Bertje schreef: do jan 22, 2026 1:46 pm
Wat zou er dan draaien? Binnenbus silent block t.o.v. wieldraagarm? Ik dacht dat dat een zeer strakke klempassing was, dit mag tijdens het rijden toch ook niet verdraaien? De draaiingen die nodig zijn voor het veren van de draagarm moeten puur in het rubber worden opgevangen (niet door metaal-op-metaal draaiing)
Nee das niet helemaal waar. Buitenbus tov de bevestiging op de balk kan draaien. Het rubber vangt helemaal geen draai op, daar is het veel te dun voor. Het slientblok, (binnenbus, rubber, buitenbus) zit in de bevestiging geperst en kan je er in principe uit tikken. Vaak zit er een soort doorgedrukte inkeping die dat een beetje tegen gaat.
Bij een R16 zijn ze bij renault nog een stapje verder gegaan door het silentblok dmv een naaldlager te verbinden met de bevestiging.
Hoe dan ook ik denk dat je mijn constatering wel kan bevestigen als je R4 met trekhaak hebt en daar goed wat gewicht op legt (of gewoon achterin) Dat de buitenste metalen bus van het silentblok beweegt tov de swingarmbevestiging.
Tweety, al eens zo gedaan?
Vandaag nieuwe silent blok in de behuizing binnen gekregen.
Klopt het dat er maar 1 silent blok, tot halverwege de steun/ huis zit?
Veren doet hij toch op de torsie staaf?
deutz schreef: do jan 22, 2026 9:49 pm
Tweety, al eens zo gedaan?
Ja volgens mij wel. Je moet volgens mij ook een randje van de zijbalk verwijderen want je kan 'm er niet via de bovenkant naar toe draaien. Ik heb ook wel eens een keer een deel van die zij-balk vervangen terwijl ik ook het silentblok vervangen heb. dat is eigenlijk makkelijker.
Vandaag nieuwe silent blok in de behuizing binnen gekregen.
Klopt het dat er maar 1 silent blok, tot halverwege de steun/ huis zit?
Dat klopt. Mocht de swingarm toch afbreken dan gebeurt dat vaak juist op dat deel. Een deel van de swingarm blijft dan toch nog enig zins op z'n plaats
Veren doet hij toch op de torsie staaf?
Ja dat klopt. De swingarm bevestiging is eigenlijk alleen een scharnier punt en om de (verticale) stand van het achterwiel mee in te stellen.
Het beste is uiteraard om de hele achteras te verwijderen, maar das best veel gedoe natuurlijk.
Als je het huis waar die silent bus in zit open slijpt moet je hem volgens mij nadat die drie bouten eruit zijn naar beneden wegdraaien.
Morgen ga ik er mee aan de gang, ik laat weten hoe het gegaan is.
Volgens mij zit er aan de buitenzijde van de zij balk een randje aan de onderzijde. Doe voorzichtig met het slijpen, op het moment dat je rubber treft komt er ineens veel druk up de schijf.