Afgelopen dagen gestart met het scheiden van het chassis en de carrosserie van de 62-FT-TH. Na 20 jaar in de stalling te hebben gestaan zal het viertje nu onderhanden worden genomen en kan ik de komende tijd hier mijn energie in kwijt.
Van een afstand lijkt er niet veel aan de hand te zijn maar als je het chassis bekijkt moet daar veel aan gebeuren. De auto blijkt in het verleden een ongeval gehad te hebben een van de chassiszijbalken is flink ingedeukt en met plamuur e.d. bijgewerkt maar denk dat deze balk helemaal vervangen zal worden. Ga eerst de achteras en de voorwielen verwijderen zodat ik het chassis op bokjes kan leggen en aan een goede inspectie kan onderwerpen. De carrosserie heeft een rotte zijdorpel maar zover ik kan beoordelen in redelijke conditie.
Weer een aantal uurtjes gedemonteerd, schokbrekers voor en achter verwijderd, achteras en voorwielen gedemonteerd, remdrukverdeler verwijderd. Veel WD 40 moeten gebruiken. Busjes in oog schokbrekers voor zaten vastgeroest waardoor bout niet te verwijderen was. Bout maar doorgeslepen. Busjes in de koeienogen zaten ook vastgeroest aan de bout heel gepiel om de reactiearmen te verwijderen.
Tip: mocht je de voorwielophaning gaan verwijderen, teken dan goed de stand van de torsiestaven tov enerzijde de ankerplaat en anderzijds de onderste wieldraagarm af. Dit is je afstelling en dus je wagenhoogte aan de voorkant.
Vandaag in het lekker najaarszonnetje de voor- en achterwielophanging al gedeeltelijk onder handen genomen met de staalborstel en zo de ergste vervuiling verwijderd. Een en ander ziet er best "goed" uit. Van de achteras heeft een zijde wat "ronde" stelboutjes voor afstellen remmen maar misschien moertje oplassen of eerst vierkant vijlen. De silentblocks in de achteras moeten misschien ook vervangen worden.
Vraagje: De remtrommels voor zitten normaal gefixeert met 3 platverzonken schroefjes. Functioneel zijn ze volgens mij niet maar bij de gedemonteerde voorste wielophanging zit er aan een zijde maar eentje en bij de andere twee schroefjes. Er zijn ook maar twee tapgaatjes of zijn de trommels in het verleden verkeerd gemonteerd en moet ik ze nog 120 of 240 graden verdraaien?
Die schroefjes doen inderdaad helemaal niets. De trommel wordt ook wel op zijn plaats gehouden door het wiel.
Ik dacht trouwens ook dat die gaatjes niet precies om de 120 graden zitten.
Dirk heb alleen de foto's van de slechte delen gemaakt. In mijn ogen is het chassis nog niet zo slecht. Zal een dezer dagen het frame omdraaien en alles met een kritsche blik bekijken. Moet zeggen dat ik op Youtube restauratieprojecten heb gezien waarvan de carrosserie en chassis tig maal minder goed was en na restauratie het resultaat verbluffend was.