compressie

Moderators: Rik H., trompjohan, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Rik H., trompjohan, Nando

Plaats reactie
benr4

compressie

Bericht: # 185357Bericht benr4 »

hoi,
heb ff compressie getest.
3 cilinders zitten op 125 psi en 1 cilinder op 110 psi, en die cilinder met 110 psi heeft vrij lang nodig om daar te komen, tot 75 psi gaat het snel en daarna langzaam naar de 110.
die andere 3 gaan vlot naar de 100 en daarna wat langzamer naar de 125 psi.
ik hoop dat ik met kleppen stellen die ene cilinder nog wat omhoog kan krijgen.
wat zal trouwens de reden zijn dat 1 cilinder afwijkt, slechtere smering ? of kleppen (hoop ik)?
voor de rest start en loopt de motor goed, loopt wel iets stoterig stationair.
wat ik las is dat 150 tot 175 psi de norm is.
het betreft een Billancourt motor 845cc.

mijn concrete vraag aan jullie, is deze lagere compressie een probleem ?

mvg, ben.
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
Bertje

Re: compressie

Bericht: # 185359Bericht Bertje »

Redenen voor verschil in compressie: lekkage klep (speling te krap of negatief), klepzitting onzuiver (vervuild of geput), kras op betreffende cilinderwand. Welke cilinder betreft het? 4 heeft het meest te lijden, want het verst verwijderd van de waterpomp.
Als het een kras(je) op de cilinderwand betreft zou de compressie omhoog moeten gaan als je direct voorafgaand aan de compressietest wat WD40 in de cilinder spuit.

Symptomen slechte compressie: verhoogde carterdruk; blok heeft neiging tot olie zweten. Lager vermogen/lagere topsnelheid. Onbalans in motor. Stoterige stationairloop kan overigens ook aan afstelling (ontstekingstijdstip en mengsel) liggen.

Als de motor goed start en rijdt zou ik er (voorlopig) geen punt van maken. Om t euvel te vinden moet immers de kop eraf en als je een cilinderbus moet vervangen moet de motor eigenlijk helemaal uit elkaar --> niet aan beginnen tenzij echt nodig
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie