groeten, walter
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
JelleP schreef:Ik heb van de week een tellerklok uit elkaar gehaald en de kilometerteller gerepareerd (was blijven hangen) dus ik heb er een soort van klein beetje verstand van nu![]()
De kabel is alleen een draaiende kern met een mantel eromheen. Het enige dat die moet doen is de draaiende beweging binnenin de tellerklok omzetten in de snelheid en de gereden kilometers. Het lijkt erop dat jouw kabel doet wat hij moet doen, aangezien de klokjes wel iets aanwijzen. Ik denk dat je het probleem in de tellerbehuizing moet zoeken. Hoe de snelheidsmeter precies werkt weet ik niet helemaal, maar de wijzer zat op een heel teer opgerold veertje van koper o.i.d. De kilometerteller wordt langzaam opgedraaid door de draaiing van de kabel, vertraagd door 3 wormwieltjes.
Wat ik zou doen: tellerklok uitbouwen (zwarte plastic omlijsting voorzichtig loshalen, dan kun je de witte broodtrommel met het instrumentenpaneel eruit klikken door de twee metalen plaatjes aan weerszijden in te duwen), kabel trek je er gewoon af en de twee stekerverbindingen voor de elektra wrik je voorzichtig los.
De behuizing kun je eenvoudig openmaken en het tellermechanisme eruit halen. De getallenschijfjes voor de kilometerteller worden steeds op de juiste positie gehouden door tussenliggende schijfjes met nokjes eraan: één rechthoekige en twee rondvormige per schijfje. Normaal gesproken de rechthoekige nokjes netjes in lijn naar achteren te wijzen, ingeklemd door een metalen staafje. Het klinkt zo wat abstract maar als je het ziet snap je wat ik bedoel. Je kunt het klokje er met enige kracht maar met beleid uit wippen en eventueel de schijfjes weer goed draaien.
Wat ook kan: nieuwe tellerklok overnemen van iemand, ik geloof dat je ze tussen 10 - 20 euro wel kan krijgen. Wel even letten op de kilometerstand, geen idee of jouw APK station het bijhoudt, je kunt de teller eventueel wel verzetten a.d.v. bovenstaand verhaal maar het is allemaal enigszins kwetsbaar. Succes!!
Zeg het 'nsR4F6GTX Automaat schreef: ???