Ik heb een Zenith 32 IF7 op een 1.4 blok zitten (onderblok R5, cilinderkop en nokkenas R4 GTL) en ik heb al eens eerder hier aangegeven dat deze motor begint te sputteren vanaf een bepaald toerental en dan niet meer trekt. Daarmee bedoel ik dat hij bij optrekken niet meer doortrekt vanaf een bepaald toerental (bijv 70 in z'n 3) waar een standaard R4 GTL motor dat nog wel doet. De specifieke Zenith 32IF 7 die ik erop heb zitten is de V10410. Wat ik na kan gaan heeft deze op de R1227 en de R1397 gezeten; beiden 1.1 R5jes.
Nu ben ik er sinds kort achter dat de motor vanaf bepaalde (hogere) toeren juist weer begint te trekken. Als ik de wagen in z'n 2 zet begint hij vanaf 50 km/h wat te horten en te sputteren, maar versnelt nog wel iets, en als je dan stug volthoudt, dan pakt hij uiteindelijk weer op, en trekt door tot 80 km/h. Nu denk ik dus dat het probleem niet vanaf een bepaald toerental speelt, maar ergens in de middenrange (en bij de écht hoge toeren weer goed komt).
Ik heb een theorie over dat het aan de luchtcorrectiesproeier kan liggen, maar voordat ik die hier deel ben ik benieuwd of mensen nog andere ideeën hebben.
En nee, het ligt niet aan de hoofdsproeier. Die heb ik al eens vergroot tot 120 (is origineel 110) en dat gaf marginale verbetering, maar de auto ging er wel van naar benzine stinken en ging onevenredig veel gebruiken (ging van 1 op 17 naar 1 op 13). Inmiddels zit er weer een 110 hoofdspoeier in.
Wie heeft ideeën wat er hier aan de hand kan zijn (en wat dan)?