turbo
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Er zijn mensen die beweren dat op elk motorblok een turbo passend te maken is. Bij mijn weten kun je niet met je ogen dicht een turbo op een 1100 zetten. Daar zal je op z'n minst met je ogen open een paar adaptiestukjes voor moeten maken, en dan nóg...
Neem dan het Renault4 Alpine Turbo motorblok. Dat is 1400 cc, voorzien van een turbo, en een poosje leverbaar geweest op de Renault5 Alpine Turbo. Je hoeft hem alleen maar uit een 5 te slopen en in een 4 te zetten
Een turbo op een 1100 is een leuk experiment, afhankelijk van wat je nou écht wilt.
Neem dan het Renault4 Alpine Turbo motorblok. Dat is 1400 cc, voorzien van een turbo, en een poosje leverbaar geweest op de Renault5 Alpine Turbo. Je hoeft hem alleen maar uit een 5 te slopen en in een 4 te zetten
Een turbo op een 1100 is een leuk experiment, afhankelijk van wat je nou écht wilt.
Ik zou het niet doen. Op de eerste plaats wordt het lastig om de turbo te installeren in de uitlaat. Turbo motoren hebben een lagere compressieverhouding, als gevolg van de hoge vullingsgraad en druk die door de turbo wordt gerealiseerd voor de compressie. je zult dus zowieso een dikkere koppakking moeten monteren. Dan kom je bij het volgende probleem. De hitte van de explosie wordt veel groter waartegen de kleppen niet bestand zijn en die dikke koppakking waarschijnlijk ook niet, dus andere kleppen monteren en een speciale koppakking. De lagers van je krukas zijn hier niet op gemaakt, dus andere lagers. Dan de zuigers, die zullen het ook niet fijn vinden.
kortom, je bent de hele motor aan het veranderen. Kun je beter dat geld uitsparen en een A of AT motor kopen.
kortom, je bent de hele motor aan het veranderen. Kun je beter dat geld uitsparen en een A of AT motor kopen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Nounounou, niet allemaal zo dramatisch doen.
Een 4 heeft al een redelijk lage compressieverhouding, daar mag best een emmertje vuldruk bij, zonder dat dat voor problemen zorgt.
De meeste renault turbo motoren gebruiken dezelfde lagers, krukas en drijfstangn als hun ongeblazen broertje, verwahcht daar ook geen directe problemen mee.
Een kunstje wat je moet beheersen is het maken van een uitlaatspruitstuk. Je kan 'm helemaal zelf maken, maar je moet goed je best doen om 'm scheur-proof te maken. Ik heb 't idee dat het bestaande spruitstuk ook wel aan te passen is. Laatste optie is om het spul van een 5gtturbo te gebruiken (aansluitingen aan de kop zijn toch wel anders geloof ik)
Waar je wel ECHT aandacht aan moet besteden, is de brandstofvoorziening en ontsteking. Als je dit goed voor mekaar hebt, heb je een rap en betrouwbaar 1100 feest!!
Een 4 heeft al een redelijk lage compressieverhouding, daar mag best een emmertje vuldruk bij, zonder dat dat voor problemen zorgt.
De meeste renault turbo motoren gebruiken dezelfde lagers, krukas en drijfstangn als hun ongeblazen broertje, verwahcht daar ook geen directe problemen mee.
Een kunstje wat je moet beheersen is het maken van een uitlaatspruitstuk. Je kan 'm helemaal zelf maken, maar je moet goed je best doen om 'm scheur-proof te maken. Ik heb 't idee dat het bestaande spruitstuk ook wel aan te passen is. Laatste optie is om het spul van een 5gtturbo te gebruiken (aansluitingen aan de kop zijn toch wel anders geloof ik)
Waar je wel ECHT aandacht aan moet besteden, is de brandstofvoorziening en ontsteking. Als je dit goed voor mekaar hebt, heb je een rap en betrouwbaar 1100 feest!!

Maar moet een turbo niet gekoeld worden met olie en krijgt de olie dan niet te warm als ze te warm heeft moet je koelen moet je dan ook een olie koeler plaatsen of bestaan er turbo's dat niet met olie moeten gekoelt worden?
Alvast voor de goeide moet dat je mij geeft door te zeggen dat ik toch geen anderre lagers en krukas moet zetten.
Alvast voor de goeide moet dat je mij geeft door te zeggen dat ik toch geen anderre lagers en krukas moet zetten.
Elke turbo moet met olie gesmeerd worden. Deze olie koelt inderdaad ook de turbo. Sommige turbo's gebruiken ook nog water om 't lagerhuis te koelen.
De olie aanvoer richting turbo kan je maken mbv een T-stukje onder je oliedruksensor. De retour moet je boren/zagen/lassen/schroeven in de carterpan.
Een oliekoeler is wel aan te raden. Noodzakelijk durf ik nog net niet te zeggen.
De olie aanvoer richting turbo kan je maken mbv een T-stukje onder je oliedruksensor. De retour moet je boren/zagen/lassen/schroeven in de carterpan.
Een oliekoeler is wel aan te raden. Noodzakelijk durf ik nog net niet te zeggen.
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
check even deze site heeft een turbo op een 1.4 gebouwd. voor een 1.0 is een turbo van de daihatsu charade gtti een leuk idee.
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/index.html
ps staat bij 205xs
cees
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cees de borst op 2003-04-01 22:06 ]</font>
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/index.html
ps staat bij 205xs
cees
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cees de borst op 2003-04-01 22:06 ]</font>