Ik weet niet hoe anderen het vergaat, maar als een roestige partij onderdelen terugkomt van het straalbedrijf, word ik altijd héél gelukkig. Het is alsof je over het ergste punt van de restauratie heen bent: je hebt besloten om, hoe dan ook, dit project tot een goed einde te brengen,alle roest is wel in kaart gebracht, de grootste lasklussen zitten er op (althans: dat lijkt zo), de lijst met te vervangen onderdelen ligt klaar, de kleur staat min of meer vast, kortom: wij gaan een mooi voorjaar en een mooie zomer 2021 tegemoet met genoeg vrije tijd om deze vaal-rode R4 Savane na 9 jaar weer een nieuw perspectief te bieden.
Mogelijk rijdt dit exemplaar verder op GTL-velgen (5 stuks bij elkaar gespaard dankzij de hulp van 2 forumleden): ik spuit er zelf nog een extra laagje grijze primer op en werk ze af met zilvergrijze velgenlak (maar niet die bling-bling-kleur). Vervolgens komen er 5 banden 145/60/13 op. Ik twijfel nog, want mogelijk monteer ik op deze R4 de 4 Cosmic-velgen incl. Michelinbanden die nu onder de 4F4 liggen (zie foto eerder in dit item). Ook de binnenkant van de velgen zien er prima en onbeschadigd uit:
Het oog wil óók wat, en ik vind roestige bumperbeugels in combinatie met een vers gespoten koets bijzonder lelijk. Dat geldt óók voor de beugels in het motorcompartiment: als de motorkap open gaat, willen mijn ogen niet meteen die roestige beugels en traverse zien; die zijn dan ook maar meteen gestraald. Het geldt in mindere mate voor de accuhouder en de traverse/reservewielhouder bij de tank, maar als je dan tóch een partij als deze naar de straler brengt, maken die 2 onderdelen ook niet meer uit:
Het losse plaatwerk zag er goed uit, is vrijwel deuk- en roestvrij en behoeft weinig laswerk (op de achterklep na). De 2 achterschermen worden vernieuwd, en wij hadden ook wat twijfels over de bovenste rand van het rechter voorscherm. Vervangen door een nieuw scherm was voor ons niet de eerste optie: de nieuwe (imitatie)schermen hebben in de bovenste hoek een slechte passing, en wij hebben er voor gekozen om het scherm langs de randen te laten stralen. De twijfel bleek dus een terechte twijfel te zijn, gezien het aantal gaten. De twijfel werd vooral gevoed door het gegeven dat het linker scherm er aanzienlijk beter uit zag; waarschijnlijk was dat in een eerder stadium ooit vervangen, gezien de streep rode spuitlak op de Napoleonshoed. De lasser zal beoordelen of lassen een betere optie is dan vervangen:

Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Renault Captur 09 TCe (2015)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)