Inmiddels de voordeuren beter sluitend gekregen door de de bovenkanten bij te buigen; ze stonden een beetje "bol", waardoor het bleef wringen. De bijrijdersdeur is nu goed; de bestuurdersdeur moet ik nog eens naar kijken. Gaat wel dicht, maar wringt toch nog te veel naar mijn zin.
Verder is het plamuren nu ten einde, dus een laagje primer gespoten:
Vanmiddag de bruine tussenlaag gespoten, dwz ongeveer dezelfde kleur als de originele onderlaag van de eindkleur. Dit als tussenstap voor de beoogde patina look.
De koets ziet er al veel beter uit dan op je eerste foto's. Mag natuurlijk ook als je er zoveel werk in steekt. Benieuwd hoe het verder loopt. Leuke draad om te volgen, zeker met de vele foto's.
Dankjulliewel! Misschien van de week als weer & agende het toestaan nog het groen erop. En anders kan de koets ook zo het koude seizoen in; is in elk geval beschermd.
Weer eens gebruik kunnen maken van het uitzonderlijk gunstige weer: de groene eindlaag gespoten. Bewust heel dun, om er later deels doorheen te kunnen schuren/boenen/polijsten:
Weinig interessante voortgang te melden: het kwasten van onderzijde en wielkasten is nou eenmaal niet heel boeiend.
Wel valt me weer de goede bouwkwaliteit van deze 60s koets op: de wielkasten en binnenzijdes van de dorpels zijn destijds eerst in de lak gezet, daarna is er een laagje flexibel blijvende kit overheen gespoten/gesputterd. Deze afwerking heeft het al die jaren goed vol gehouden, slechts hier en daar heb ik erdoorheen moeten borstelen om wat onderliggende roest te raken.
Elektrolytisch ontroesten van remankerplaten en remdrukbegrenzerhuis.
Het effectiefst is nog steeds mechanisch ontroesten, met staalborstel op boormachine of slijptol. Maar op deze methode krijg je vervolgens ook hoekjes en gaatje schoon, en ook putjes waar het oppervlak door roest aangedaan is.
Het lijkt misschien een Frankenstein opstelling, maar het komt neer op een acculader (of andere spanningsbron) met de plus op een stuk opofferingsmateriaal (in dit geval betonijzer) en de min op het te ontroesten werkstuk. In het water is wat (schoonmaak) soda opgelost.
Ik zou wel die alu ( of wat t ook is) emmer vervangen voor een kunstof of glazen ding. Dat werkt beter en is beter voor de accu. Nu liggen er best veel delen tegen aan en zou de kortste route voor die 12 V best wel eens door de emmer kunnen zijn..