In de PR staat vaak dat op het ovale plaatje 3 regels staan:
1. wagentype
2. uitrustingsnummer
3. fabricagenummer
Nu is dat bij mij sowieso anders: regel 1 is de fabrikant, het eerste deel van de tweede regel het wagentype en het tweede het fabricagenummer:
Ik heb echter ook wel eens plaatjes gezien met 3 regels. Soms lijkt wat daar op de tweede regel staat op een landnummer (3 cijfers, bjivoorbeeld Frankrijk = 100, België = 101, Italië = 102, etc.). Wat ik me nu afvraag is hoe die uitrustingsnummers eruit zien, en of iemand er een overzicht van heeft. Ik neem aan dat het om speciale uitvoeringen gaat als de Laposte, EDF etc?
Meer specifiek gaat het me om onderstaande codes 43 en 101:
Ik denk dat de 101 in dit geval niet België is - in Haren werden bij mijn weten geen F6 gebouwd en bovendien bevat de VIN de landcode 'VF1' wat op Frankrijk duidt. Het lijkt me ook geen laknummer - een '1' duidt op beige en bruin, maar 101 ken ik niet.
Dat in België geen F6 werd gebouwd wil toch niet zeggen dat een in Frankrijk gebouwde F6 niet vooor de Belgische markt gebouwd kon worden. Een Duitse Plein Air (=een R1123) heeft als versienummer 120 op het ovale plaatje maar werd gebouwd in F en mijn eigen Plein Air werd ook in Frankrijk geproduceerd maar voor de Noord-Amerikaanse markt, met versienummer 240 op het ovale plaatje en met bij behorende specificaties. Mijn kennis beperkt zich tot en met bouwjaar 1976.
Dank je jandoe1000.
Ik dacht eerst dat de code zou slaan op het land van assemblage maar dat is niet logisch. Nauwkeurige observatie van de PR1104 leert trouwens dat 2370/101 zou duiden op een C1E 714 motor.
Blijft nog het enigmatische 43..
Vanaf 1973 staat het eerste nummer voor de versnellingsbak, 4 versnellingen lijkt het dan.
Het 2e cijfer zou het prestatie niveau zijn?
Mijn franse kennis is belabberd, maar een vertaal app heeft het dan over vast dak (toit normal)en schuifdak(toit ouvrant) ?
Lijkt me onwaarschijnlijk, Tim jouw kennis van de franse taal is een stuk beter, weet jij hier meer van?
Henno, prestatie niveau, dat staat er niet maar wel presentatie niveau. Vandaar open dak, gesloten dak en andere speciale kenmerken.
Ook daar zal dan waarschijnlijk weer een lijst met gebruikte codes voor bestaan...
Hanz schreef: za feb 06, 2021 12:30 pm
Blijft nog het enigmatische 43..
ik zit nog na te denken over het 1e cijfer: 4, dat heeft te maken met de versnellingsbak.
Eigenlijk is het niet logisch dat de ‘4’ voor een 4-bak staat, immers de codering is vanaf 1973, toen werden er geen 3-bakken meer toegepast.
Ik zoek nog even verder, ik ben toch ook wel nieuwsgierig geworden.
Inderdaad, minder logisch -maar niet 100% uitgesloten - dat een code '4' voor het aantal versnellingen zou staan.
In toevoeging op de opmerkingen van jandoe1000 over de landcodes, ik vermoed (maar heb dat nog niet bevestigd gekregen) dat het om een origineel Nederlandse auto gaat. In dat licht is het misschien verwarrend dat de code 101 niet alleen voor België, maar ook voor Luxemburg en Nederland werd gebruikt.
Die pagina van renaultconcepts kende ik, al is alleen de linker (met de minste informatie) valide voor viertjes. Ik denk dat Renault op een gegeven moment is afgestapt van de modelcodes zoals 112 voor R4.
Als ik de landcodes in de PR1005 bekijk dan is er wel wat te zeggen voor de indeling in links / rechts, goede / slechte wegen en speciale uitrusting. Zomaar een steekproef: