benzine terugslagklep?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: benzine terugslagklep?
Als het brandstofsysteem goed afsluit tussen de brandstofpomp en de tank dan hoort de gehele leiding met brandstof gevuld te blijven.
Als je na een week of 2 al lang door moet starten voordat de motor definitief aanslaat duidt op een lek in de leiding. Zo'n (klein) lek heeft vaak geen benzine lekkage to gevolg, omdat de brandstofpomp zuigt uit de tank, en de tank zuigt aan de leiding (bij stilstand) Oftewel er wordt lucht naar binnen gezogen. Zoek naar een klein lek boven het brandstof niveau van de tank, meestal een slangklem of poreuze leiding, of in de brandstof pomp.
Als je na een week of 2 al lang door moet starten voordat de motor definitief aanslaat duidt op een lek in de leiding. Zo'n (klein) lek heeft vaak geen benzine lekkage to gevolg, omdat de brandstofpomp zuigt uit de tank, en de tank zuigt aan de leiding (bij stilstand) Oftewel er wordt lucht naar binnen gezogen. Zoek naar een klein lek boven het brandstof niveau van de tank, meestal een slangklem of poreuze leiding, of in de brandstof pomp.
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: benzine terugslagklep?
Ik hoorde iets dergelijks van derden. De benzineslang zit boven het vloeistofniveau aan de vlotter aangesloten. Die aansluiting is vaak niet dampdicht. Dan krijg je dus na verloop van tijd op die plek een luchtbel in de leiding die langzaam groeit in de richting van de benzinepomp.
Re: benzine terugslagklep?
Ik bedoel dus de hoeveelheid benzine, die drukt ahw op de benzine in de leiding die naar de benz. pomp gaat.
niet geschoten is altijd mis!
Re: benzine terugslagklep?
Gisteren heb ik een ritje gemaakt en moest ik na een pauze ook wat langer doorstarten. Dit kan, denk ik, te maken hebben met het verdampen van de benzine in de carburateur boven een warme motor. Vapour lock heet dit geloof ik.
Ik heb normaal een week stilstand er al last van dat ik een tijdje moet starten om de carburateur vol te krijgen.
Ik ruik geen benzinelucht.
Bedankt voor bovenstaande tips. Ik zal toch eens de brandstofleiding goed nalopen. Mijn 4tje heeft een tijd op E10 gereden, dus wellicht is er toch een heel klein lek ontstaan.
Eigenlijk denk ik aan een lek in de brandstofpomp waardoor het niveau in de brandstofleiding naar de carburateur telkens zakt naar het niveau in de tank. Even nakijken dus komend weekend, we mogen toch nergens heen.
Ik heb normaal een week stilstand er al last van dat ik een tijdje moet starten om de carburateur vol te krijgen.
Ik ruik geen benzinelucht.
Bedankt voor bovenstaande tips. Ik zal toch eens de brandstofleiding goed nalopen. Mijn 4tje heeft een tijd op E10 gereden, dus wellicht is er toch een heel klein lek ontstaan.
Eigenlijk denk ik aan een lek in de brandstofpomp waardoor het niveau in de brandstofleiding naar de carburateur telkens zakt naar het niveau in de tank. Even nakijken dus komend weekend, we mogen toch nergens heen.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: benzine terugslagklep?
Ik denk dat de benzine in de tank alleen druk uitoefent op de bodem van de tank.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: benzine terugslagklep?
Ik kan me voorstellen dat een minimale lekkage het probleem na verloop van tijd kan veroorzaken.
De stukjes slang vanaf de tank naar de stalen leiding zijn heel moeilijk bereikbaar. Misschien worden deze eenvoudig over het hoofd gezien en lekt het daar. Ik vermoed zelfs dat deze stukjes slang alleen te vervangen zijn wanneer je de tank eronder vandaan schroeft...
De stukjes slang vanaf de tank naar de stalen leiding zijn heel moeilijk bereikbaar. Misschien worden deze eenvoudig over het hoofd gezien en lekt het daar. Ik vermoed zelfs dat deze stukjes slang alleen te vervangen zijn wanneer je de tank eronder vandaan schroeft...
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: benzine terugslagklep?
Ja, om nou voor dit probleem de hele tank te demonteren, dat is ook weer zo wat.
Ik heb vandaag maar eens zo'n terugslagklep besteld. Misschien dat het net genoeg benzine tegenhoudt om makkelijker te kunnen starten. Geen idee wanneer ze binnenkomen (moet natuurlijk van de andere kant van de wereld verstuurd worden), maar ik meld me weer als hij binnen is.
Ik heb vandaag maar eens zo'n terugslagklep besteld. Misschien dat het net genoeg benzine tegenhoudt om makkelijker te kunnen starten. Geen idee wanneer ze binnenkomen (moet natuurlijk van de andere kant van de wereld verstuurd worden), maar ik meld me weer als hij binnen is.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: benzine terugslagklep?
Nog even, en hier worden de natuurkunde lessen van de middelbare school compleet herhaald
Re: benzine terugslagklep?
De leiding die langs het chassis afloopt zou wel eens onder het brandstrofniveau in de tank kunnen zitten. Dus dat stuk leiding kan in principe inderdaad niet leeglopen richting de tank. Het opgaande stuk richting de carburateur natuurlijk wel, en daar zit denk ik de crux.
Hanz, tenzij jouw motor koud is aan het eind van een rit denk ik dat verdamping wel degelijk een rol speelt
Dit is denk ik niet te voorkomen: de carburateur wordt nou eenmaal warm en heeft een ontluchting waarlangs verdamping mogelijk is.
Maar als je de (koudere en niet beluchte) leiding tot aan de carburateur vol met brandstof weet te houden is het probleem in praktijk opgelost: al dampt de vlotterkamer tussendoor leeg, al direct bij de eerste paar slagen geeft de brandstofpomp weer brandstof (ipv lucht) en zou je moeten kunnen starten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: benzine terugslagklep?
Tsja, ik denk dat het benzineniveau in de tank ergens tussen het laagste punt van de dorpel en de benzinepomp zit? Als de boel niet vacuum is zal het systeem zich stabiliseren op zo'n manier dat het niveau in de tank gelijk is aan dat in de leiding onder de benzinepomp. Om in middelbareschooltermen te blijven, het systeem gedraagt zich als een U-buis die aan beide zijden open is (en waarvan beide poten niet dezelfde diameter hoeven te hebben; de benzinetank kan je beschouwen als een zeer wijde poot van de U-buis). Wat ik nog steeds een plausibele verklaring vind voor het leegraken van het stuk leiding tussen tank en pomp is een klein lek of licht poreus stuk leiding boven de tank waar benzine door kan verdwijnen en lucht voor terugkomt. Die luchtbel zal zich bij verdere verdamping verder de leiding richting richting pomp bewegen.Bertje schreef: ↑di apr 07, 2020 11:06 amDe leiding die langs het chassis afloopt zou wel eens onder het brandstrofniveau in de tank kunnen zitten. Dus dat stuk leiding kan in principe inderdaad niet leeglopen richting de tank. Het opgaande stuk richting de carburateur natuurlijk wel, en daar zit denk ik de crux.
Goed punt, het leegraken van de vlotterkamer zal waarschijnlijk gebeuren door de warme carburateur na stoppen. Na relatief korte stilstand zit er nog voldoende benzine in de leiding tussen pomp en carburateur om vlug te kunnen starten. Na langere tijd zakt deze benzine terug de leiding tussen pomp en tank in zodat de pomp bij starten na langere stilstand meer moeite heeft om de benzine weer bij de carburateur te krijgen.Bertje schreef: ↑di apr 07, 2020 11:06 amHanz, tenzij jouw motor koud is aan het eind van een rit denk ik dat verdamping wel degelijk een rol speelt
Dit is denk ik niet te voorkomen: de carburateur wordt nou eenmaal warm en heeft een ontluchting waarlangs verdamping mogelijk is.
Maar als je de (koudere en niet beluchte) leiding tot aan de carburateur vol met brandstof weet te houden is het probleem in praktijk opgelost: al dampt de vlotterkamer tussendoor leeg, al direct bij de eerste paar slagen geeft de brandstofpomp weer brandstof (ipv lucht) en zou je moeten kunnen starten.
Hoe het ook zij, de klep is in bestelling
Re: benzine terugslagklep?
ik heb bij mijn andere oldtimer deze geplaatst omdat de mechanische stuk was en duurder.
Bevalt uitstekend met starten en kan daarna aan laten of uitzetten met schakelaar .
Betreft hier een diesel dus ook lekker bij lege tank. https://www.ebay.de/itm/Universal-12V-B ... Sw1ZJeZ0cF
Bevalt uitstekend met starten en kan daarna aan laten of uitzetten met schakelaar .
Betreft hier een diesel dus ook lekker bij lege tank. https://www.ebay.de/itm/Universal-12V-B ... Sw1ZJeZ0cF
Re: benzine terugslagklep?
Dat is dezelfde elec. pomp waar mijn auto dus op rijdt, ook de enigste pomp!
Bij een diesel speelt een ander verhaal, door lekkage geen voordruk in de inspuitpomp, dus niet aanslaan, lucht in het systeem.
Bij lastige lekkage moet je eerst het brandstofsysteem ontluchten, lucht in de br.st.pomp, nooit motor aan de gang te krijgen!
Bij een diesel speelt een ander verhaal, door lekkage geen voordruk in de inspuitpomp, dus niet aanslaan, lucht in het systeem.
Bij lastige lekkage moet je eerst het brandstofsysteem ontluchten, lucht in de br.st.pomp, nooit motor aan de gang te krijgen!
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: benzine terugslagklep?
Het is alweer een poosje geleden, maar ik ben er eindelijk achter waar de benzine uit de carburateur weglekt. Of bijgevoegde foto de plek waar het langzaam uit druppelt. IK denk dat daar een pakking hoort. Geen idee eigenlijk hoe dit membraampje heet, maar een pakking zit er niet.
Waar kan ik deze los bestellen? Iemand een idee?
Waar kan ik deze los bestellen? Iemand een idee?
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: benzine terugslagklep?
Welke leiding is dat rechtsonder?
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: benzine terugslagklep?
das een leiding die naar carburateurvoet loopt.
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!