oververhitte motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Esther-VL

Bericht: # 22342Bericht Esther-VL »

Gisteren op weg van Rotterdam naar huis sloeg het noodlot toe: een oververhitte motor.
De wagen op de vluchtstrook, wegenwacht gebeld via de praatpaal (want op zulke momenten is nét je gsm leeg natuurlijk).
Die konden er dus niets aan doen. Volgens die wegewachter was de motor te veel over verhit geweest, dat hij ter plaatse niets kon organiseren.
Nu de auto opgesleept en staat nu weer thuis.

Het punt is nu, dat hij het niet meer doet. Het vat voor de koelvloeistof was leeg en er kwam dus damp van onder de motorkap. De wagen maakt wel aanstalten om te starten, maar doet dat dus niet.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn, en wat er aan te doen valt :???:

De wegenwachter had het over iets met de cylinderpakking?

Help!
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 22344Bericht R4F6GTX Automaat »

Om te beginnen ligt hoogstwaarschijnlijk inderdaad de koppakking eruit. Maar omdat ie zo heet geweest is zal ook de cylinderkop wel krom staan, dus die moet je laten vlakken. Op zich niet moeilijk, gewoon uit elkaar halen en de kop efkes naar een revisiebedrijf brengen die 'm kunnen nakijken en vlakken. Dan de boel weer in elkaar. Leuk werkje.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
an3s

Bericht: # 22345Bericht an3s »

Nou, daar komt nog wel het een en ander bij kijken, hoor! Daar kan jij nou wel lichtvaardig over doen maar voor een leek zijn er best een aantal dingen waar je aan moet denken die niet zo voor de hand liggen.

Bijvoorbeeld: dat je altijd nieuwe kopbouten moet gebruiken en dat je die dus tot een bepaald moment moet aantrekken.

Trouwens Tom, je hebt toch nog die f6 staan? Misschien een goed moment om de 1100 motor uit je f6 in je f4 te zetten?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Esther-VL

Bericht: # 22347Bericht Esther-VL »

Bedankt voor de goede adviezen, maar ik ben een soort van technische nul...
dingen uiteen halen en terug in elkaar steken gaat allemaal wel. Maar een motor overbouwen, dat zie ik niet direct zitten om zelf te doen. De F6 staat er nog, dus daar dacht ik ook al aan.

En als je de motor niet overbouwt, maar de boel herstelt? Gaat dat, of is er onherstelbare schade ( nu is dat van een afstand natuurlijk moeilijk te zeggen)
En dan hoe geraakt de motor oververhit. Waarschijnlijk door een slecht koelsysteem. Wat doe je daaraan??

Ik vertrouw op jullie kennis!!
an3s

Bericht: # 22348Bericht an3s »

De koppakking is niet het gevolg maar de oorzaak van je oververhitting: Als je koppakking lekt ontsnapt een deel van de motordruk via het koelwatersysteem. De cilinderkop vult zich dan met gassen ipv met koelwater waardoor je koelwater steeds slechter rondgepompt wordt. Hierdoor wordt je motor niet meer gekoeld en trekt de boel krom waardoor het zaakje alleen nog maar harder gaat lekken. Het beetje koelvloeistof dat wel in de cilinderkop wordt gepompt verdampt onmiddelijk. Wanneer je vervolgens je motor uitzet werkt het precies andersom: De motordruk valt weg waardoor de koelvloeistof via het lek in de gloeiend hete cilinder kan lopen waar het subiet verdampt. Kortom: tegen de tijd dat je motor is afgekoeld is er bijna geen koelvloeistof meer te vinden.

Meestal is het voldoende de kop te laten vlakken en er met een nieuwe koppakking weer op te bouten. Maar dat is in tegenstelling tot wat Paul beweert toch echt geen beginners klusje. Bovendien is het mogelijk dat er zich koelvloeistof met de motorolie vermengd heeft. In dat geval moet het carter open om de motor grondig schoon te maken. Olie met water vormt namelijk een dikke plakkerige sludge die bepaald niet goed is voor je motor.

Een motor volledig overzetten is ook niet eenvoudig maar dat zou vanwege het verbeterde eindresultaat mijn voorkeur hebben.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Esther-VL

Bericht: # 22349Bericht Esther-VL »

Dat overzetten van de motor kan, maar de 845cc die er nu in zit was tot gisteren erg oké. itt die andere in die F6, die hapert en stottert, maar dat is allicht wel te verhelpen.

dat van die koppakking vervangen lijkt me idd geen klusje dat je 'even' doet. Zeker niet als je niet zó handig bent met al die zaken. Het is waarschijnlijk niet even een dekseltje wegschroeven, pakking eruit, nieuwe erin, dichtschroeven en klaar...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tom op 2003-06-29 10:55 ]</font>
an3s

Bericht: # 22351Bericht an3s »

Nee, die pakking zit ongeveer halverwege je motor. Die moet dus zo ongeveer doormidden
schoapke

Bericht: # 22352Bericht schoapke »

Het zit je niet mee Tom :sad:
martijn lagerweij

Bericht: # 22354Bericht martijn lagerweij »

martijn lagerweij

Bericht: # 22355Bericht martijn lagerweij »

He andries,
naar mijn weten zijn alleen bij de modernere motoren kopbouten gebruikt die je buiten het elastische gebied aandraait.(dus als het ware vervormd) De bouten van de 4 kun je gewoon weer gebruiken. Vaak staat het op je koppakingsset vermeld
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 22356Bericht R4F6GTX Automaat »

Als de bouten niet zichtbaar uitgerekt zijn kun je ze best wel nog eens gebruiken. Er komt inderdaad wel meer bij kijken, maar ik dacht tegen de tijd dat ie z'n motor open heeft geschroefd en er een blik in heeft geworpen, schrikt ie zó dat ie zich meteen weer tot het forum wendt, waarbij we 'm de volgende stappen kunnen uitleggen. :wink:
Tom, je mag ook met je wagentje naar mij toe komen dan maken we 'm hier samen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Esther-VL

Bericht: # 22357Bericht Esther-VL »

hij rijdt niet meer...

maar hoeveel dagen heb je nodig om die hele toestand te vervangen?
Esther-VL

Bericht: # 22362Bericht Esther-VL »

wat ik er nog ben vergeten bij te vertellen is, dat toen ik in Rotterdam was, was daar een of andere wielerwedstrijd aan de gang, zodat allerlei straten waren afgesloten. Zo was er dus een of andere suffe kloot die dus ook in een tijdelijk doodlopende straat reed en dus niet verder kon. Ik stond achter die kloot. Wat doet kloot, hup in de achteruit zonder te kijken!. Ik toeteren, maar te laat. Hij zat er al op. Een klein beetje is de motorkap ingedeukt en ook de nummerplaat was wat vervrongen.

Zou het dus kunnen zijn dat er toen iets beschadigd is geraakt. Ik heb de boel volgensmij redelijk goed geinspecteerd, maar ik kán wat over het hoofd gezien hebben. Een lek in het koelsysteem ofze, maar ik heb er daarna nog mee naar Boskoop gereden en dan terug naar huis via bergen op zoom , antwerpen en pas voorbij antwerpen begaf onze vriend het.....
an3s

Bericht: # 22364Bericht an3s »

Op 2003-06-29 17:42, schreef martijn lagerweij:
He andries,
naar mijn weten zijn alleen bij de modernere motoren kopbouten gebruikt die je buiten het elastische gebied aandraait.(dus als het ware vervormd) De bouten van de 4 kun je gewoon weer gebruiken. Vaak staat het op je koppakingsset vermeld
Euuhhh, sorry, mijn kennis mbt het reviseren van motoren ligt inderdaad meer in de richting van moderne PSA blokken. Ik ging er van uit dat eea ook voor oude renault blokjes opgaat. Mijn excuses.
an3s

Bericht: # 22365Bericht an3s »

Wat betreft die schade voor: Misschien is je koelsysteem daarbij wel beschadigt, maar dan nog heb je grote kans dat je motor lekt doordat ie te heet is geweest.
Plaats reactie