mist achterlicht, achteruitrij licht e.d.
Moderators: Rik H., trompjohan, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Rik H., trompjohan, Nando
mist achterlicht, achteruitrij licht e.d.
hoi,
mijn r4 heeft geen mist achterlicht en achteruitrij licht is dat normaal ? is dit apk afkeur ?
tevens, het dimlicht lampje in het instrumentenpaneel werkt niet (de andere lampjes doen het wel).
groet ben.
mijn r4 heeft geen mist achterlicht en achteruitrij licht is dat normaal ? is dit apk afkeur ?
tevens, het dimlicht lampje in het instrumentenpaneel werkt niet (de andere lampjes doen het wel).
groet ben.
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
- Hanz
- Contacteer:
Re: mist achterlicht, achteruitrij licht e.d.
Die lichten zijn optioneel dus geen APK-afkeur.
Een mistachterlicht is wettelijk verplicht voor personenauto's die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen.benr4 schreef: wo feb 25, 2026 11:10 pm hoi,
mijn r4 heeft geen mist achterlicht en achteruitrij licht is dat normaal ?
Ja dat geld voor alle viertjes met het laatste dashboard. Het kan wel werkend gemaakt worden. Er zit ruimte voor een lampje en er is volgens mij zelfs een pad naar de connector, daar houdt 't echter op. De connector heeft geen draad op dat punt.benr4 schreef: wo feb 25, 2026 11:10 pm het dimlicht lampje in het instrumentenpaneel werkt niet (de andere lampjes doen het wel).
Hoewel het dashboard redelijk eenvoudig uit elkaar te halen valt (verhoudingsgewijs met andere autos van die tijd dan) bestaat het uit allemaal uit plastic en is de kans aanwezig dat het stuk gaat bij het in en uit elkaar halen. Het is niet gemaakt om dat vaak te doen, een paar keer gaat meestal wel goed hoor.
dus dit controle lampje is ook geen apk afkeur ? want dan laat ik het zo.
ff of topic,ik heb er nog niet op gezocht maar is er een (simpele) oplossing bedacht dat je de lichten niet vergeet uit te zetten ?
Nee dat is geen afkeur. Grootlichtlampje moethet wel doen.benr4 schreef: do feb 26, 2026 1:08 pm dus dit controle lampje is ook geen apk afkeur ? want dan laat ik het zo.
het makkelijkste is een piezo zoemer + diode die je aan kan sluiten in het zekeringkastje op de Geschakelde + en het best op de zekering vd stadslichten, waarbij de kathode van de diode richting de geschakelde + gaat. (uit m'n hoof is het tussen zekering 2 stadlicht & 6 geschakelde +) maar je zal even moeten zoeken.benr4 schreef: do feb 26, 2026 1:08 pm ff of topic,ik heb er nog niet op gezocht maar is er een (simpele) oplossing bedacht dat je de lichten niet vergeet uit te zetten ?
Zelf bouw ik kleien unitjes waar zelfs een melodietje uitkomt en heb voor de Renaults de marseillaise in geprogrammeerd.
ok, bedankt tweety voor de antwoorden en tips
groet ben.
groet ben.