Oké, weer een lading vragen voor jullie

Inmiddels heb ik zo'n stroboscoop met ingebouwde dwellmeter, en heb ik mijn gammele incomplete Femsa ontstekingsmodule vervangen door een gloednieuwe Ducellier replica (COGEFA made in France).
Het inbouwen van de nieuwe verdeeltoren ging best makkelijk en na 'analoog' met een testlampje het ding ruwweg op tijd zetten startte de motor direct en in een redelijk nette stationaire loop. Dat was alvast een kleine overwinning.
Nu wat ik lastig vind:
-als ik de toerenteller van de stroboscoop mag geloven fluctueert deze stationair steeds tussen 1200 en 1600 toeren. Buiten dat ik dat te hoog vind is het schommelen ook raar, op het oor hoor je dit niet echt gebeuren. Ik verdenk een uitgesleten gasklepje, daar ga ik binnenkort eens naar kijken.
-het afstellen doe je met de vacuumvervroeger losgehaald (en afgedopt aan carb.zijde!), toch? Als ik nu de ontsteking netjes afstel op deze manier en ik sluit daarna de vervroeger weer aan, dan schieten de toeren weer omhoog doordat hij hem nogal hard vervroegt. Het kerfje in het vliegwiel verdwijnt ook compleet buiten beeld als ik dat doe. Heeft het zin om die vervroeger wat minder enthousiast te maken door aan het interne stelmechanisme te draaien of kan ik daar beter vanaf blijven?
-er zit een draaiknopje op de stroboscoop voor de voorontsteking. Moet ik deze gewoon op 0 laten en de streepjes op het GTL vliegwielhuis gebruiken voor de juiste voorontsteking? (zo vroeg mogelijk, dat het kerfje nog net zichtbaar is, toch..?)