Deze pagina uit het DTN boekje van mijn (boot-)motor laat bij nummer 14 de "aftapplug binnenwater uitlaat" zien.
Zo op het oog heeft deze plug exact dezelfde maat en draad als de sensor, wat dus héél goed uit zou komen.
Is het een goed idee om het koelwater af te tappen en de plug voor de sensor te verruilen? Scheelt me boren en tappen in het blok, wat ik nog nooit gedaan heb.
Waar zit #14 precies in het plaatje? De resolutie is voor mij te laag om het te zien. Het is niet dezelfde aftapplug als op de normale automotoren, onder het distributiedeksel?
Inderdaad slecht te zien. Ik geb nu een schermafdruk gemaakt die meer is ingezoomd, het blijft wat vaag maar misschien nu wel duidelijk. Betreft 3e bolletje van links;
Nee, dat is geen goed idee.
Ik begrijp de redenatie.
De aftap pluggen in het Cleon en Billancourt blok zijn licht conisch.
De temperatuur sensoren zijn dat niet.
Beste is het afdekplaatje gebruiken op de kop.
Op het verste punt van de vloeistofpomp zit ook het heetste punt van de motor. Daar wil je een temperatuur meting doen.
Succes, Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
harbourseal schreef: zo jul 19, 2020 2:47 pm
Nee, dat is geen goed idee.
Ik begrijp de redenatie.
De aftap pluggen in het Cleon en Billancourt blok zijn licht conisch.
De temperatuur sensoren zijn dat niet.
Beste is het afdekplaatje gebruiken op de kop.
Op het verste punt van de vloeistofpomp zit ook het heetste punt van de motor. Daar wil je een temperatuur meting doen.
Succes, Robert.
Het is een Renault 688-42 motor. Is dat hetzelfde als een Cleon of Bilancourt?
AventuraR4GL schreef: zo jul 19, 2020 5:27 pm
Het is een Renault 688-42 motor. Is dat hetzelfde als een Cleon of Bilancourt?
Nee, dat zijn verschillende blokken. Billancourt heeft tussen de 603 en 845cc en is 3x gelagerd. De Sierra / Cléon heeft minimaal 956cc en is 5x gelagerd. De 688 valt onder de Sierra / Cléons.
Die DTN is totaal anders dan wat we gewend zijn in een R4.
In jouw geval zou er aan de kant van de keerkoppeling een temperatuur sensor kunnen komen als de kop een afdekplaatje heeft aan die kant.
Op de tekening die je geplaatst hebt kan ik die dus niet ontdekken.
Kan je dus even niet verder helpen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
De pluggen zijn licht conisch, de draad in het blok niet, een normale sensor met afdicht ring kan wel.
Vaak is er een plaats in de waterpomp, is ook wel eens afgeplugt, zelf heb ik er een in dat achterste plaatje gemonteerd.
Wel een passend moertje voor de sensor draad gezocht, is bestaande draad.
Dit plaatje dopt de koelkanalen in de cilinderkop af. Dus nee, als je het loshaalt komt er geen olie uit. Wel oppassen met het loshalen van die boutjes (áls je dat gaat doen), je zult niet de eerste zijn die er eentje breekt, want ze kunnen goed vastgerot zitten.
De sensor waar Lordje op doelt is een aan/uit ding. Deze laat een waarschuwingslampje branden zodra de motor te heet is; de exacte temperatuur is hier niet mee te bepalen. In een Renault 4 is dit lampje voldoende om niet in de problemen te komen.
Dit plaatje dopt de koelkanalen in de cilinderkop af. Dus nee, als je het loshaalt komt er geen olie uit. Wel oppassen met het loshalen van die boutjes (áls je dat gaat doen), je zult niet de eerste zijn die er eentje breekt, want ze kunnen goed vastgerot zitten.
De sensor waar Lordje op doelt is een aan/uit ding. Deze laat een waarschuwingslampje branden zodra de motor te heet is; de exacte temperatuur is hier niet mee te bepalen. In een Renault 4 is dit lampje voldoende om niet in de problemen te komen.
Ik liep tegen deze sensor met metertje aan.
Waar zijn al die "loze" boutjes voor?
Komt er dus koelvloeistof uit als ik iets losdraai?