Ik wil nieuwe remcilinders voor monteren en dacht dat doe ik even. Nou niet dus. De bevestigingsboutjes zijn onbereikbaar, en volgens het grote kluwer handboek is het bij sommige types nodig om de ankerplaat te demonteren.
Zie nummer 7 op de blz
De ankerplaat losnemen moet met boutje nr 22 van deze
Dat is dezelfde als boutje 2 van deze
Mijn vraag is, kan dit zomaar los, of heb ik dan gedoe met het wiellager?
Je kunt de naaf ook een beetje naar voren trekken zonder hem er helemaal uit te halen.
Dan de ankerplaat een beetje lossen zodat je wel bij de moertjes van de remcilinder kunt.
Veel geduld en een hoop gedoe, maar het gaat echt.
succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Het zou helemaal niet veel gedoe moeten zijn hoor. De ankerplaat zit met moeren en 4 bouten (nr. 14 als ik het goed heb) op het fuseestuk. Je zet de auto op de krik, haalt het wiel eraf, haalt de trommel eraf, draait die 4 moeren zo los als ze kunnen maar niet eraf (zodat de bouten niet naar binnen kunnen vallen), trekt de ankerplaat wat naar voren en dan kun je met een ring om die boutjes van de cilinder. Met je lagers gebeurt dan niets, en de as kan ook gewoon op zijn plek blijven.
Tip: ga niet eerst proberen of het toch zonder losmaken van de ankerplaat kan, want dan draai je je bouten rond en dan is het wel een boel gekloot.
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Slijp een ringsleuteltje 10 zo dun dat hij er net tussen past en om de moertjes van de remcilinder. Dat lukt vaak zonder de ankerplaat los te maken. De ankerplaat hoeft meestal ook niet helemaal los. Een beetje de moeren lossen geeft al voldoende ruimte.
Gelukt.
De ankerplaat gelost en een kwart slag gedraaid. Dan lukt het met een 6 kant dopje en ratel. Zonder risico op doldraaien met een sleuteltje. En na 31 jaar stilstand was dat risico best groot.
Viel reuze mee.
Dat is gewoon 10 mm dus als ze gangbaar zijn volstaat een steeksleutel. Een iets langere hefboom is wel handig. De officiele remstelsleutels vind je wel op Ebay of leboncoin. Die zijn langer met een bredere bek dan een steeksleutel. Je hebt ze ook helemaal vierkant. Dat is beter voor de remstelnokken maar je krijgt ze achter niet altijd om de nok die achter de wieldraagarm zit.