Accu lampje brandt
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Accu lampje brandt
Als ik mijn R4F6 start, blijft acculampje branden. Na een tijdje rijden wordt het minder, maar bij gas los gaat het weer feller branden. Als motor warm is, is het lampje nog zeer zwak aan het branden. Zie je eigenlijk alleen in het donker. Wie heeft een idee hoe dit kan en hoe ik het oplos.
Re: Accu lampje brandt
Gelijkrichter in 't dynamo kapot.
Als je een wat moderne dynamo hebt met de spanningregelaar op/ in 't dynamo is er waarschijnlijk een diode geknapt.
Soms kan je die diode brug/ gelijkrichter vervangen maar tegenwoordig doet niemand dat meer zelf en uitbesteden is meer als de helft van nieuw dynamo prijs.
90% zeker dat 't een nieuwe dynamo word.
Wat je voor de zekerheid nog kan meten is met de motor uit, contact aan op D+ en 0/massa net zo veel spanning staat als je accu spanning. Maar je lampje brand dus ik verwacht van wel. Daarmee is een draadbreuk oid ook uitgesloten.
Zie foto voor een voorbeeld. Als je goed kijkt zie je een diode (zwart knoopje) die open gebarsten is.
Bij dit dynamo had ik 't zelfde beeld als jij nu schrijft.

Als je een wat moderne dynamo hebt met de spanningregelaar op/ in 't dynamo is er waarschijnlijk een diode geknapt.
Soms kan je die diode brug/ gelijkrichter vervangen maar tegenwoordig doet niemand dat meer zelf en uitbesteden is meer als de helft van nieuw dynamo prijs.
90% zeker dat 't een nieuwe dynamo word.
Wat je voor de zekerheid nog kan meten is met de motor uit, contact aan op D+ en 0/massa net zo veel spanning staat als je accu spanning. Maar je lampje brand dus ik verwacht van wel. Daarmee is een draadbreuk oid ook uitgesloten.
Zie foto voor een voorbeeld. Als je goed kijkt zie je een diode (zwart knoopje) die open gebarsten is.
Bij dit dynamo had ik 't zelfde beeld als jij nu schrijft.

Ouwe meuk is leuk 
Waarschijnlijk te lage laadspanning (maar kan ook te hoog zijn hoewel het symptoom dan op het omgekeerde moment zou komen) Zo snel mogelijk een verse Dynamo monteren voordat je Accu ook schade oploopt.Eddy1969 schreef: do nov 13, 2025 11:09 pm Na een tijdje rijden wordt het minder, maar bij gas los gaat het weer feller branden.
Zet voor de gein een multimeter op de accu met draaiende motor, (wel wat toeren) en de spanning zou dan richting de 14v moeten gaan, maar is waarschijnlijk behoorlijk wat lager.
Eens met Tweety, begin eens met je accuspanningen checken: motor uit dik 12V, motor stationair lopend zeg 13.5V, verhoogd toerental zeg 14.5V. Hiermee stel je vast in hoeverre je laadsysteem het nog doet. Poor man's solution: zet in het donker en met stationair lopende motor je koplampen aan en geef een dot gas, de lampen moeten dan feller gaan branden tijdens de dot gas. Overigens kost een te lage laadspanning je niet je accu, je komt hooguit een keer stil te staan. Te hoge laadspanning daarentegen blaast je accu op.
Alvorens drastischere maatregelen te nemen zou ik eerst koolborstels en sleepringen eens checken. Het klinkt alsof je dynamo nog steeds wel werkt, maar verminderd. Zijn die in orde, dan zou je nog kunnen overwegen een nieuwe spanningsregelaar op je dynamo te schroeven, is zo gebeurd en kost een fractie van een vervangende dynamo.
Alvorens drastischere maatregelen te nemen zou ik eerst koolborstels en sleepringen eens checken. Het klinkt alsof je dynamo nog steeds wel werkt, maar verminderd. Zijn die in orde, dan zou je nog kunnen overwegen een nieuwe spanningsregelaar op je dynamo te schroeven, is zo gebeurd en kost een fractie van een vervangende dynamo.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Je kan nog steeds voldoende laadspanning meten met een kapotte diode in je dynamo. Laad vermogen is een ander verhaal en lastig te meten.
Je accu lampje zoekt massa via 't dynamo veld. Als je dynamo spanning opwekt veranderd de massa van dat lampje naar +.
Je lampje licht op als er een verschil is in accu spanning en laad spanning
Als je meer verbruikers aanzet als je motor loopt en dat lampje gaat feller branden, dan weet je dat je laad vermogen niet genoeg is. Met je multimeter kan je dan vaak nog prima 14v laad spanning meten hoor.
Je accu lampje zoekt massa via 't dynamo veld. Als je dynamo spanning opwekt veranderd de massa van dat lampje naar +.
Je lampje licht op als er een verschil is in accu spanning en laad spanning
Als je meer verbruikers aanzet als je motor loopt en dat lampje gaat feller branden, dan weet je dat je laad vermogen niet genoeg is. Met je multimeter kan je dan vaak nog prima 14v laad spanning meten hoor.
Ouwe meuk is leuk 
Dank voor alle tips, ik ga ermee aan de gang en laat weten wat mijn bevindingen zijn.
Gisteren al wel accu laten doormeten. Geeft zonder te starten 12.5V en 292 A van de 370A wat op accu staat. Dus nog 80%.
Gisteren al wel accu laten doormeten. Geeft zonder te starten 12.5V en 292 A van de 370A wat op accu staat. Dus nog 80%.