Bertje schreef: za mar 21, 2026 9:14 pm
Wat een ouwe lullen...
Hahaha excuus! Jonge vent ben je nog dan !
Maar goed, bumper zit idd de goeie kant op nu. Maar de motor ligt helemaal uit elkaar op de werkbank.
Ben op het moment de kop aan het opknappen. Want met 6/8 lekkende kleppen valt er nog wat aan te winnen denk ik hahah.
Renault 4 f4 - 83 (edf-gdf) V-18-KSR
Renault 4 f4 - 88 (personen uitvoering) PR-BD-85
Renault 4 f4 - ?? Zoek ik kenteken voor!
Renault 5 - 1x
Renault super 5 - 6x
Renault express - 1x
Met dit project heb ik 2 jaar geleden de motor en bak er "gewoon" weer in gemaakt en aan de gang geholpen, dit heeft het voor dat moment en de afgelopen tijd helemaal prima volgehouden.
Maar ik wil dit jaar met de 4 (fred) op vakantie (en volgend jaar de 4alpes gaan rijden) en graag ook een beetje goed aan komen op deze voor nu nog onbekende locaties.
Dus nu groot onderhoud!
*Nieuwe keerringen/ rubbers en pakkingen in de versnellingsbak.+ koppeling
*Kop reviseren.
*Aluminium 1100cc radiateur met toebehoren.
*Skidplates en sleep ogen.
*dakrek op het voorgedeelte.
*knoppen/meters
/usb in dashboard.
*iets in de laadruimte maken als slaapplek/efficiënte opbergruimte.
*rvs uitlaat
Er zijn een aantal dingen al gedaan en daar zal ik als eerste zsm fotos van plaatsen.
Renault 5 - 1x
Renault super 5 - 6x
Renault express - 1x
Bertje schreef: di mar 24, 2026 12:25 pmIk zou al die moeite dan niet in een 845cc blokje stoppen...
Hehe dat hoef je ook niet .
Renault 5 - 1x
Renault super 5 - 6x
Renault express - 1x
Ik wil dat ooit ook nog gaan doen.. De 4 alpes als t dan nog bestaat. Ik kan /wil nu nog niet zonder de kinderen weg van huis maar t staat wel op de lijst..
Ook bij mij zit er een bilancourt blok in. En wel de 782cc 839
Naar t schijnd de zwakste van allemaal.
Waar ik best wat verbetering uit gehaald heb met de kop is het mooi glad maken van de spoeling. Wil niet zeggen helemaal flowen wat dat is niet te doen bij deze kop. Dan moet er meer materiaal bij dan af
Maar de dikke giet oneffenheden heb ik wel even de drempel bij gepakt. Uit eindelijk ook nog 0.4 mm er af gehaald met t vlakken van de kop. Nu heeft i merkbaar meer koppel. En dit kost je kwa tijd en geld dan niet de kop.
Er schijnd nog meer af te kunnen maar ik vind dat je geen deugdelijke koppakking voor dit blok kan krijgen dus durfde dat niet. De koppakking heb je wel in 1.2 en 1.5mm. Ik heb tuurlijk de 1.2 gepakt.
Crelesy schreef: za mar 28, 2026 6:49 am
Ik wil dat ooit ook nog gaan doen.. De 4 alpes als t dan nog bestaat. Ik kan /wil nu nog niet zonder de kinderen weg van huis maar t staat wel op de lijst..
Ook bij mij zit er een bilancourt blok in. En wel de 782cc 839
Naar t schijnd de zwakste van allemaal.
Waar ik best wat verbetering uit gehaald heb met de kop is het mooi glad maken van de spoeling. Wil niet zeggen helemaal flowen wat dat is niet te doen bij deze kop. Dan moet er meer materiaal bij dan af
Maar de dikke giet oneffenheden heb ik wel even de drempel bij gepakt. Uit eindelijk ook nog 0.4 mm er af gehaald met t vlakken van de kop. Nu heeft i merkbaar meer koppel. En dit kost je kwa tijd en geld dan niet de kop.
Er schijnd nog meer af te kunnen maar ik vind dat je geen deugdelijke koppakking voor dit blok kan krijgen dus durfde dat niet. De koppakking heb je wel in 1.2 en 1.5mm. Ik heb tuurlijk de 1.2 gepakt.
Helaas is het voor mij ook al een jaar opgeschoven ivm thuis situatie, maar ik streef er na om hem te gaan rijden aankomend jaar. Die van bordeaux naar Marrakesch lijkt me ook geweldig!
Het is voor mij dan ook wel weer de sport om met zo min mogelijk, zo ver mogelijk te komen. En dan Niet gewoon een 1100/1400 er in leggen en met je "gemak" de berg op tuft.
Haal ja daar nog iets uit qua echt voordelen? ( anders dan een beetje minder weerstand ?) Ik heb er wel aan gedacht want ik stoorde me aardig aan deze giet stukken hahah!
Ik heb de boel gewoon vlak gemaakt ( dacht een paar 100e )en de kleppen geslepen wat geen overbodige luxe was.!
Daarbij heb ik nog wat ideeen om er een setje van 4 carburateurs op te maken van een 1000c motor... maar denk dat ik dat doorschuif naar het volgende project ivm betrouwbaarheid enz enz.
Renault 5 - 1x
Renault super 5 - 6x
Renault express - 1x
Dit blok hebben er al veel naar gekeken. De B1B of 800 nokken as heeft de beste spoeling. De kop zelf is een draak kwa spoeling en verbranding ruimte. Maar aan de andere kant is heel de opzet goed. Blokkie van 19 noach ongeveer die gewoon 1.op 18 rijd in verbruik..
En de krukas heeft kwa lagers niet veel zin in veel pk's verwerken.
Kop inderdaad een beetje netter maken lever een pktje extra. Maar meer echt niet. Toeren maken kan dit blok ook niet heel goed. De kleppen gaan al snel zweven door die slappe klepveren maar daar is wel iets aan te doen. (mm shim erbij onder of andere veren zoeken)
Persoonlijk zou ik t niet doen want 100 of 110 is hard zat met dat hok vind ik.
Paar 10e kleinere compressie ruimte vond ik echt wel een merkbare verbetering van t koppel zonder ergens anders in te leveren.( kop vlakken) En ik heb een elektronische ontsteking er in gezet. Die vonkt veel beter en dat merk je heel goed met starten en stationair lopen. Ook heeft die ontsteking me tenminste nooit in de steek gelaten. Die oude contact punten daar in tegen om de haverklap.
Mee eens dat dit blok overigens prima een lange tocht door de Alpen moet aan kunnen.
Crelesy schreef: za mar 28, 2026 8:40 pm
En ik heb een elektronische ontsteking er in gezet. Die vonkt veel beter en dat merk je heel goed met starten en stationair lopen. Ook heeft die ontsteking me tenminste nooit in de steek gelaten. Die oude contact punten daar in tegen om de haverklap.
Toch bijzonder hoe de ervaringen variëren. Ik rijd al dik 15 jaar contactpunten en heb er nooit problemen mee gehad. Wel netjes elke 10.000 even stellen én smeren.
Ik heb ook kort met elektronische ontsteking gereden, namelijk de Renix ontsteking met vliegwielopnemer die oorspronkelijk bij het 1400 blok zat dat ik had omgebouwd voor gebruik in de R4. Ik vond dat de wagen er matig mee reed, uiteindelijk contactpuntverdeler terug gezet en rijgedrag was véél beter... Pas later realiseerde ik me dat die Renix natuurlijk een curve had die paste bij de originele karakteristiek van die 1400, met andere kop, andere nokkenas, andere uitlaat: geen wonder dat dat niet zo lekker combineerde met het uiteindelijke omgebouwde blok...!
Tja ik denk dat t ook wel scheelde per merk misschien.
Jij hebt denk ik ducielier ontsteking. Ik een Sev marsal.
Originele contactpunt deed t prima 15000 km. 2e imitatie brak de veer na 1500 km. 3e nos origineel na 900km 4e nos origineel 1100 km.
Toen was ik echt wel klaar mee.
Bosch blauwe bobine gemonteerd (beste die te koop is als je ze nu nog kan vinden)
123 ontsteking erop.
Al 25000 km tevreden.
Ik heb inderdaad Ducellier. Nog nooit een gebroken contactpuntveer gehad. Sterker nog, ik meen dat ik bij 1 wagen nog met oude (originele?) contactpunten rijd...