Compressieverlies vaststellen/meten
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hallo vrienden!
Ik blijf sukkelen met mijn vorig jaar gereviseerde GTL-blokje. Ik krijg het ding niet mooi aan het lopen, hoe ik de ontsteking en carburateur ook afstel. Hij start goed, maar loopt onregelmatig en levert echt minder vermogen als vOOr de revisie (liep eerst 145 op de teller, nu net 120 met veel geduld...).
"Ga dan terug naar degene die hem heeft gereviseerd" zal ieder weldenkend zeggen. Heb ik al gedaan. Hij heeft er in gereden en zegt nikt te merken. Toch zit er iets niet snor als je het mij vraagt.
Een motor met nieuwe cilinderbussen/zuigers/veren en een nagekeken en gevlakte kop (kleppen waren nog goed)zou toch, na een inloopperiode van zo'n 10000km niet mogen stinken als een gare VW schijt golf, toch? Als ik gas geef komt er niet echt een blauwe walm uit, maar WAT er uit komt stinkt echt naar olie. Ook verbruikt hij wat olie, maar da's niet schokkend veel (1 liter op 4000km ofzo), lijkt me normaal. Als ik nou de bougies eruit haal en bekijk is een bougie wat donkerder (de metalen rand glimt ook een beetje, is dat olie!?) en daaraan hangt deze zelfde gare (olie)-golfjes-lucht. De andere 3 bougies zijn mooi van kleur en ruiken neutraal, niet eigenlijk. De stank uit de uitlaat komt dus uit EEn cilinder, nummer 4 vanaf het vliegwiel.
In combinatie met het onregelmatige lopen lijkt het me dat die ene cilinder compressie mist, via de cilinderwand/zuigerveren of via een klep. Kan dat? En hoe kan ik dat anders vaststellen dan door een compressiemeting?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-07 19:22 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-07 19:23 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-07 19:24 ]</font>
Ik blijf sukkelen met mijn vorig jaar gereviseerde GTL-blokje. Ik krijg het ding niet mooi aan het lopen, hoe ik de ontsteking en carburateur ook afstel. Hij start goed, maar loopt onregelmatig en levert echt minder vermogen als vOOr de revisie (liep eerst 145 op de teller, nu net 120 met veel geduld...).
"Ga dan terug naar degene die hem heeft gereviseerd" zal ieder weldenkend zeggen. Heb ik al gedaan. Hij heeft er in gereden en zegt nikt te merken. Toch zit er iets niet snor als je het mij vraagt.
Een motor met nieuwe cilinderbussen/zuigers/veren en een nagekeken en gevlakte kop (kleppen waren nog goed)zou toch, na een inloopperiode van zo'n 10000km niet mogen stinken als een gare VW schijt golf, toch? Als ik gas geef komt er niet echt een blauwe walm uit, maar WAT er uit komt stinkt echt naar olie. Ook verbruikt hij wat olie, maar da's niet schokkend veel (1 liter op 4000km ofzo), lijkt me normaal. Als ik nou de bougies eruit haal en bekijk is een bougie wat donkerder (de metalen rand glimt ook een beetje, is dat olie!?) en daaraan hangt deze zelfde gare (olie)-golfjes-lucht. De andere 3 bougies zijn mooi van kleur en ruiken neutraal, niet eigenlijk. De stank uit de uitlaat komt dus uit EEn cilinder, nummer 4 vanaf het vliegwiel.
In combinatie met het onregelmatige lopen lijkt het me dat die ene cilinder compressie mist, via de cilinderwand/zuigerveren of via een klep. Kan dat? En hoe kan ik dat anders vaststellen dan door een compressiemeting?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-07 19:22 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-07 19:23 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-07 19:24 ]</font>
Nee, maar zou wel gepast zijn.
Compressie kan je meten met een compressiemeter, maar dat zal dan fatsoenshalve toch echt die reviseerpief moeten doen. Ik weet niet of er iets met de garantie te doen valt,maar je hebt al uitgerekend dat hij 1 liter olie op de 4000 loopt dus ik vermoed dat je er ook alweer wat kilometers op hebt ziten. Vragen kan nooit kwaad, al zal men niet gauw een fout toegeven. Mocht je er serieus geld voor hebben betaald dan zou ik er serieus werk van maken.
Wordt die bougie stééds vies of was dat na één keer controleren?
Compressie kan je meten met een compressiemeter, maar dat zal dan fatsoenshalve toch echt die reviseerpief moeten doen. Ik weet niet of er iets met de garantie te doen valt,maar je hebt al uitgerekend dat hij 1 liter olie op de 4000 loopt dus ik vermoed dat je er ook alweer wat kilometers op hebt ziten. Vragen kan nooit kwaad, al zal men niet gauw een fout toegeven. Mocht je er serieus geld voor hebben betaald dan zou ik er serieus werk van maken.
Wordt die bougie stééds vies of was dat na één keer controleren?
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
Ja kijk, echt vuil wordt manneke4 niet, de elektroden van de bougie hebben op zich geen verkeerde kleur, alleen is de opstaande rand om de elektroden heen (de kopse kant van de draad, hoe moet ik dat anders uitduiden!??)is zwart en glimt wat. Het kleurverschil (goed kjken hoor!) zou trouwens ook kunnen worden veroorzaakt door de enkele carburateur die 4 cilinders moet vullen, wat natuurlijk niet optimaal is. Maar vooral die olielucht staat me niet aan, in combinatie met het onzuivere lopen en afgenomen vermogen en inderdaad, je verwacht dat het olieverbruik na een volledige revisie (mids goed ingereden, wat absoluut gebeurd is!) practisch naar nul is terug gebracht! Hij verbruikt nu even veel als voorheen! Ik ga inderdaad maar terug naar de mens die hem gereviseerd heeft voor een onderzoek naar de oorzaak van het probleem (meten=weten nog altijd!).
Nou is het zo dat dat niet bij een officieel revisiebedrijf is gebeurd (zou te duur worden), maar bij een met pensioen-zijnde oud-peugeot-garagehouder, die al zijn leven niets anders heeft gedaan dan reviseren (geen renault-specialist welliswaar, maar hij weet echt heel veel van autotechiek). Garantie staat dus niet zwart op wit vast, maar ik ken de man al jaren, was een soort vertrouwenskwestie zeg maar, hij heeft de auto ook al sinds 2000, toe ik hem kocht, in onderhoud zonder klachten. Toch heeft het een bom duiten gekost (1500 euro is genoeg dunkt me, ik moet er bij vermelden dat daar ook de revisie van het remsysteem bijzit dat overigens wel goed functioneerd!)en ik vind dat je na zo'n uitgebreide revisie op zijn minst een ton moet kunnen rijden zonder motorische problemen, als het niet meer is (natuurlijk afgezien van slijtage aan bougies, condensator, contactpunten en noem maar op). Angezien ik sinds de revisie bijna 12000km heb gereden (mooie inloopperiode waarna alles 100% goed moet zijn, toch!?) resteren er altijd nog 88000km.......
Stel nu dat er met die ene 4e pot echt iets mis is, heb ik dan het recht om te eisen dat het probleem kostenloos verholpen wordt? Zo niet, is het dan verstandig om voor een (gebruikte) ruilmotor te gaat shoppen en die er dan zelf in te lepelen, mids het een kostbare reparatie zou worden? Dat had ik trouwens beter kunnen doen een jaar geleden i.p.v. reviseren, maar dat is achteraf kletsen natuurlijk! Je verwacht gewoon dat je na die revisie een naaimachine in het vooronder hebt liggen en het is ook wat waard als je daar nog jaren plezier van kan hebben. 10000km per jaar, 10 jaar rijden (het chassis is 100%, moet kunnen)--> E1500/10=E150 per jaar, dat vind ik een heerlijk lopende auto wel waard dus vandaar die revisie. Wat te doen!??
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-08 14:58 ]</font>
Nou is het zo dat dat niet bij een officieel revisiebedrijf is gebeurd (zou te duur worden), maar bij een met pensioen-zijnde oud-peugeot-garagehouder, die al zijn leven niets anders heeft gedaan dan reviseren (geen renault-specialist welliswaar, maar hij weet echt heel veel van autotechiek). Garantie staat dus niet zwart op wit vast, maar ik ken de man al jaren, was een soort vertrouwenskwestie zeg maar, hij heeft de auto ook al sinds 2000, toe ik hem kocht, in onderhoud zonder klachten. Toch heeft het een bom duiten gekost (1500 euro is genoeg dunkt me, ik moet er bij vermelden dat daar ook de revisie van het remsysteem bijzit dat overigens wel goed functioneerd!)en ik vind dat je na zo'n uitgebreide revisie op zijn minst een ton moet kunnen rijden zonder motorische problemen, als het niet meer is (natuurlijk afgezien van slijtage aan bougies, condensator, contactpunten en noem maar op). Angezien ik sinds de revisie bijna 12000km heb gereden (mooie inloopperiode waarna alles 100% goed moet zijn, toch!?) resteren er altijd nog 88000km.......
Stel nu dat er met die ene 4e pot echt iets mis is, heb ik dan het recht om te eisen dat het probleem kostenloos verholpen wordt? Zo niet, is het dan verstandig om voor een (gebruikte) ruilmotor te gaat shoppen en die er dan zelf in te lepelen, mids het een kostbare reparatie zou worden? Dat had ik trouwens beter kunnen doen een jaar geleden i.p.v. reviseren, maar dat is achteraf kletsen natuurlijk! Je verwacht gewoon dat je na die revisie een naaimachine in het vooronder hebt liggen en het is ook wat waard als je daar nog jaren plezier van kan hebben. 10000km per jaar, 10 jaar rijden (het chassis is 100%, moet kunnen)--> E1500/10=E150 per jaar, dat vind ik een heerlijk lopende auto wel waard dus vandaar die revisie. Wat te doen!??
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-08 14:58 ]</font>
Lastige zaak Davidov,
Als er iets is wat ik zelf niet kan gaat dat ook bij "een mannetje" en dan "hoef ik geen bon" want dat scheelt ook weer Euri. Helaas geldt: geen bon geen garantie. Natuurlijk heb je het recht om herstel te eisen, maar hij heeft ook het recht om ervoor te bedanken. Als het een vriend is en/of trots op zijn werk zal ie i.e.g. helpen zoeken naar het probleem. Vraag ik me alleen ineens af of compressieverlies op een cilinnder (passen de zuigerveren wel goed en was je cilinderhuis ook gepolijst?) voor zoveel verlies in km/u kan zorgen. Maargoed ik weet het dus eigenlijk ook niet. Ik heb ook eigenlijk helemaal geen geld voor dure operaties. Als student moet het toch allemaal wat provisorischer.
Ik zou teruggaan. Zo. Lang verhaal en toch nog een conclusie. Mogen we weten wat het nu uiteindelijk was als je erachter bent?
Als er iets is wat ik zelf niet kan gaat dat ook bij "een mannetje" en dan "hoef ik geen bon" want dat scheelt ook weer Euri. Helaas geldt: geen bon geen garantie. Natuurlijk heb je het recht om herstel te eisen, maar hij heeft ook het recht om ervoor te bedanken. Als het een vriend is en/of trots op zijn werk zal ie i.e.g. helpen zoeken naar het probleem. Vraag ik me alleen ineens af of compressieverlies op een cilinnder (passen de zuigerveren wel goed en was je cilinderhuis ook gepolijst?) voor zoveel verlies in km/u kan zorgen. Maargoed ik weet het dus eigenlijk ook niet. Ik heb ook eigenlijk helemaal geen geld voor dure operaties. Als student moet het toch allemaal wat provisorischer.
Ik zou teruggaan. Zo. Lang verhaal en toch nog een conclusie. Mogen we weten wat het nu uiteindelijk was als je erachter bent?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Tja, ik ben ook student met, gelukkig, welwillende ouders die me deze aderlating wel wilden voorschieten. Ik heb het bedrag toevallig twee maanden terug kunnen terugbetalen......
Aangezien het om nieuwe cilinderbussen gaat, die compleet met bijpassende zuigers en zuigerveren geleverd worden (echt gloednieuw spul dus) lijkt me zoiets toch onwaarschijnlijk, niet? Zo'n probleem kan natuurlijk ook in de cilinderkop zitten, denk aan haarscheurtjes e.d. Ik moet ook af en toe koelvloeistof bijvullen alleen kan ik niet vaststellen of daarvan een deel via de uitlaat de motor verlaat of dat de volledige hoeveelheid vloeistof via een zwetende/licht lekkende slangaansluiting (van radiator terug naar de motor)weglekt. Ik neem het laatste maar aan, aangezien de uitlaat niet wit pluimt en er geen bubbeltjes komen in het expansievat. Dat lekken isiets dat zich overigens ook pas sinds de revisie voordoet maar terug te leiden is naar een verharde slang. Moet ik nog vervangen, maar nog geen tijd voor gehad.
Ik vraag me nog iets af. Compressieverlies kan ook via een klep optreden. Kan het ook zijn dat er een verhoogd olieverbruik is als er iets met een klep niet in orde is!?? Ik heb ze een tijdje terug zelf gesteld en de kleppen hebben genoeg speling, dat weet ik zeker.
Aangezien het om nieuwe cilinderbussen gaat, die compleet met bijpassende zuigers en zuigerveren geleverd worden (echt gloednieuw spul dus) lijkt me zoiets toch onwaarschijnlijk, niet? Zo'n probleem kan natuurlijk ook in de cilinderkop zitten, denk aan haarscheurtjes e.d. Ik moet ook af en toe koelvloeistof bijvullen alleen kan ik niet vaststellen of daarvan een deel via de uitlaat de motor verlaat of dat de volledige hoeveelheid vloeistof via een zwetende/licht lekkende slangaansluiting (van radiator terug naar de motor)weglekt. Ik neem het laatste maar aan, aangezien de uitlaat niet wit pluimt en er geen bubbeltjes komen in het expansievat. Dat lekken isiets dat zich overigens ook pas sinds de revisie voordoet maar terug te leiden is naar een verharde slang. Moet ik nog vervangen, maar nog geen tijd voor gehad.
Ik vraag me nog iets af. Compressieverlies kan ook via een klep optreden. Kan het ook zijn dat er een verhoogd olieverbruik is als er iets met een klep niet in orde is!?? Ik heb ze een tijdje terug zelf gesteld en de kleppen hebben genoeg speling, dat weet ik zeker.
Compressieverlies op een klep kan als hij niet helemaal sluit, maar daar loopt dan in principe geen olie langs. Behalve als het langs de klepsteel naar beneden kan.
Verkeerd afgestelde kleppen zouden niet mogen resulteren in olieverbruik.
Ben benieuwd wat mijnheer Jean-Claud-Peugeot zegt. Dit soort klusjes doe je ook niet even opnieuw tussendoor. Wellicht kun je nog wat geld terugvragen als hij er geen zin in heeft. Schappelijk is schappelijk, en voor hem was het ook maar een extraatje, toch?
Ik moet extra's van die omvang nog krijgen, maar goed.
Verkeerd afgestelde kleppen zouden niet mogen resulteren in olieverbruik.
Ben benieuwd wat mijnheer Jean-Claud-Peugeot zegt. Dit soort klusjes doe je ook niet even opnieuw tussendoor. Wellicht kun je nog wat geld terugvragen als hij er geen zin in heeft. Schappelijk is schappelijk, en voor hem was het ook maar een extraatje, toch?
Ik moet extra's van die omvang nog krijgen, maar goed.
Ja, hij klust nog wat bij ja a 30 GULDEN per uur, is dat veel en kan dat goedkoper?? Het grapje heeft aan materiaal ook al een flinke mop gekost he en hij is er een hele tijd mee zoet geweest.... Maar IK heb mijn lesje in ieder geval geleerd, OF revisie door een rerenomeers bedrijf (oude blok inruilen tegen een gereviseerde ofzo) of gewoon een ander gebruikt blok.
Toen ik dit heb laten doen wist ik trouwens nog niet af van dit forum, anders had ik het heel anders aangepakt dus, zoals ik al zei!!!
_________________
een gereviseerde R4 is (bijna) een nieuwe!!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-08 16:24 ]</font>
Toen ik dit heb laten doen wist ik trouwens nog niet af van dit forum, anders had ik het heel anders aangepakt dus, zoals ik al zei!!!
_________________
een gereviseerde R4 is (bijna) een nieuwe!!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-08 16:24 ]</font>
Zucht.....Als ik zoiets eens zelf kon he, dan bekeer ik zelf wat er mis is (comprerssie meten, kop eraf...) Zou misschien wel gaan zelf,ik heb immers zo'n uitgebreid Kluwer-handboek, alleen heb ik er de plaats niet voor en absoluut niet het goede gereedschap (compressiemeter, noemmaar op...) en ben ik op dat "mannetje" aangewezen, aangezien ik geen andere beun ken hier in de buurt die het hobbymatig wil doen voor minder... Voor mijn zundappje heb ik wel zo iemand, die heeft van twee blokjes een gemaakt en alles nagekeken voor 50 euri, en een goede cilinder voor 20! Dat zijn kostbare adresjes die je in ere moet houden!!!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad