb echter nog steeds last van een wat sompige rem. Ik denk dat ik de boel moet ontluchten.
Wie weet of dat de oplossing is en zo ja, hoe dat te doen zonder ontluchtingsapparaat?
O,ja nog een andere:
Bij koude start moet ik altijd lang (4 sec) de startmotor laten draaien voor dat ie aanspringt, (alleen choke, geen gas). Duw ik eerst een paar keer op het gas dan doet ie het meteen. Lijkt er dus op alsof de benzine niet in de carburateur blijft en die eerst omhoog gepompt moet worden?
Is dit normaal?
Dat ging gemakkelijk!
Ik heb echter nog steeds last van een wat sompige rem. Ik denk dat ik de boel moet ontluchten.
Wie weet of dat de oplossing is en zo ja, hoe dat te doen zonder ontluchtingsapparaat?
O,ja nog een andere:
Bij koude start moet ik altijd lang (4 sec) de startmotor laten draaien voor dat ie aanspringt, (alleen choke, geen gas). Duw ik eerst een paar keer op het gas dan doet ie het meteen. Lijkt er dus op alsof de benzine niet in de carburateur blijft en die eerst omhoog gepompt moet worden?
Is dit normaal?
Heb je alleen je remblokjes voor vervangen of ook de schoenen achter? Als het remmechaniek achter niet goed stelt dan heeft de achterrem een flinke stoot olie nodig alvorens te remmen. Dat levert ook een sompig pedaal op.
Voor ontluchten zit op elke cilinder een nippel die je open kunt draaien. Je hebt geen ontluchtingsapparaat nodig alleen een beetje hulp van iemand die achter het stuur gaat zitten.
Dat gaat als volgt:
Rempedaal intrappen - nippel open - olie en/of lucht komt eruit - nippel dicht - pedaal los.
Herhalen totdat er alleen nog olie uitkomt en geen lucht. Wel opletten dat er genoeg remolie in het reservoir blijft. Desnoods tussendoor bijvullen.
Alle vier de wielen op volgorde van afstand tot de hoofdremcilinder: Linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter.
Voor ontluchten zit op elke cilinder een nippel die je open kunt draaien. Je hebt geen ontluchtingsapparaat nodig alleen een beetje hulp van iemand die achter het stuur gaat zitten.
Dat gaat als volgt:
Rempedaal intrappen - nippel open - olie en/of lucht komt eruit - nippel dicht - pedaal los.
Herhalen totdat er alleen nog olie uitkomt en geen lucht. Wel opletten dat er genoeg remolie in het reservoir blijft. Desnoods tussendoor bijvullen.
Alle vier de wielen op volgorde van afstand tot de hoofdremcilinder: Linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Oh ja, wat die andere betreft: Gaspedaal intrappen pompt geen benzine op. Dat gebeurt pas als de motor loopt. Als je motor wel direct aanslaat als je voor het starten je gaspedaal een paar keer intrapt zit er voldoende benzine in de carb. Misschien heeft het iets te maken met de samenstelling van het luchtmengsel dat in de carb en in het luchtfilterhuis ontstaat tijdens stilstand (te arm of juist te rijk) en werkt je gasklep als een soort theelepeltje 

Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
O als je de boel open hebt liggen zie je dat zo Als je lucas Girling hebt ben je zo klaar niuewe inhoud (voering) is 14 euro zonder remschoenen! En zeker niet verkeerd om te vervangen remmen zijn belangrijk en verder hij remt wat sompig ontlucht de boel maar eens is vast met vervangen dat je remvloeistof resevoir iets scheef heeft gezeten zodat er lucht in kwam!??
succes
succes
Net even de boel uit elkaar gehaald rechts achter.
Nu weet ik dus dat ik een LUCAS systeem heb.
De remvoering zag er nog goed uit en het zelfstellende mechanisme lijkt aardig te werken. De voering loopt licht aan tegen de remtrommel! Dat lijkt me dus in orde.
Ik ga het andere wiel nog even checken.
ALs dit ook in orde is dan probeer ik eerst de boel te ontluchten.
Mocht dat niks opleveren dan kan ik altijd nog nieuw binnenwerk kopen.
Nu weet ik dus dat ik een LUCAS systeem heb.
De remvoering zag er nog goed uit en het zelfstellende mechanisme lijkt aardig te werken. De voering loopt licht aan tegen de remtrommel! Dat lijkt me dus in orde.
Ik ga het andere wiel nog even checken.
ALs dit ook in orde is dan probeer ik eerst de boel te ontluchten.
Mocht dat niks opleveren dan kan ik altijd nog nieuw binnenwerk kopen.
if it aint broke - find out why
Dat komt doordat het spanmechaniek van de handrem ervoor zorgt dat de schoenen bij het loslaten van het rempedaal niet helemaal terugveren maar tegen de trommels aan blijven lopen. Als ie dat niet goed doet ben je bij het remmen het eerste deel van je remdruk kwijt doordat hij de schoenen eerst helemaal naar buiten moet drukken.
Vandaar dus dat een niet goed stellende handrem kan leiden tot een sompig rempedaal.
Vandaar dus dat een niet goed stellende handrem kan leiden tot een sompig rempedaal.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Als je een carburateur met acceleratiepomp hebt, dan lijkt dat een normaal verschijnsel...Op 2003-07-08 11:33, schreef Jasper:
Bij koude start moet ik altijd lang (4 sec) de startmotor laten draaien voor dat ie aanspringt, (alleen choke, geen gas). Duw ik eerst een paar keer op het gas dan doet ie het meteen.