Slecht nieuws. Gisteren een olielek onder de motor
Ff een update. Zondag niet meer aan de 4 gewerkt. Er zat al olie op de versnellingsbak. Maandag avond even gaan zien maar geen lekken te zien. Dan ook olie op het blok gegoten; 3.2 liter (2.8 voor mijn 850 blok en 0.5 voor de oliefilter die vernieuwd is vlak voor de motor in de motorruimte ging). Dinsdagavond eerst ff gecheckt op lekjes. Ik had papier onder het blok gelegd en daar was niets op te zien. Alles ok dus en verder gegaan met de opbouw van de motor. Gisterenavond wilde ik daar verder aan werken maar zag al direct dat er olie onder het blok lag. Mooi propere olie dus de nieuwe die er maandag in was gegoten. Een afknapper van formaat dus.
De olie komt uit het gat onder het vliegwiel. Erg veel is het niet, maar teveel om zo te laten. De lek is niet groot want het heeft dus meer dan 24u geduurd vooraleer de olie aan de opening onder het vliegwiel was. Met het schuin houden van het blok was de ole er al na een paar minuten dus dit is wat anders. Geen flauw idee wat er mis kan zijn.
Alles dus terug gedemonteerd inclusief cardanassen, motor eruit gehaald, versnellingsbak eraf, koppeling los, vliegwiel los. Ik begin het stilaan te kennen

De olie komt weer van achter het vliegwiel. Vanavond maar weer verder met demonteren en de carterpan eventueel verwijderen. Ik ga de motor in een motorsteun hangen maar niet omdraaien en zo de carterpan eraf halen. Zo hoop ik te zien waar de olie vandaan komt. Vooraf nog proberen of ik met een endoscoop wat kan ontdekken maar de toegankelijkheid is erg miniem.
Op de kurkpakking is iets olie te zien en ook lager op de binnenzijde van de carterpan onder het vliegwiel. De pakking kan nog wat nat zijn van het blok schuin te houden. Dat ze lek is lijkt me vrij onwaarschijnlijk maar je weet nooit.
Hieronder foto's van het olielek en een poging om de natte dichting op beeld te zetten.
Voor degenen die wat mee willen denken wat er fout is:
Op de laatste foto zie je de kurkpakking netjes uit de carterpan steken. Ze zit dus wel degelijk op z'n plaats voor zover ik kan zien. De carterpan is daar aan de binnenzijde gepoedercoat. Daarop dus vloeibare pakking, dan kurk , weer vloeibare pakking en dan het blok.
De dichtheid van het tussenschot in de carterpan heb ik nooit getest. Iemand ooit voor gehad dat er daar wat lekt?
In de carterpan zit dus 3 tot 3.2 liter olie want de motor heeft nog niet gedraaid dus de oliefilter is nog niet vol olie. Oliepeil was overigens normaal volgens de peilstok. Heeft iemand een idee hoe hoog de olie dan staat in de caterpan? Ik wil eigenlijk weten of de kurkpakking onder of boven het oliepeil staat. Als de olie eronder staat kan ze dus helemaal niet lekken en moet ik elders gaan zoeken. Iemand een losse carterpan liggen die daar eens 3 liter in wil kappen om te zien hoe hoog de olie komt. Vanavond kan ik het zelf maar wil liever de carterpan op z'n plaats laten als dat kan.
Groet, Bart