Advies gevraagd aankoop R4
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Advies gevraagd aankoop R4
Hoi
Vandaag een R4 GTL uit 1990 bekeken die ik misschien wil kopen (km stand 120.000 km).
Er waren 2 dingen die mij opvielen
1. De rechter wielophanging kraakte tijdens het rijden en bij het indrukken met de hand van de auto rechtsvoor. 2. Onderaan de motor was een olievlek te zien en hingen verse oliedruppels.
Zijn dit ernstige punten bij een R4? Met welke kosten moet ik rekening houden voor reparatie door een garage?
Het chassis en carrosserie waren roestvrij evenals de bodem en verder niets aan gelast.
Vandaag een R4 GTL uit 1990 bekeken die ik misschien wil kopen (km stand 120.000 km).
Er waren 2 dingen die mij opvielen
1. De rechter wielophanging kraakte tijdens het rijden en bij het indrukken met de hand van de auto rechtsvoor. 2. Onderaan de motor was een olievlek te zien en hingen verse oliedruppels.
Zijn dit ernstige punten bij een R4? Met welke kosten moet ik rekening houden voor reparatie door een garage?
Het chassis en carrosserie waren roestvrij evenals de bodem en verder niets aan gelast.
-
- Berichten: 367
- Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am
Re: Advies gevraagd
het lijken mij geen erge dingen het kraken kan een rubber of schokdemper zijn
en de olie een kleppendeksel pakking of alle boutjes aandraaien waar een pakking tussen zit
succes mvg sander
en de olie een kleppendeksel pakking of alle boutjes aandraaien waar een pakking tussen zit
succes mvg sander
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd
Hij is van 1990 dus nooit oldtimer regeling. Piepen en kraken zijn vaak de silent blocks. Olielekken komen van de krukas en nokkenas keerkringen als je gelukt hebt van het kleppendeksel. Allemaal niet duur of ernstig. Je kunt er jaren mee rijden. Als je het toch wil repareren dan kost dat vooral veel tijd
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Advies gevraagd
Verklaar een R4 niet te snel roestvrij! De grootste ellende zit vaak wat verder verstopt. Controleer heel goed de aanhechting van de achteras aan de scharnierblokken vlak vóór de achterwielen. Als dit er roestig uitziet is er vaak ook meer aan de hand. Alles is te maken hoor, maar het zijn misschien niet de kosten waar je op zit te wachten.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd
Een R4 is vrij eenvoudig om er zelf aan te werken, maar als de werkuren moet betalen kan het wel een dure wagen worden.PeterR4 schreef:Met welke kosten moet ik rekening houden voor reparatie door een garage?
De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit. met een beetje pech ben je zo 8 uur kwijt.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Advies gevraagd
een wagen die pas 120.000 km gelopen heeft zal dat nog niet hebben; lijkt me eerder dat de (koperen) pakking aan de olieplug niet goed afdicht of een ander klein dingmarcGTL.BE schreef: De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Advies gevraagd
Zal wel kleppendeksel zijn. Of de druppels hangen feitelijk niet aan de motor, maar aan de versnellingsbak, dan zijn het de aandrijfaskeerringen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd
En roestvrije vier heb ik zelden gezien. De bodemplaat ziet er vaak best ok uit, dat is het probleem niet. Het zijn ALTIJD de langsbalken (en vaak meer). Ik zou eens flink met een schroevendraaier in de balken bij de achterwielophanging prikken, en bij de voorste kriksteunen.
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd
De pakking is al wel 27 jaar oud en heeft misschien een hele tijd stil en/of droog gestaan, van de 5 blokjes waar ik al mee gereden heb waren er 4 daar aan het lekken.R4F6GTX Automaat schreef:een wagen die pas 120.000 km gelopen heeft zal dat nog niet hebbenmarcGTL.BE schreef: De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Advies gevraagd
een echt roestvrij viertje is echt wel mogelijk hoor, heb er net een van 92 uit frankrijk opgehaald.
4 GTL 1992, 5 L 1984
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Advies gevraagd
Precies. Frans kan roestvrij zijn. Nederlands meestal niet. De Nederlandse winters zijn dodelijk!
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd
Juist! Maar bedenk wel dat roestarme of zelfs roestvrije import aan een inhaalslag begint wanneer die in Nederland is, wanneer directe adequate maatregelen achterwege worden gelaten. Als een suikerklontje in de koffie, zoals ik wel eens iemand heb horen zeggen.
Re: Advies gevraagd
uiteraard, of goed beschermen of met dit pokke weer niet rijden. Maar in het zuidfranse kun je echt nog pareltjes treffen, vond een oer 5 van 84 met 50.000km, zit zelf geen vlekje roest op.
4 GTL 1992, 5 L 1984