zekering ?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Van de een op de andere dag is mijn r4 dood. De ene dag liep hij als een trein, de andere dag stap ik s'ochtends achter het stuur, draai de sleutel om en niks, hoor niks en doet niks. Ook de verlichting voor doet het niet meer. De knipperlichten nog wel, de lapjes op het dashbord doen het nog, en de ruitewissers ook. Nu heb ik als ziekenhuispersoneel niet zoveel verstand van auto's maar ik ben toch onder de motorkap gedoken. het lijkt mij een electrisch probleem. ik heb dus gezocht naar losje kabeltjes, of een zekeringdoos (misschien een zekering geknapt(als deze al in een r4 tl uit 85 zitten)) maar vond niks. De aarde van de accu losgedraaid en geschuurd, nog niks. heb mijn zwager tegen de startmotor laten tikken terwijl ik start maar nul, noppes, nada. De auto kun je nog wel aandrukken, en dan loopt hij als een trien. Ik weet het niet meer en hoop op een goed idee. iemand ????
Verlichting ook niet meer?
Ik zou inderdaad eerst even je zekeringetjes controleren. Zitten als het goed is aan de bestuurderskant, onder het dashboard. Soms zit het originele plastic afdekplaatjke er ook nog voor, al dan niet gesecureerd met plakband.
Even door de knietjes en controleren.
Als alles in orde blijkt even de accu meten.
Ik zou inderdaad eerst even je zekeringetjes controleren. Zitten als het goed is aan de bestuurderskant, onder het dashboard. Soms zit het originele plastic afdekplaatjke er ook nog voor, al dan niet gesecureerd met plakband.
Even door de knietjes en controleren.
Als alles in orde blijkt even de accu meten.
Je moet ff het volgende doen:
Controleer of de massakabel tussen motorblok en chassis en/of accu goed vast zit.
Aan de pluspool van je accu zitten twee kabels. Een dikke naar de startmotor en een dunnere naar het dashboard. Maak de dikke los en probeer te starten.
Als je een klik bij de startmotor hoort als je probeert te starten is je startmotor stuk.
Als je geen klik hoort moet je het dunne draadje opzoeken dat vanaf je dashboard naar de startmotor loopt. Dit draadje heeft ergens in de buurt van de hoofdremcilinder een connector die uit elkaar kan.
Maak die connector los, laat iemand het contactslot op standje starten houden en meet met een voltmeter of 12V spanningszoeker of er spanning staat op het deel van het draadje dat van het dashboard komt.
Als er spanning op staat is je startrelais stuk (dat zit bij op de startmotor)
Als er geen spanning op staat is je bedrading vanaf het contactslot stuk of (en dat is waarschijnlijker) je contactslot.
Controleer of de massakabel tussen motorblok en chassis en/of accu goed vast zit.
Aan de pluspool van je accu zitten twee kabels. Een dikke naar de startmotor en een dunnere naar het dashboard. Maak de dikke los en probeer te starten.
Als je een klik bij de startmotor hoort als je probeert te starten is je startmotor stuk.
Als je geen klik hoort moet je het dunne draadje opzoeken dat vanaf je dashboard naar de startmotor loopt. Dit draadje heeft ergens in de buurt van de hoofdremcilinder een connector die uit elkaar kan.
Maak die connector los, laat iemand het contactslot op standje starten houden en meet met een voltmeter of 12V spanningszoeker of er spanning staat op het deel van het draadje dat van het dashboard komt.
Als er spanning op staat is je startrelais stuk (dat zit bij op de startmotor)
Als er geen spanning op staat is je bedrading vanaf het contactslot stuk of (en dat is waarschijnlijker) je contactslot.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
He dit klinkt als het zelfde wat ik had! Bij mij was er bezuinigd op goede accuklemmen waardoor deze verlies hadden warm worden dus van een vriendje die bij een groothandel hierin werkt nieuwe gekregen! Ja dat hoeft de baas niet te weten! en gelijk deaccu doorgemeten en die was goed!!! Gelijk ook de bedradings aansluitpunten vervangen waren wat gescheurd
Erik
Erik