Blijvend lekke koppakking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Renault Classique

Bericht: # 21162Bericht Renault Classique »

Jeemig de Peemig! Het GTL blokje in m'n F6 blijft ook na veel TLC en twee nieuwe koppakkingen last houden van een lekke afdichting tussen kop en cylinderblok. Dat manifesteert zich middels geborrel in het expansievat na een proefrit. Volgens mij heb ik alle potentiele oorzaken van de ellende nagekeken en, indien nodig, onder handen genomen, wie heeft suggesties over wat ik eventueel over het hoofd heb gezien?

Een opsomming van de reeds gecheckte zaken:
-aansluiting kleppen op zetels: prima, vacuumcheck door revisiebedrijf in mijn bijzijn.
-vlakheid kop: gevlakt en dubbel gecheckt (bij revisiebedrijf)
-scheurvrijheid kop: ook goed.
-Vlakheid cylinderbussen en blok: Goed.
-Juiste aanhaalmoment kopbouten: in eerste instantie de voorgeschreven 60Nm: Compressieverlies en borrels in koelsysteem.
Op een gegeven moment de bouten maar wat strakker gezet: 70Nm: geen beter resultaat. Op dit moment staan ze op 80Nm: Het blokje loopt stationair niet lekker, met gasgeven loopt 'ie goed, alleen het borrelen in het expansievat blijft, probleem nog steeds niet verholpen.

Wat zie ik eventueel over het hoofd? De olie in het blokje blijft er op dit moment er nog goed onder, emulsie van olie en water kom ik nog niet tegen.
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 21169Bericht R4F6GTX Automaat »

vraagje: Loopt ie F6 op gas of op benzine?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
David

Bericht: # 21175Bericht David »

Heb je niet op een andere plek in het koelsysteem een lek zitten? Bij de aansluiting van een kachelslang op de kachelradiator bijvoorbeeld?? Dat geborrel is een teken dat er ergens lucht in het systeem komt, zoveel is logisch. (Domme vraag misschien, maar heb je het koelsysteem goed ontlucht met dat slangetje dat uit je kachel komt? En dan liefst het expansievat omhooghouden dus...)Ik heb die belletjes namelijk ook gehad met de mijne en dat bleek een lekkende kachel te zijn: de koppakking was niet lek!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Goof

Bericht: # 21184Bericht Goof »

Zolang je geen grote witte pluim uit je uitlaat en/of een emulsie van olie en water aantreft is er niks aan het handje volgens mij. Ik denk idd dat je elders in het koelsysteem een probleem hebt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
keessie

Bericht: # 21196Bericht keessie »

En ik zou die cilinderkopbouten toch maar vastzetten op het voorgeschreven moment, als ik jou was. Die bouten hebben het toch al flink te verduren; uitzetten/krimpen door warm en dan weer koud worden van de motor. Als je de bouten te vast zet, dan kunnen ze gaan uitrekken c.q. insnoeren. Met als gevolg dat je bouten op den duur toch los gaan zitten, of nog erger, afbreken. Wat een optie zou zijn is om een potje Bar's Leaks in het koelsysteem te gooien. Ehhh, de inhoud ervan, bedoel ik. Dat spul werkt heel goed en kan zelfs kleine lekkages van de koppakking dichten.
Het spul moet wel rechtstreeks in het koelsysteem gegooid worden en niet in het expansievat. Als je het daar in gooit, circuleert het niet voldoende in je koelsysteem. Het beste is om er een stukkie mee te rijden met de kachel aan, zodat het spul overal terecht kan komen. Een mooi ritje voor naar de piknik, misschien? Ik zou daar ook wel naar toe willen gaan met mijn R6, maar ik heb een grieppie te pakken.
Succes ermee!

P.S.
Je moet de hele inhoud van dat potje Bar's Leaks in het koelsysteem werpen, dus ook de zogenaamde konijnekeutels die erin zitten. Die lossen zich wel op!
keessie met zijn zessie
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 21198Bericht Jan-Geert »

hoe is je waterpomp???
Renault Classique

Bericht: # 21223Bericht Renault Classique »

Ah! zoveel solidariteit doet een mens goed!

De motor draait op benzine, ook bij warm worden geen witte pluim uit de uitlaat en het ontstaan van emulsie moet ik na twee ritjes vandaag nog even checken. In ieder geval draait 'ie stationair beroerd. Is 'ie nog koud dan slaat de motor stationair af of hij staat met een beetje choke enorm toeren te maken. Een middenweg is er eigelijk niet.

Het koelsysteem is ontlucht middels het daarvoor bestemde slangetje met de kachelkraan open. Toen ik de waterpomp los had van de kop kon ik bij een visuele inspectie van de pomp geen vreemde zaken ontdekken. Het schoepenradje draait en er zit geen speling op de as. Lekkages aan de pomp heb ik ook niet kunnen ontdekken.

Even een gedachtensprong: de kachelkraan dicht houden zou dus een probleem met afdichting bij de kachel voor even kunnen buitensluiten en dan zou de motor wel goed kunnen lopen.

Iemand heeft geopperd dat er misschien een scheurtje in een cylinderbus het probleem kan zijn, hoe staan de leden van het sleutelpanel daar tegenover? Met het meten van de compressie zou de boosdoener te lokaliseren zijn.

Ik zwoeg er, maar nu gesteund door veel meer expertise, nog even mee verder. Morgen weet ik te melden of er emulsie te vinden is en ga ik eens kijken of er zonder thermostaat in de slang nog wijzigingen in draaigedrag plaats vinden. Daarbij natuurlijk even de druk in de diverse waterslangen checken. Het verslag volgt!
David

Bericht: # 21227Bericht David »

Je kan alvast een ding uitsluiten: de motor gaat niet beter/minder lopen wanneer het koelsysteem lekt/dicht is. Als er echt te weinig koelwater in het systeem komt wordt de motor gewooon te heet, maar da's volgens mij hier niet het geval. Een compressietest zou inderdaad uitsluitsel kunnen geven over de inwendige conditie van de motor (in ieder geval zuigers/zuigerveren/cilinderbussen). Wanneer een (of meer) cilinder(s) echt minder compressie heeft als de rest is daar een probleem. Anders moet je dus verder zoeken (en blij zijn, want dan is het probleem waarschijnlijk minder ernstig.

Dan denk ik echter dat er twee verschillende problemen zijn: koelwaterlekkage en slechte afstelling op de een of andere manier. Loop het hele koelsysteem eens grondig na op lekkages, dus ook de kachelradiator. Daarvoor moet je het kachelhuis losmaken en vervolgens de plastic plaat met daaraanvast de radiator+slangen: bij mij lekte een van die slangen op de aansluiting: nog een klem erbij en het probleem was over!

Dan het slechte lopen. Kan aan de stationairsproeier liggen (verstopt!) en simpel te verhelpen. Wanneer je het deksel van de carburateur eraf draait zie je die sproeier al zitten: draai hem eruit en blaas eens goed door. Blaas meteen ook de vlotterkameronluchting door (dat buisje, zie je vanzelf) en zet de carburateur weer in elkaar. Grote kans dat het probleem verholpen is! Check trouwens ook even of je ontsteking goed staat, dan heb je alles wel gehad!!

Het is natuurlijk goed mogelijk dat bepaalde problemen worden veroorzaakt door "grote" mankementen, zoals een lekke koppakking of versleten zuigerveren, lagers en noem maar op. Maar voordat je meteen het ergste gaat vrezen moet je eerst alle mogelijke "kleine" veroorzakers aflopen en al dan niet elimineren!!! Scheelt veel stress en geld!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Ron

Bericht: # 21231Bericht Ron »

Op je koelcircuit staat druk.
Ik kan me niet voorstellen dat er belletjes naar binnen komen, als er daarbij geen koelwater verdwijnt.
Moet je eigenlijk wel water bijvullen?
Als je koelwaterniveau gelijk blijft is er tamelijk weinig aan de hand in de zin van water lekken.
Tenzij water vervangen wordt door olie, maar dat moet je kunnen zien.
Mocht je water er een beetje heel erg olie-achtig uitzien dan weet ik ook waar je koelwater gebleven is.
In dat geval : na de reparatie ook maar even je oliesysteem schonen.

In je expansievat : zie je daar luchtbelletjes, of door de waterloopkundige wetenschap benoemde welvingen in het vloeistofoppervlak? (waarvan ik de naam vergeten ben...)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 21258Bericht R4F6GTX Automaat »

scheurtje in de cylinderwand naar het watercircuit.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Renoldie

Bericht: # 21268Bericht Renoldie »

Er is een vloeistof die verkleurt als er uitlaatgas door stroomt. Door met dit stuk gereedschap de lucht in het expansietankje te testen, weet je in ieder geval zeker of er uitlaatgas of gewoon lucht in je koelsysteem zit. Dit wil ook met een uitlaatgastester (boven in het tankje hangen en oppassen dat het niet begint te drinken). De HC-waarde geeft dan aan of er uitlaatgas in het systeem zit of niet.
Renault Classique

Bericht: # 21332Bericht Renault Classique »

Vandaag een drukke huisverbouwdag gehad, dus alleen even met de f6 naar de Praxis op en neer getutterd. Emulsie onder de oliebijvuldop is er (nog) niet te vinden, en ook de olie aan de peilstok is nog mooi zuiver. Alle kleine zaken zoals het reinigen van de carburatie en het stellen van de contactpunten (nieuw) en ontsteking zijn gebeurd, waarbij te melden valt dat bij erg slecht stationair lopen het op tijd zetten met een stroboscooplamp niet te doen is. Ik ga mijn koelsysteem dit weekend nog eens grondig checken en de compressie meten. Resultaten laat ik weten!
martijn lagerweij

Bericht: # 21355Bericht martijn lagerweij »

Sorry maar ben ik nou dom
Even voor de duidelijkheid een lekke koppaking bij een goede kop komt vrijwel altijd door een gebrek aan koeling. het borrelen is een voorbode tot een opgeblazen kop pakking maar hoeft niet Het eerste wat je in zon geval doet is het checken van je radiator; is deze aan de hele oppervlakte heet of zijn er gedeeltes koud Het gebeurt nogal vaak dat door allerlei toevoegingen of afzettingen verstopt raakt. Is hier niks aan de hand wat ik me bijna niet kan voorstellen dan kijken we naar de thermostaat. kontroleren of deze opengaat en hoeveel. Zoals ik begreep dat ie al snel borrelen dan kan het hier ook goed aan liggen. Laatste is dat je echt goed moet ontluchten laatste restje lucht gaat er zelf wel uit maar teveel lucht in het systeem kan ie niet aan en komt er door het koken veel meer lucht bij ---> koppaking eruit. Kijk ook even of je fan wel aanslaat thermocontact en voeding Hoe kom ik aaan alle wijsheid ik had hetzelfde met mijn eerste viertje 7 jaar geleden 2 keer laten vlakken al mijn haren verloren en alles gecheckt Toen bleek mijn radiator verstopt. verder nog peultjes nee Hoop dat het gaat lukken Succes
Renault Classique

Bericht: # 21475Bericht Renault Classique »

Alle expertise wijst op mogelijke oorzaken in het koelsysteem. In het pinksterweekend de F6 niet aangeraakt, nieuws heb ik zelf dus nog niet te melden. Deze week ga ik nog wat experimenteren met het koelsysteem om verbetering te bewerkstelligen. Ook de pakking in de carburateur ga ik vervangen, daar zou een oorzaak voor de beroerde stationairloop kunnen liggen.... Mochten alle pogingen en wijze raad niet het gewenste resultaat hebben dan gaat de F6 in de demontage of verkoop.
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
martijn lagerweij

Bericht: # 21561Bericht martijn lagerweij »

Dat zou zonde zijn Als dat gaat gebeuren moet je even een gil geven Ik zou er wel even naar willen kijken voor evt helpende hand Moet het wel niet al te ver bij groningen of amsterdam uit de buurt liggen
grtn
Plaats reactie