Schavend geluid

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
lotte

Bericht: # 19183Bericht lotte »

Hoi,

Omdat ik mijn fusee kogels heb vervangen, moest ik mijn bak olie bijvullen (olie liep er langs aandrijfassen uit). Nu het volgende,
Ik heb de olie bij gevuld via de pijlplug links ipv rechts, want die is afgebroken. Ik had het idee dat het pijl even hoog zit. Nu maakt ie sindsdien een schavend geluid. Het zit echt in het blok en komt niet ergens anders vandaan omdat als ik stil sta en gas geef het geluid goed te horen is. Kan het er mee te maken hebben of zal er weer een nieuw mankement geboren zijn?

Ik hoor het graag,

Lotte.
David

Bericht: # 19185Bericht David »

Als je een schurend geluid hoort wanneer je stilstaat en gasgeeft kan het OF aan de motor OF aan de koppeling liggen. Zet hem eens in zijn vrij en geef eens gas. Schurend geluid? Zet hem nu in de 1 en hou de koppeling ingedrukt en gassen maar. Nog steeds een schurend geluit? Dan is het de motor en niet de koppeling. Wanneer je de aandrijfassen vervangt en er loopt olie "uit de bak" (ik wist niet dat dat kon!), dan loopt die dus uit de versnellingsbak. Het oliecircuit van de versnellingsbak en dat van de motor zijn gescheiden, dus je theorie klopt niet. Probeer goed te lokaliseren waar het geluid vandaan komt, uit je motor of uit je versnellingsbak, die vOOr de motor ligt.
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
an3s

Bericht: # 19222Bericht an3s »

Het differentieel ligt samen met de bak in een oliebad en loopt inderdaad leeg wanneer je je steekassen eruit trekt. Bij de meeste bakken zijn de afdichtingen bij de steekassen allang versleten waardoor een deel van de olie uit de bak gelopen is. In dat geval komt er geen olie uit wanneer je je asjes verwijdert. Overigens blijft er dan nog best wel wat olie in de bak staan en zal ie er niet echt snel last van hebben. Op langere termijn is het natuurlijk wel slecht voor de bak.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-05-08 17:14 ]</font>
Plaats reactie