remmen achter probleem en veel speling wiellager ? r/achter

Moderators: Rik H., trompjohan, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Rik H., trompjohan, Nando

benr4

Re: remmen achter probleem en veel speling wiellager ? r/achter

Bericht: # 185795Bericht benr4 »

Tweety schreef: di jun 23, 2026 10:59 am
benr4 schreef: za jun 20, 2026 9:36 pm nou wou ik de remmen gaan bijstellen met die vierkante nokken (sleutel 10) maar die zitten op alle 4 de wielen onmogelijk vast, ook al geprobeerd met een griptang maar gauw gestopt voordat de nog helemaal rond werd.
iemand de gouden tip of moet ik die nokken heet stoken om los te krijgen ?
kruipolie & heet stoken,Coca Cola misschien.

Past er geen vierkante dopsleutel op ?
ipv cola beter azijn of citroenzuur nemen, dat is veel sterker zuur dan cola.
en bij de ene nok zou er een dopsleutel op kunnen maar op de andere nok is daar geen ruimte voor.
denk toch dat het serieus heet stoken wordt en een moer er op lassen.
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
BVDP

Bericht: # 185796Bericht BVDP »

Als je er een moer er stevig op last is alles sowieso al flink heet en zal het wel los komen. Eenmaal los doe ik er wat kopervet rond dan blijft het water wat weg.
groet, Bart
benr4

Bericht: # 185951Bericht benr4 »

zo, hehe,

eindelijk de remmen gesteld en een wereld van verschil maar kan nog beter (vermoed ik).
had een nokkensleutel gemaakt van een oude grote ringsleutel, 1 ring afgeslepen van de ringsleutel zodat je aan 1 kant een recht eind heb, toen een gat 10mm geboord op dat uiteinde van de ringsleutel en met een vijl het gaatje mooi vierkant gevijld.
het was nog wel een geklooi om de nieuw gemaakte noksleutel op de meeste nokken te krijgen daar de meesten redelijk vervormd waren, maar toch gelukt.

achterwiel remcilinders waren perfect droog, voorwiel remcilinders lichte zweet.
dus ik wil, (kijk het nog ff aan) hoogst waarschijnlijk de voorste remcilinders en remschoenen vernieuwen maar daar zit de naaf nogal in de weg.

mijn vraag aan jullie, ik denk er over om de naaf te demonteren om de remschoenen en cilinder te vernieuwen zodat ik er makkelijker bij kan, is dit een goed idee of haal ik daar andere problemen mee op de hals ?

ps, zit er standaard bendix remcilinders op met zuiger maat 23.8mm ? ik heb 200mm remtrommels.
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 185954Bericht Hanz »

Ik heb aardig wat voorremcilinders vervangen in de loop der tijden maar ik heb nooit de noodzaak gevoeld de naaf te demonteren. Het enige wat nog wel eens voor problemen wil zorgen is een van de boutjes van de cilinder aan de achterkant, maar dat was nooit een showstopper.
BVDP

Bericht: # 185957Bericht BVDP »

Ook ik heb al wel wat remcilinders vervangen en nooit de naaf gedemonteerd. Zoals hierboven vermeld willen de boutjes wel eens flink vast zitten maar met uitboren of een dremel kom je er wel uit.
Het koppelstukje van de remleiding zelf zit ook wel eens vast aan de remleiding. Niet aan draaien dan want je draait je remleiding in elkaar en moet die dan vervangen. Beter is eerst de remcilinderboutjes los te maken en dan een sleutel op het koppelstukje te zetten en te draaien met de remcilinder. Komt het zo los dan kan je daarna ket koppelsukje voorzichtig terug los maken van de remleiding zodat het weer kan draaien zonder dat de remleiding mee gaat draaien. Bij een nieuwe doe ik altijd wat kopervet op de draad van boutjes en koppelstukje. Dat scheelt meestal wat als je het jaren later opnieuw wil losmaken.
Succes er mee.
Plaats reactie