Nieuwe uitlaat
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Geachte lezers, aanschouw mijn nieuwe uitlaat:
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... tlaat.html
Na montage van mn nieuwe turbo, waarover al eerder bericht, leek het een en het ander (motorvermogen) nog niet echt verbeterd te zijn. De turbo leek geen zin te hebben. De vraag is dan: waarom?. Eerst eens gekeken of er wel fatsoenlijk olie naar de turbo ging. Daar werd ik vrij verdrietig van. Er ging wel een vloeistofje naar toe, maar om dat nou olie te noemen... Het bleek een mengsel van olie en koelwater, dus werd al snel de cilinderkop als schuldige aangewezen. En ja, die bleek een enorme scheur te bevatten. Na montage van de opgeknapte kop van mn oude blok, zat er nog weinig schot in de zaak en ik wilde de turbo al bijna terugbrengen naar het revisiebedrijf. Totdat Menno nog op het idee kwam om de uitlaat eens onder de loep te nemen. Indien een turbo zijn uitlaatgassen niet kwijt kan, heeft hij ook geen zin om fatsoenlijk zijn werk te doen. Na een stukje te hebben gereden met de uitlaat een stukje losgeschroefd, was ik duidelijk overtuigd: Ik moet een nieuwe uitlaat. De katalysator bleek volledig dichtgesmolten, zodat de uitlaatgassen nergens meer heen konden. Dus zo gezegd, zo gedaan: Ik heb een nieuwe uitlaat gemaakt, waarvan ik er zeker van ben dat die geen tegendruk produceert. 60mm dik moest hij worden en omdat bochten altijd iets insnoeren bij het buigen moesten die maar eens 65mm dik worden. Dus bij de brezan voor 59.33 euro aan pijp gehaald (ze hadden het zowaar op voorraad!) en op de sloop voor een tientje een andere lambdasonde (die oude zat vastgerot) en gisteravond aan het bakken en braden geslagen. GAAAAAAAFFFF. Mn Viertje gaat weer ouderwetsch extreem hard met deze combinatie van uitlaatgasafvoerdingetjes... Wielspin in de eerste drie versnellingen op een droog wegdek. Sjonge, wat een schop in je rug... Fantastisch... Heerlijk... Eindelijk is mn Viertje weer in de conditie waarin ik hem zo graag wil hebben...
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... tlaat.html
Na montage van mn nieuwe turbo, waarover al eerder bericht, leek het een en het ander (motorvermogen) nog niet echt verbeterd te zijn. De turbo leek geen zin te hebben. De vraag is dan: waarom?. Eerst eens gekeken of er wel fatsoenlijk olie naar de turbo ging. Daar werd ik vrij verdrietig van. Er ging wel een vloeistofje naar toe, maar om dat nou olie te noemen... Het bleek een mengsel van olie en koelwater, dus werd al snel de cilinderkop als schuldige aangewezen. En ja, die bleek een enorme scheur te bevatten. Na montage van de opgeknapte kop van mn oude blok, zat er nog weinig schot in de zaak en ik wilde de turbo al bijna terugbrengen naar het revisiebedrijf. Totdat Menno nog op het idee kwam om de uitlaat eens onder de loep te nemen. Indien een turbo zijn uitlaatgassen niet kwijt kan, heeft hij ook geen zin om fatsoenlijk zijn werk te doen. Na een stukje te hebben gereden met de uitlaat een stukje losgeschroefd, was ik duidelijk overtuigd: Ik moet een nieuwe uitlaat. De katalysator bleek volledig dichtgesmolten, zodat de uitlaatgassen nergens meer heen konden. Dus zo gezegd, zo gedaan: Ik heb een nieuwe uitlaat gemaakt, waarvan ik er zeker van ben dat die geen tegendruk produceert. 60mm dik moest hij worden en omdat bochten altijd iets insnoeren bij het buigen moesten die maar eens 65mm dik worden. Dus bij de brezan voor 59.33 euro aan pijp gehaald (ze hadden het zowaar op voorraad!) en op de sloop voor een tientje een andere lambdasonde (die oude zat vastgerot) en gisteravond aan het bakken en braden geslagen. GAAAAAAAFFFF. Mn Viertje gaat weer ouderwetsch extreem hard met deze combinatie van uitlaatgasafvoerdingetjes... Wielspin in de eerste drie versnellingen op een droog wegdek. Sjonge, wat een schop in je rug... Fantastisch... Heerlijk... Eindelijk is mn Viertje weer in de conditie waarin ik hem zo graag wil hebben...
Hoe zit het met die enorme blaaspijp, heb je nu nog wel volledige wiel/stuuruitslag??
Lekker dat je het zo hebt weten op te lossen en.... eindelijk een tevreden Folkie.
_________________
http://members.lycos.nl/targnon
Dit wordt Fonziezz website.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: renault4 op 2003-04-26 14:29 ]</font>
Lekker dat je het zo hebt weten op te lossen en.... eindelijk een tevreden Folkie.
_________________
http://members.lycos.nl/targnon
Dit wordt Fonziezz website.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: renault4 op 2003-04-26 14:29 ]</font>
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
- Locatie: TILBURG
- Contacteer:
Precies, Ron. Dat is de lambdasonde en die zit zo'n 15cm vanaf de turbo, dus boven het wiel. Als je heeeeel goed kijkt zie je in de linkerboven hoek nog de draadjes eruit komen... De foto was meer bedoeld voor de stukjes dunne pijp (55mm van mn 406) en de overgang naar het dikke bochtstuk (65mm). Het beste is het als dat een trechtervorm is en ik heb mn best gedaan (maar om nou te zeggen dat dat gelukt is...). Wederom de witte streepjes: hier moet het aan elkaar...
Tegen het verdraaid vastbakken natuurlijk.
Maar hoe heb je die trachter dan getrecht te maken? Uitgerekt? Of maar even een uitslag gemaakt op plaat?
Ik weet dat er conische verbindingsstukken kant en klaar te koop zijn, maar da's de sport niet natuurlijk.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-04-26 22:04 ]</font>
Maar hoe heb je die trachter dan getrecht te maken? Uitgerekt? Of maar even een uitslag gemaakt op plaat?
Ik weet dat er conische verbindingsstukken kant en klaar te koop zijn, maar da's de sport niet natuurlijk.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-04-26 22:04 ]</font>
-
- Berichten: 158
- Lid geworden op: za jan 11, 2003 2:00 am
- Locatie: Tilburg