Mijn 2 eurocentjes in deze discussie
het woord "tectyleren" word als een soort algemene uitdrukking voor roestbescherming gebruikt, terwijl in 80% van de gevallen dinitrol of owatrol word gebruikt. Het echte tectyleren heeft mede door de eigenschappen van het product, ook negatieve kanten. ML Tectyl droogt op een gegeven moment uit en met name op stukken waar spanning op komt te staan, door torderen of andere invloeden, ontstaan scheurtjes. In die scheurtjes dringt vocht en andere troep en gaat rotten. Dus elk jaar nalopen en bijwerken is het devies. Mike anders vet is in dat opzicht een beter alternatief (ik heb er geen ervaring mee, maar als ik de ervaringen op het internet lees..

)
Een ML behandeling bestaat uit het spuiten van een bitumenproduct in/op moeilijk bereikbare plaatsen, zoals holle ruimten.Om alle plaatsen goed te bereiken, is de samenstelling van het product dunner als de laag, die bijvoorbeeld tegen de onderzijde van de auto wordt gespoten. Het product zal in alle kieren en naden moeten vloeien. Tectyl en Dinitrol zijn handelsnamen.
De mate van bescherming is volledig afhankelijk van de uitvoering van de behandeling.
Zo heb ik voor mijn chassis mij ervan verzekerd dat er geen enkel 'door roest aangetast' materiaal meer aanwezig was. Alles goed in de grondverf, in de botenlak gezet en vervolgens behandeld met Dinitrol. Voor het bodemwerk van het chassis heb ik een anti-steenslag laag aangebracht, ook voor en wielkastspatplaten. Maakt me geen zak uit of dit waardeverminderend of niet, ik kan aantonen dat de onderliggende lagen roestvrij zijn, en met de behandeling een extra beschermingslaag is aangebracht.
Ik begrijp daarentegen wel heel goed het algemeen beeld van 'laat ik er maar tectyl op smeren, dan ziet de APK-keurmeester de roest niet en is toch een extra laag bescherming?'
Bij jouw roestvrije auto zou ik in ieder geval het binnenwerk van het chassis behandelen met tectyl/roestwerende laag bescherming. Als er al reeds tectyl op de onderzijde van het chassis zit, dan is het niet te beoordelen in hoeverre delen van de bodemplaat roestvrij zijn (of niet). Dat is de reden dat tectyllagen de waarde kunnen verminderen.
Succes!