Ik ken de Billancourt brandstofpompjes niet maar misschien scheurtje in het membraam? Terugslagklepjes die lekken? Ziet er een handbediening op de pomp om e.e.a. te testen? Tank beluchting in orde (geen vacuum?) geen valse lucht die aangezogen wordt...zomaar een paar ideetjes.
Ik wil het eigenlijk niet zeggen maar ehhh voldoende benzine in tank?
Goed dat de voetpakkingen 2.0 hun werk doen
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Begrijp ik goed dat je de kopbouten hebt aangetrokken na warmloop van de motor, maar zonder dat er koelvloeistof in zat? Houd dan even in de gaten dat het blok mogelijk niet gelijkmatig is opgewarmd, en de boel zich misschien nog niet helemaal goed gezet had. Niks om je nu zorgen over te maken, maar misschien wel iets om even in je achterhoofd te houden (mogelijk moet je de bouten later nóg eens natrekken).
Begrijp ik goed dat je de kopbouten hebt aangetrokken na warmloop van de motor, maar zonder dat er koelvloeistof in zat? Houd dan even in de gaten dat het blok mogelijk niet gelijkmatig is opgewarmd, en de boel zich misschien nog niet helemaal goed gezet had. Niks om je nu zorgen over te maken, maar misschien wel iets om even in je achterhoofd te houden (mogelijk moet je de bouten later nóg eens natrekken).
Klopt,
Komende periode ga ik mij storten op het afstellen van de motor. Lijkt me inderdaad niet verkeerd om het natrekken nogmaals te herhalen.
Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb eindelijk stationair toerental zo rond de 800 gekregen, yeeeey. Al heb ik wel het idee dat de motor nog strakker kan lopen. Ik heb het vermoeden dat de ontsteking in één van de cilinders toch niet helemaal naar behoren loopt. Als ik met de stroboscooplamp de markering op het vliegwiel bekijk, dan staat deze niet op één vast punt, maar beweegt heen en weer zegmaar. Dat is niet de bedoeling lijkt me?
Ik heb nog niet eerder met carburateurs gewerkt, dus als ik domme vragen stel...
Was weer fijn om met iets totaal anders bezig te zijn, de koets!
Koets is nog een prima staat, hier en daar wel wat laswerk, maar de basis is prima.
Trouwens, ik was ook nog even bezig geweest met het afstellen van de motor, wat blijkt - als ik het vacuümslangetje afdop tussen spruitstuk en carterontluchting, dan loopt de motor als een zonnetje op stationair. Sluit ik het slangetje aan, dan loopt hij heel 'rauw en onregelmatig'. T.z.t. een CO meter aansluiten en de carburateur goed laten afstellen. In de slang zit trouwens wel een restrictie. Ik kan is gaan puzzelen met verschillende diameters restrictie-openingen.
Hoi Jurjen.
De restricties moet 1,3 mm zijn, er is geen tussenweg.
Om eerlijk te zijn denk ik dat de slangen niet helemaal aansluiten en dat het T-stuk op het kleppendeksel niet helemaal goed zit.
Spelen met de restrictie lijkt me als eerst niet handig. Aan de afstelling van je carburateur ligt het probleem ook niet. Je zegt zelf al dat hij veel beter loopt als je het gat onder de carburateur dicht stopt.
Met andere woorden hij zuigt ergens valse lucht aan.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Hoe zit het met je carburateurvoet? Check eens met een rei of iets anders dat goed recht is of de voet niet krom is. Indien wel, dan vlakken door op een glasplaat met daarop fijn watervast schuurpapier achtjes te draaien, totdat het schuurpatroon op de volledige voet staat. Carburateur trouwens ook niet te hard aandraaien (daar wordt zo'n voet juist krom door).
jurjenz schreef:
Trouwens, ik was ook nog even bezig geweest met het afstellen van de motor, wat blijkt - als ik het vacuümslangetje afdop tussen spruitstuk en carterontluchting, dan loopt de motor als een zonnetje op stationair.
Lees dit nog eens na Bertje.
Lijkt me sterk dat er dan sprake is van lekkage via de carburateurvoet.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
jurjenz schreef:Ik heb eindelijk stationair toerental zo rond de 800 gekregen, yeeeey. Al heb ik wel het idee dat de motor nog strakker kan lopen.
Als het toerental niet laag genoeg te krijgen is, is dat sowieso een indicatie voor valse lucht.
Via een ander kanaal heb ik van Jurjen begrepen dat hij vloeibare pakking op de carbvoet heeft gesmeerd, als dit symptoombestrijding is voor een niet meer vlakke voet, dan denk ik dat voet vlakken nog steeds een goed idee is.
Inderdaad goed advies om te controleren of de voet van de carburateur recht is. Dit heb ik tijdje terug gecontroleerd en is nog goed vlak. Ik heb de beugel waarop de gashevel is gemonteerd ook iets anders gemonteerd dat het in de hoogte beter uitkomt. Mijn vermoeden zit vooral in de dooropening van de restrictie. Vrijdag maar is aanpassen!, ik ben benieuwd!
Bertje schreef:Motor zweeft nog steeds wat in toerental, Robert:
jurjenz schreef:Ik heb eindelijk stationair toerental zo rond de 800 gekregen, yeeeey. Al heb ik wel het idee dat de motor nog strakker kan lopen.
Als het toerental niet laag genoeg te krijgen is, is dat sowieso een indicatie voor valse lucht.
Helemaal met je eens Bertje, Maar in een latere post schrijft Jurjen dat hij het gat onder de carburateur helemaal afgedopt heeft en dat de motor dan prachtig loopt.
Ik betwijfel of het nu aan een kromme carburateurvoet ligt.
Overigens Jurjen zou ik eerst toch alle aansluitingen van de slangen maar eens checken. Ook dat prachtige roodkoperen T-stuk. Ik denk dat je daar nog wat meer kunt halen dan in een 0,2 mm kleiner gaatje in je restrictie.
Als dat allemaal goed is dan kan je gaan finetunen.
Het luister best nauw allemaal. en dat voor zo een simpel motortje.
succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
harbourseal schreef:
Helemaal met je eens Bertje, Maar in een latere post schrijft Jurjen dat hij het gat onder de carburateur helemaal afgedopt heeft en dat de motor dan prachtig loopt.
Dan zou de motor stationair juist beroerd moeten lopen. Zoals Fons al vaker heeft uitgelegd is dit omloopje deel van de carburatie, de motor moet daar dus een beetje lucht kunnen oakken. Als de motor zonder dit omloopje toch goed loopt, dan denk ik dus dat er ergens iets mis is met de luchtstromen (valse lucht).
Het tegendeel wordt hier dan maar weer bewezen Bertje.
Leg ook eens even uit waarom de vroege 4tjes helemaal geen omloop hebben?
En prachtig lopen helemaal zonder restricties en alleen een carterontluchtings slang recht de straat op.
Ik ben het spoor nu dan echt even kwijt.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub