bodem renault 4 lassen/vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Esther-VL

Bericht: # 17416Bericht Esther-VL »

nu heb je hier wel geen wegenwacht, maar verharde wegen zijn toch ook al in Zeeuws Vlaanderen doorgedrongen.
Oke, ik ben gerustgesteld. Hopelijk vallen ze er bij de APK niet overheen.
Ron

Bericht: # 17422Bericht Ron »

Je auto knikt inderdaad niet zo snel. Maar als je achteras d'r af plettert wordt dat minstens een net zo bijzonder verhaal.

Als je het nog kunt navertellen.
Esther-VL

Bericht: # 17435Bericht Esther-VL »

Ik heb nog niet de indruk dat er rond de achteras slechte plekken in het chassis zitten. Wel de bekende beginnende roestplekjes, maar die zijn toch goed te behandelen, niet?
Wel heb ik gezien dat er aan de auto in het verleden behoorlijk geprutst is. Slecht laswerk, plamuur ter camouflage en Ty-raps overal. Zelfs om de beschermhoes van de wiellager links voor zit een Ty-rap. Het gevolg is dat die hoes nu kapot aan het gaan is, maar dat is wel te repareren. Hopelijk is de lager zelf nog intact, maar dat heb ik nog niet kunnen bekijken. Speling zit er nog niet op.
Wel is het zo, dat mijn banden vooraan, aan beide kanten, aan de binnenkant erger zijn afgesleten.
Is er iemand die weet waar dat precies op duidt?
David

Bericht: # 17438Bericht David »

Normaal zou je zeggen dat de banden t.g.v. het op EEn oor door de bocht gaan juist aan de buitenkant wat sneller slijten...Het kan een probleem zijn met de uitlijning.
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Ron

Bericht: # 17441Bericht Ron »

De hoes die je waarschijnlijk bedoelt is de aandrijfashoes. Die beschermt je kruiskoppelingetje (geen homokineet toch?) tegen vuil en houdt het vet binnen. Als het vet eruit begint te lopen moet je hem sowieso gaan vervangen en bij de APK gaan ze al klagen als er scheurtjes in zitten.
Dattie met een tie-rap vastzit is op zich niet zo vreemd. Dat zit er wel vaker omheen, ipv een behoorlijke metalen klem.

Versleten banden aan de binnenkant? Dat heeft inderdaad met de uitlijning te maken, aangenomen dat het niet de camber is die verkeerd staat afgesteld. (zie je vaak bij circuitauto's, de bovenkant van het wiel staat meer naar de auto dan de onderkant, de wieltjes kunnen zich zo lekker schrap zetten in een bocht)
Het zal liggen aan het spoor, je wielen staan waarschijnlijk teveel naar buiten. Links wil naar links en rechts wil naar rechts.
Als links naar rechts staat en rechts naar links dan kruipt je auto omhoog, met als resultaat dat de buitenkanten van de banden slijten.

Stuurt je auto zwaar? En als je achteruit rijdt en stuurt, voelt dat dan duidelijk anders?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-04-01 12:06 ]</font>
Esther-VL

Bericht: # 17442Bericht Esther-VL »

Die banden, ik ga (moet) vanmiddag om nieuwe of andere, want deze zijn niet goed meer voor de apk, dus wellicht kunnen ze het verhelpen door ze juist uit te lijnen, of is op een andere manier dat dit moet gebeuren?

Verder heb ik niet de indruk dat de auto heel zwaar of moeilijk stuurt.

Dat met die hoes, zit achter het wiel en er komt inderdaad al vet uit, dus wat moet nu vervangen worden?
heel dat element of alleen de hoes en is dit zelf te doen, of begeef je jezelf dan op glad ijs?
Ron

Bericht: # 17445Bericht Ron »

Uitlijnen is een karwei op zich.
Doorgaans betaal je een euro of 35(?) aan een bedrijf wat dat voor je doet.
Kwik-fit heeft de apparatuur meestal, of anders een goed uitgeruste garage.
Kost een uurtje of zo.
Er wordt meetapparatuur op allevier je wielen gezet en de boel wordt uitgelijnd (doorgaans stelt men alleen de voorwielen, de achterwielen dienen aleen als referentie).

Verwar uitlijnen niet met balanceren. Als je een ander bandje om je wiel krijgt wordt je wiel opnieuw gebalanceerd. Dit is alleen bedoeld om te voorkomen dat je wiel gaat stuiteren bij hogere snelheden. Heeft niets met uitlijnen te maken.

Die aandrijfashoes vervangen (niet het hele ding, alleen de hoes) is een karwei wat zelf te doen is, maar wat wel sterk afgeraden wordt.
Eerst de hele aandrijfas verwijderen, is voor een gevorderde hobbyist nog wel te doen.
Ik breng dan de complete as naar de automaterialenzaak, alwaar ze er voor mij een hoesje omheen gooien. Het is een vies karwei, en je staat te tobben met een hoes die er heel moeilijk omheen gaat. Heb je weer een conisch stuk gereedschap nodig etc.
Heb ik niet. Gepruts.

Al zijn er mensen die de hoezen kunnen vervangen met alleen het aan één kant losmaken van de aandrijfas, en dan de hoes er omgekeerd via de verkeerde kant optrekken.
Ik heb dat overigens nog nooit gedaan. En je krijgt er hééééle vieze handen van. Tot aan je ellebogen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-04-01 22:42 ]</font>
Esther-VL

Bericht: # 17466Bericht Esther-VL »

ik heb dus deze middag de banden laten vervangen en ze tevens ook laten uitlijnen. Inderdaad rond de 35 euro (38.50)
Het was hard nodig volgens de garagist. Nu kan ik weer veilig de weg op, wat de banden betreft, want er is nog heel wat werk aan de winkel (slecht plaatwerk, motor juist afstellen, die hoes van de aandrijfas, roestplekjes op de lak, en nog allerlei andere welbekende renault 4 bezigheden

Die aandrijfhoes+eventueel het element laat ik maar vervangen door de garage, aangezien ik ook niet het technische wonder ben. Daar moet ik donderdag heen, dan kijken ze meteenm of het laswerk een beetje naar hun idee is uitgevoerd, ivm de fameuze APK

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tom de Witte op 2003-04-01 21:56 ]</font>
Folkert

Bericht: # 17475Bericht Folkert »

Succes!
Plaats reactie