Sinds kort staat mijn F4 eindelijk op NL kenteken!
Na de nodige reparaties voor de APK mag ik nu de weg en hij bevalt erg goed!
Maar nu mijn vraag: mijn snelheidsmeter loopt achter, en niet zo’n beetje ook.
Met GPS gemeten & een ander auto achter mij aan de telefoon:
120 km/h op het dashboard = 100 km/h
65 km/h op het dashboard = 50 km/h
Is hier een oplossing voor? Of moet ik dit maar gewoon beschouwen als “dat hoort erbij”?
10 % afwijking in de tellerklok is normaal. Niet alleen bij de R4, maar eigenlijk ook bij de meeste auto's
Maar jouw teller heeft wel erg veel afwijking.
Hij is toch wel de originele of is er een tellerwerk van een ander type Renault in gefreubeld?
En is de bandenmaat wel wat die moet zijn? Normale bandenmaat voor een F4 is 145/80-13
Het lijkt er wel op dat iemand in het verleden een verkeerd tandwieltje voor de snelheidsmeter heeft gemonteerd voorin de bak.
Die dingen willen nog wel eens stuk gaan en dan is het wel zaak dat je een tandwieltje monteert met hetzelfde aantal tandjes als het origineel.
Een andere tellerklok erin proberen die wel van een R4F4 is geeft natuurlijk ook veel informatie
Het tellerwerk lijkt mij origineel. Foto is bijgevoegd!
Inmiddels zitten er iets andere banden onder
(145/70-13) maar bij de 145/80-13'ers was hetzelfde
probleem….
Zou natuurlijk zo kunnen dat er een verkeerd
tandwiel in is gemonteerd. Dan nu natuurlijk de
vraag: is dit makkelijk te vervangen? Of gewoon de
moeite besparen?
Ik zou toch eens een andere tellerklok proberen, dat is zo gebeurd. Ik weet niet precies hoe een snelheidsmeter werkt, maar stel het is met een veertje of anderzijds mechanisch, dan kan het slijten en dus gaan afwijken.
Wat overbrengverhouding van de tellerkabel betreft: die wordt bepaald door 2 (kunststof) tandwielen, 1 vertikale in lijn met de kabel zelf en 1 horizontale, die deel uit maakt van de borgmoer van de secundaire as. Vervang je maar eentje (de vertikale) door eentje van het verkeerde type, dan loopt het denk ik stuk omdat de tandjes niet matchen. En het vervangen van beide tandwielen is niet voor beginners, dus dan zou je verwachten dat het juiste setje (met de juiste overbrengverhouding) gebruikt is.
Lang verhaal kort: ik zou het in de teller zoeken: makkelijker te doen en wat mij betreft waarschijnlijker.
Ook bij mijn 4 wijkt de teller best wel af, vandaar dat ik op de langere ritten met mijn navigatie rij, is een zuivere snelheid aanduiding.
Met 165-70- 13" banden.
Bertje schreef: za jan 15, 2022 11:09 am
Ik zou toch eens een andere tellerklok proberen, dat is zo gebeurd. Ik weet niet precies hoe een snelheidsmeter werkt, maar stel het is met een veertje of anderzijds mechanisch, dan kan het slijten en dus gaan afwijken.
Wat overbrengverhouding van de tellerkabel betreft: die wordt bepaald door 2 (kunststof) tandwielen, 1 vertikale in lijn met de kabel zelf en 1 horizontale, die deel uit maakt van de borgmoer van de secundaire as. Vervang je maar eentje (de vertikale) door eentje van het verkeerde type, dan loopt het denk ik stuk omdat de tandjes niet matchen. En het vervangen van beide tandwielen is niet voor beginners, dus dan zou je verwachten dat het juiste setje (met de juiste overbrengverhouding) gebruikt is.
Lang verhaal kort: ik zou het in de teller zoeken: makkelijker te doen en wat mij betreft waarschijnlijker.
Lijkt me inderdaad sterk dat dat dan vervangen zou zijn (en dan ook nog met verkeerde onderdelen). Ik ga op verder teller onderzoek uit. Bedankt!
walterg schreef: za jan 15, 2022 2:56 am
Als het een 850cc is, is jou setup de enige manier om 120 op je teller te krijgen
Gewoon blij mee zijn en genieten van elke rit.
Haha dat is natuurlijk een goede! Het is een 1108cc, maar eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd wat daarvan dan de max is! Ik moet toegeven, hij bevalt me fantastisch (misschien helemaal omdat dit m’n eerste auto is!). Ik ben inmiddels al 2x op en neer van Maastricht naar Steenderen/Arnhem gereden (gezien ik in Maastricht woon/studeer). De teller staat nu op de telefoon, wat prima gaat, maar ga toch nog eens op onderzoek uit!