Casus: Solex 31 SEIA carburateur die opeens een slechte/onregelmatige stationairloop gas. Stationairsproeier doorgeblazen: hielp niet. Gehele carburateur ultrasoon gereinigd: hielp ook niet. Iemand nog ideeën?
Inmiddels betreffende auto voorzien van andere carburateur en rijdt nu weer goed.
Solex 32 stationairloop
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Solex 32 stationairloop
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Solex 32 stationairloop
Denk toch aan verstopt stationair kanaal. Of niet netjes sluitende gasklep.
Ik weet niet precies hoe deze carburateur werkt, maar meestal sluit de gasvlinder net niet en houd zo alleen t stationair kanaal open en een klein kiertje lucht.Misschien is die vlinder daar vies of niet in orde.
Misschien kan t bij deze carburateur ook nog iets met de acceleratie pomp te maken hebben? Dat een lekkage daar t mengsel verstoort?
Ik weet niet precies hoe deze carburateur werkt, maar meestal sluit de gasvlinder net niet en houd zo alleen t stationair kanaal open en een klein kiertje lucht.Misschien is die vlinder daar vies of niet in orde.
Misschien kan t bij deze carburateur ook nog iets met de acceleratie pomp te maken hebben? Dat een lekkage daar t mengsel verstoort?
Ouwe meuk is leuk 

Ik denk ook aan een verstopping in het stationairsysteem, aangezien de storing van de ene op de andere dag optrad.
Vraag is: hoe dit op te lossen? Sproeiertje zelf doorblazen en ultrasoon reinigen hielp immers niet. Wat kan er nog meer verstopt zijn en hoe dat schoon te krijgen?
Vraag is: hoe dit op te lossen? Sproeiertje zelf doorblazen en ultrasoon reinigen hielp immers niet. Wat kan er nog meer verstopt zijn en hoe dat schoon te krijgen?
Als het goed is zit er een kanaaltje naar de stelschroef vanuit de vlotterkamer. Als dat verstopt zit kan je draaien wat je wil. In principe moet er zonder stelschroef benzine uit het schroefgat lopen. Meestal is dat kanaaltje geboord en daarna af geplugd, soms zit het onder een sproeier. Haal eerst de stelschroef er eens uit dacht ik.
Volgens mij is de layout (bij deze carburateur) anders: de stelschroef doseert niet de brandstof, maar het lucht-brandstof mengsel.
De stationairsproeier zit van buitenaf in de carburateur geschroefd. Deze komt uit in kanaal waar van bovenaf lucht in komt, zie schets, in potlood. Via de kopse kant van de sproeier komt daar brandstof bij, in blauw. Deze mengt met de inkomende lucht en de (conische) stelschroef bepaalt hoeveel van dit mengsel wordt doorgelaten.
De stationairsproeier is in dit geval sproeier en mengbuis in 1.
Ik zou verstoppingen verwachten bij de nauwste punten: sproeier en zitting van de stelschroef. Die zijn echter vrij. Enige wat ik nog kan bedenken is luchtkanaal van bovenaf doorblazen met perslucht.

De stationairsproeier zit van buitenaf in de carburateur geschroefd. Deze komt uit in kanaal waar van bovenaf lucht in komt, zie schets, in potlood. Via de kopse kant van de sproeier komt daar brandstof bij, in blauw. Deze mengt met de inkomende lucht en de (conische) stelschroef bepaalt hoeveel van dit mengsel wordt doorgelaten.
De stationairsproeier is in dit geval sproeier en mengbuis in 1.
Ik zou verstoppingen verwachten bij de nauwste punten: sproeier en zitting van de stelschroef. Die zijn echter vrij. Enige wat ik nog kan bedenken is luchtkanaal van bovenaf doorblazen met perslucht.