Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Probleem: olielekkage mogelijk veroorzaakt door lekkende krukaskeering. En als het toch allemaal los ligt, dan wil ik ook het zingende druklager vervangen. Zou de koppelingsplaat aangetast zijn door olielekkage, wat niet ondenkbaar is, dan vervang ik de gehele koppeling.
Het zou handig zijn even een stappenplan te hebben voor de demontage. Te beginnen met het verwijderen van de motorkap. Dan komt al de simpele vraag op, hoe met zo min mogelijk kans op beschadiging de scharnierpennen te verwijderen. En is het nodig de bumper ook te verwijderen?
Vervolgens is het handig te weten wat losgehaald moet worden om de versnellingsbak te verwijderen, enzovoort...
Heeft iemand wellicht een scan van een werkplaatshandboek voor deze klus? Of wil iemand wellicht even wat stappen hier opschrijven?
Thanks!
Het zou handig zijn even een stappenplan te hebben voor de demontage. Te beginnen met het verwijderen van de motorkap. Dan komt al de simpele vraag op, hoe met zo min mogelijk kans op beschadiging de scharnierpennen te verwijderen. En is het nodig de bumper ook te verwijderen?
Vervolgens is het handig te weten wat losgehaald moet worden om de versnellingsbak te verwijderen, enzovoort...
Heeft iemand wellicht een scan van een werkplaatshandboek voor deze klus? Of wil iemand wellicht even wat stappen hier opschrijven?
Thanks!
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
De motorkapschanieren gewoon losdraaien onder de balk en in zijn geheel met de motorkap meenemen.
Alle bedrading ontsteking dynamo startmotor olie en watersensor losmaken, incl gas en choke kabels.
Koppelingskabel loshalen.
Wielophanging, bovenste fuseekogel en stuurkogel los, dan kan je de assen eruit halen. Denk aan een teiltje voor de bakolie. Als je de wagen op armsteunen laat staan, motorsteunen losdraaien vanaf onder, beide kanten van de motor één moer. Baksteun losmaken, onderste bouten erin laten zitten zonder moeren, dan kun je nu al in principe het blok opheisen.
Koelslangen demonteren en koelwater opvangen.
Stuurhuus uitbouwen, let op of de stuurhuishoogte plaatjes eraf vallen, misschien blijven ze aan je stuurhuus zitten, dat scheelt dan weer met montage. Stuurhuus uitbouwen met de radiator erop scheelt gemartel om die los te halen, je kunt er slecht bij en als he radiateur gaat lekken of als iets afbreekt ben je verder van huis.
Handremkabels loshalen van de hefboom.
En dan motor en bak samen eruit tillen met een takel en spanbandjes van de action.
Vast wat vergeten maar heel veel succes.
Mijn record is 75 minuten
Bij uitgebouwd blok kun je heel simpel bij het oliefilter en je startmotor. Dus als je daar wat mee moet, gelijk meepakken...
Alle bedrading ontsteking dynamo startmotor olie en watersensor losmaken, incl gas en choke kabels.
Koppelingskabel loshalen.
Wielophanging, bovenste fuseekogel en stuurkogel los, dan kan je de assen eruit halen. Denk aan een teiltje voor de bakolie. Als je de wagen op armsteunen laat staan, motorsteunen losdraaien vanaf onder, beide kanten van de motor één moer. Baksteun losmaken, onderste bouten erin laten zitten zonder moeren, dan kun je nu al in principe het blok opheisen.
Koelslangen demonteren en koelwater opvangen.
Stuurhuus uitbouwen, let op of de stuurhuishoogte plaatjes eraf vallen, misschien blijven ze aan je stuurhuus zitten, dat scheelt dan weer met montage. Stuurhuus uitbouwen met de radiator erop scheelt gemartel om die los te halen, je kunt er slecht bij en als he radiateur gaat lekken of als iets afbreekt ben je verder van huis.
Handremkabels loshalen van de hefboom.
En dan motor en bak samen eruit tillen met een takel en spanbandjes van de action.
Vast wat vergeten maar heel veel succes.
Mijn record is 75 minuten
Bij uitgebouwd blok kun je heel simpel bij het oliefilter en je startmotor. Dus als je daar wat mee moet, gelijk meepakken...
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen wat betreft de krukas keerring.
Een 782cc billancourt motor heeft die niet.
Er zit een schijfje met een soort van tandwiel tandjes die de olie terugdrijft naar het carter.
helaas geen plaatje van.
Een 782cc billancourt motor heeft die niet.
Er zit een schijfje met een soort van tandwiel tandjes die de olie terugdrijft naar het carter.
helaas geen plaatje van.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Inderdaad teleurstellend... Maar desalniettemin een waardevolle bijdrage. Dank.
Is er ervaring dat dit systeem na verloop van jaren gaat slijten / lekken? Kun je er 'van buiten' bij om slijtdelen te vervangen? Of moet dan het blok gedemonteerd worden?
Is er ervaring dat dit systeem na verloop van jaren gaat slijten / lekken? Kun je er 'van buiten' bij om slijtdelen te vervangen? Of moet dan het blok gedemonteerd worden?
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Meestal is olie lekkage langs de krukas bij deze motoren het gevolg van versleten zuigerveren of niet goed werkende carterventilatie. Door teveel carterdruk of niet goede afzuiging word door de hogere cartedruk de olie naar buiten geduwd.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Klinkt logisch.
Echter is de compressie goed en gelijkmatig. De motor loopt (na het nazien en vervangen van alle randdelen) goed en heeft voldoende vermogen. De carterventilatie is niet verstopt (er komen noemenswaardig oliedampen uit het blok indien de slangen niet zijn aangesloten) en de slangen van de carterventilatie zijn eveneens vervangen (inclusief venturi 1,3 mm).
Geen olieverbruik en slechts bij koude start lijkt er wat olie te verbranden. Dat kan duiden op versleten klepsteelrubbers?
Al met al niet direct aanwijzingen in de richting van een algehele motorrevisie. Desalniettemin kan bij een > 40 jaar oud blok en mogelijk vele korte ritjes door vorige Franse eigenaren er wel e.a. versleten zijn, waaronder het systeem van afdichting van de krukas...
Ook opvallend: tapeind van enkele bougies is vet van olie. Enkel het tapeind overigens. De elektroden hebben een gelijkmatige bruine kleur.
Echter is de compressie goed en gelijkmatig. De motor loopt (na het nazien en vervangen van alle randdelen) goed en heeft voldoende vermogen. De carterventilatie is niet verstopt (er komen noemenswaardig oliedampen uit het blok indien de slangen niet zijn aangesloten) en de slangen van de carterventilatie zijn eveneens vervangen (inclusief venturi 1,3 mm).
Geen olieverbruik en slechts bij koude start lijkt er wat olie te verbranden. Dat kan duiden op versleten klepsteelrubbers?
Al met al niet direct aanwijzingen in de richting van een algehele motorrevisie. Desalniettemin kan bij een > 40 jaar oud blok en mogelijk vele korte ritjes door vorige Franse eigenaren er wel e.a. versleten zijn, waaronder het systeem van afdichting van de krukas...
Ook opvallend: tapeind van enkele bougies is vet van olie. Enkel het tapeind overigens. De elektroden hebben een gelijkmatige bruine kleur.
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Deze motoren hebben geen klepsteel afdichting. De olie terug werk mechanisme is niet een slijtage onderhevig er is geen metaal metaal contakt. Alleen een luchtspleet die niet verandert.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Daar sluit ik mij bij aan fransoos.
Als het niet de motorolie is dan zou je kunnen gaan denken aan een lekkende prise as keerring. Olie vanuit de versnellingsbak die langs die keerring naar buiten komt lekt langs het zelfde gat onder in het koppelingshuis als eventuele motorolie die langs de krukas lekt.
Wat ook nog zou kunnen dat zich in het verleden wat bezinksel heeft verzameld in het terugwerk mechanisme en dat de (schoepjes) daarme vol zitten. Ik alle gevallen motor en versnellingsbak eruit en op onderzoek.
Bij de motor Het carter demonteren en de schoepjes en schijf inspecteren.
Bij de versnellingsbak de afdichtplaat eraf en de keerring en pakking vervangen.
Als het niet de motorolie is dan zou je kunnen gaan denken aan een lekkende prise as keerring. Olie vanuit de versnellingsbak die langs die keerring naar buiten komt lekt langs het zelfde gat onder in het koppelingshuis als eventuele motorolie die langs de krukas lekt.
Wat ook nog zou kunnen dat zich in het verleden wat bezinksel heeft verzameld in het terugwerk mechanisme en dat de (schoepjes) daarme vol zitten. Ik alle gevallen motor en versnellingsbak eruit en op onderzoek.
Bij de motor Het carter demonteren en de schoepjes en schijf inspecteren.
Bij de versnellingsbak de afdichtplaat eraf en de keerring en pakking vervangen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Bakolie en motorolie proeft en ruikt anders..... dat kan al meer duidelijkheid scheppen.
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Het ruikt voldoende anders om het niet te hoeven proeven.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Krukaskeering vervangen motor 782 cc
Dit klinkt al veelbelovend. Wat er niet in zit danwel niet slijt, hoeft ook niet gereviseerd te worden
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Piepend druklager
Veel gesleuteld, maar de koppeling is nog onaangeroerd. Het is al duidelijk geworden dat het vervangen van de koppeling een tijdrovende klus is. Waar de (zeer beperkte) olielekkage precies vandaan komt, is dus ook nog niet helder. Het zeer frequent olie verversen kan een positief effect gehad hebben op het bovenbeschreven mechanisme ('schoepjes'). De suggestie dat er troep heeft gezeten is na lang stilstaan in een Franse schuur (en waarschijnlijk jarenlang geen olie verversen) nog niet zo gek.
Zelfs snelweg bergop voldoende power (voor zover je van power kunt spreken bij 782cc), hetgeen lijkt te duiden op voldoende compressie en een goed funktionerende koppeling.
Het druklager zingt/piept nog steeds bij koppeling niet ingetrapt. Soms iets meer, soms iets minder.
Kan een piepend druklager opeens de geest geven, of loopt het zo'n vaart niet? is er iemand die in een paar zinnen de werking van de koppeling kan uitleggen in jip en janneke taal?
Zelfs snelweg bergop voldoende power (voor zover je van power kunt spreken bij 782cc), hetgeen lijkt te duiden op voldoende compressie en een goed funktionerende koppeling.
Het druklager zingt/piept nog steeds bij koppeling niet ingetrapt. Soms iets meer, soms iets minder.
Kan een piepend druklager opeens de geest geven, of loopt het zo'n vaart niet? is er iemand die in een paar zinnen de werking van de koppeling kan uitleggen in jip en janneke taal?
Re: Piepend druklager
Dat lijkt me niet de bedoeling. Bij niet ingetrapt bepaal mag het druklager de drukgroep niet raken en dus niet draaien, dit lager is immers niet bedoeld om continue te draaien (enkel bij ingetrapt pedaal).R1126 Beige Sahara schreef: ↑vr apr 10, 2020 10:02 am
Het druklager zingt/piept nog steeds bij koppeling niet ingetrapt. Soms iets meer, soms iets minder.
Check dus even de speling/vrije slag. Als je het koppelingspedaal intrapt behoor je eerst een cm of zo alleen tegen het veertje in te trappen dat de pedaal omhoog houdt, pas daarna begin je via het druklager op de drukgroep te trappen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Piepend druklager
Helder, dank. Ik was nu juist in de veronderstelling dat de speling voldoende voelbaar was in het pedaal. Maar misschien moet ik toch nog iets zorgvuldiger controleren.
Aan welke onderdelen zou schade / extra slijtage kunnen ontstaan indien de speling inderdaad net onvoldoende is? Van een slippende koppeling is immers geen sprake m.i.
Aan welke onderdelen zou schade / extra slijtage kunnen ontstaan indien de speling inderdaad net onvoldoende is? Van een slippende koppeling is immers geen sprake m.i.