draaien maar niet aanslaan
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Het volgende is aan de hand. Als ik hem probeer te starten gaat volgens mij het electrische gedeelte wel goed (alles begint te draaien etc.)maar aanslaan doet hij niet. Ik denk dan (met mijn beperkte auto-kennis) er is geen ontbranding: dus bougies of zoiets. Daarvoor starte hij al lastig maar lukte het meestal wel nu dus niet meer.
Weet iemand wat er mogelijkerwijs aan de hand is??
Weet iemand wat er mogelijkerwijs aan de hand is??
Dat had ik ook en inderdaad er was iets met de bougies (die waren zwart....) en de contactpunten waren niet meer goed??!! (heb ook weinig kennis van auto's...)
Wie weet heb je er wat aan! De mijne was voor € 14,00 weer gemaakt!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Diana op 2003-04-24 13:44 ]</font>
Wie weet heb je er wat aan! De mijne was voor € 14,00 weer gemaakt!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Diana op 2003-04-24 13:44 ]</font>
Zoek het eerst bij de bougies, dan de ontsteking, daarna de carburateur.
Dat is de makkelijkste en de zekerste volgorde.
Ik vermoed stiekem dat het je contactpuntjes zijn.
Weet je iets van auto's, een klein beetje of helemaal niets?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-04-24 14:03 ]</font>
Dat is de makkelijkste en de zekerste volgorde.
Ik vermoed stiekem dat het je contactpuntjes zijn.
Weet je iets van auto's, een klein beetje of helemaal niets?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-04-24 14:03 ]</font>
-
Ik heb da ook gehad licht waarschijnlijk aan uw verdelerkap, als die contact punten wat afgesleten zijn of beginnen te oxideren kan het zijn dat hij niet meer of zeer moeilijk start omdat uw onsteking dan te zwak is of gewoon niet meer doorkomt. zou die 4 contactjes op uw delco kap eens nazien. (daar waar de kabels naar de bougies vertrekken en de kabel van de bobine toekomt in het midden)
Ik weet maar een klein beetje van het technische gedeelte. Ik neem aan dat ik de bougies even los moet halen en even nieuwe erin. Die contactpuntjes, waar zitten die en wat moet ik daar dan mee doen. En wat zou ik aan de ontsteking moeten zien??
Is er kortgezegt een trail en error methode die ik langs kan gaan.
In ieder geval bedankt voor de reacties
Is er kortgezegt een trail en error methode die ik langs kan gaan.
In ieder geval bedankt voor de reacties
- cees en jantine
Psies.
Je weet je bougie te vinden.
Aan de bougie zit een kabel.
Een bougiekabel.
Die kabel gaat naar je verdelerkap.
Dat noemt men dus een verdelerkap, want daaronder zit de rotor die de stroom verdeelt over die vier kabels.
Dat hele metalen ding noemt men de verdeler.
Haal die kap maar eens los. Zelfs als je niet handig bent moet je hem los kunnen krijgen (ik kan het namelijk ook).
Aan de binnenkant van de kap zie je vier koperen dingetjes aan de zijkant, een een zwart staafje in het midden.
Dat zwarte staafje in het midden geeft de stroom door, via de rotor (die onder die verdelerkap zit en die nu nog op je asje zit op de stroomverdeler), naar die koperen contactjes aan de binnenkant van je verdelerkap.
Via daar kunnen ze weer verder naar de bougies.
De stroom komt dus centraal binnen via een kabel die op het midden zit van je stroomverdelerkap. Volg die kabel terug en je komt uit bij de "bobine".
Overigens staat er niet constant stroom op je kabels. De stroom (eigenlijk de spanning) wordt opgebouwd in een condensator (dat ronde dingetje aan de buitenzijkant van je stroomverdeler).
Die spanning ontstaat opeens als je contactpuntjes open gaan.
Contactpuntjes? Trek de rotor maar eens van de as. Hij kan toch maar op een manier teruggezet worden. Haal daarna eventueel het ronde plastic stofkapje ook weg en je kijkt tegen de oorsprong aan van 80% van alle motor-loopt-niet-goed-ellende.
O.a. de puntjes dus.
De puntjes zijn de uiteinden van de twee armpjes die je ziet zitten.
Deze horen met hun vlakke kopjes tegen elkaar te komen als het asje ronddraait.
(Het asje kun je laten draaien door de auto in z'n vier te zetten en hem een beetje te verrollen. Het asje draait! Overigens gebeurt dit alles met de motor uit, maar dat kan nu ook niet anders).
Als ze niet vlak zijn moet je er een schuurpapiertje langs halen of zo (voorlopig, het kan dan ook een kapotte condensator zijn).
Maarrr... de koppen van de puntjes moeten geopend en gesloten worden door de nokjes op dat asje waar je rotor op zat.
Dat asje is niet rond. Dat is zowat vierkant. Steeds duwt hij tegen een armpje aan zodat de puntjes van elkaar af gaan.
Ik vermoed dat dat nauwelijks gebeurt.
Het voert denk ik te ver om nu uit te gaan leggen hoe je de boel stelt, maar neem voorlopig aan dat de afstand tussen de twee vlakke kopjes, in de uiterst van elkaar verwijderde stand, 0,4 millimeter moet zijn.
En zorg ervoor dat alle contactjes die je ziet, dus alle koperen dingetjes en ook de rotor, en ook de contacten in de kabels op de bougies en de bobine, vrij zijn van oxydatie. Schoonmaken dus, en zorgen dat alles mooi contact maakt!
Niet te lang schuren als je schuurpapier gaat gebruiken. Het moet nog wel contact kunnen maken, en alles wat je wegschrapt komt nooit meer terug.
Nuust even genoeg voor les één. Heeee, je bent geknipt voor een sleuteldag! Ga er eens heen als er weer eentje georganiseerd wordt.
Ik had tijd over, vandaar de exorbitant lange tekst. Maar het is goed bedoeld.
Succes d'r van!
Je weet je bougie te vinden.
Aan de bougie zit een kabel.
Een bougiekabel.
Die kabel gaat naar je verdelerkap.
Dat noemt men dus een verdelerkap, want daaronder zit de rotor die de stroom verdeelt over die vier kabels.
Dat hele metalen ding noemt men de verdeler.
Haal die kap maar eens los. Zelfs als je niet handig bent moet je hem los kunnen krijgen (ik kan het namelijk ook).
Aan de binnenkant van de kap zie je vier koperen dingetjes aan de zijkant, een een zwart staafje in het midden.
Dat zwarte staafje in het midden geeft de stroom door, via de rotor (die onder die verdelerkap zit en die nu nog op je asje zit op de stroomverdeler), naar die koperen contactjes aan de binnenkant van je verdelerkap.
Via daar kunnen ze weer verder naar de bougies.
De stroom komt dus centraal binnen via een kabel die op het midden zit van je stroomverdelerkap. Volg die kabel terug en je komt uit bij de "bobine".
Overigens staat er niet constant stroom op je kabels. De stroom (eigenlijk de spanning) wordt opgebouwd in een condensator (dat ronde dingetje aan de buitenzijkant van je stroomverdeler).
Die spanning ontstaat opeens als je contactpuntjes open gaan.
Contactpuntjes? Trek de rotor maar eens van de as. Hij kan toch maar op een manier teruggezet worden. Haal daarna eventueel het ronde plastic stofkapje ook weg en je kijkt tegen de oorsprong aan van 80% van alle motor-loopt-niet-goed-ellende.
O.a. de puntjes dus.
De puntjes zijn de uiteinden van de twee armpjes die je ziet zitten.
Deze horen met hun vlakke kopjes tegen elkaar te komen als het asje ronddraait.
(Het asje kun je laten draaien door de auto in z'n vier te zetten en hem een beetje te verrollen. Het asje draait! Overigens gebeurt dit alles met de motor uit, maar dat kan nu ook niet anders).
Als ze niet vlak zijn moet je er een schuurpapiertje langs halen of zo (voorlopig, het kan dan ook een kapotte condensator zijn).
Maarrr... de koppen van de puntjes moeten geopend en gesloten worden door de nokjes op dat asje waar je rotor op zat.
Dat asje is niet rond. Dat is zowat vierkant. Steeds duwt hij tegen een armpje aan zodat de puntjes van elkaar af gaan.
Ik vermoed dat dat nauwelijks gebeurt.
Het voert denk ik te ver om nu uit te gaan leggen hoe je de boel stelt, maar neem voorlopig aan dat de afstand tussen de twee vlakke kopjes, in de uiterst van elkaar verwijderde stand, 0,4 millimeter moet zijn.
En zorg ervoor dat alle contactjes die je ziet, dus alle koperen dingetjes en ook de rotor, en ook de contacten in de kabels op de bougies en de bobine, vrij zijn van oxydatie. Schoonmaken dus, en zorgen dat alles mooi contact maakt!
Niet te lang schuren als je schuurpapier gaat gebruiken. Het moet nog wel contact kunnen maken, en alles wat je wegschrapt komt nooit meer terug.
Nuust even genoeg voor les één. Heeee, je bent geknipt voor een sleuteldag! Ga er eens heen als er weer eentje georganiseerd wordt.
Ik had tijd over, vandaar de exorbitant lange tekst. Maar het is goed bedoeld.
Succes d'r van!
-
-
-