In oktober 2012 kwam dus een rode R4TL Savane op ons pad. Die zou aan de beurt zijn als de 4F4 klaar was. De rode 4TL Savane werd ons aangeboden door een mevrouw uit Eindhoven: op een advertentie waren nauwelijks reacties binnengekomen, en als de auto niet binnen afzienbare tijd uit de carport verdwenen zou zijn, zou de sloper hem komen ophalen. Dat konden wij niet laten gebeuren. Ook al was het Nederlands kenteken ingeleverd vanwege ´sloop in eigen beheer`, tot daadwerkelijk slopen zouden wij pas overgaan als zou blijken dat er écht niets meer van te maken viel. Als de motor zou lopen, wilden wij hem wel voor 150 euro komen ophalen. Zo gezegd, zo gedaan, want het motortje liep als een tierelier, stukken beter zelfs dan de motor van de witte 4GTL die ernaast geparkeerd stond. Na wat speurwerk kwamen wij de 77-HV-FZ op het spoor.......hij had ooit in Haarlem rondgereden (zie foto hieronder, d.d. 2010), en gezien de sticker was de eigenaar mogelijk zelfs lid van de R4-club geweest. Het toeval wil dat mijn 4F4 óók in Haarlem heeft rondgereden (zie foto hieronder d.d. 2008) en óók gerestaureerd is na ´sloop in eigen beheer`.
Waarom start ik nu dit verhaal ? De winter staat voor de deur, ik heb tijd genoeg om dit onderwerp wekelijks te updaten en het forum moet weer wat levendiger worden. De restauratie van deze auto is in mei 2020 gestart. In mijn eerste update zal ik proberen de beginfase te beschrijven en van foto´s te voorzien: wat kom ik zoal tegen bij deze bijzondere auto, en waarom vind ik hem zo bijzonder ?