Aanjager
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Aanjager
Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn aanjager. Soms doe hij het en soms niet, ik denk dat er een draadje los zit. Nu hebben we vandaag geprobeerd om te kijken of dat zo is, dus alle schroefjes/boutjes los gehaald rond de zwarte kap bij de pook. Nu kregen we hem alleen niet los, is het zo dat je dan het hele dashboard weg moet halen? Of zien wij iets over het hoofd? Warme Groet Anneloes
Re: Aanjager
Hoi, hij zit inderdaad vastgeklemd achter het dashboard. Om die los te maken moet wel het stuur eraf. Het stuur is vrij eenvoudig los te maken door de plastic middenkap los te wippen met een platte schroevendraaier, dan wordt er een grote bout zichtbaar die je er met de juiste maat (weet niet meer welke) dopsleutel zo af krijgt. Markeer wel even de positie van het stuurwiel t.o.v. de stuurstang, zodat je later nog weet hoe het zat. Ik ga er nu wel even vanuit dat je een R4 met laatste type dashboard hebt.
Het dashboard zit met drie boutjes vast, en met een plastic klemmetje aan elke kant. Pas met die laatste even op, ze breken weleens af. Met het stuur eraf trek je hem een paar centimeter naar voren en dat moet genoeg zijn om de hele middenconsole los te halen, dus de bedrading naar de tellerklok kun je laten zitten. De kachelradiator zelf zit op een vervelende manier vastgeklikt in de console, ik kreeg die niet los zonder de koelslangen van het motorblok los te halen (koelsysteem leeg) en zo de hele mikmak uit de auto te halen. Al met al was ik met het vervangen van de ventilator een stuk langer bezig dan verwacht, maar het is me uiteindelijk gelukt en dat zegt een hoop (ik weet inmiddels redelijk hoe de R4 in elkaar zit maar sleuteltechnisch ben ik niet echt handig).
Succes!
Het dashboard zit met drie boutjes vast, en met een plastic klemmetje aan elke kant. Pas met die laatste even op, ze breken weleens af. Met het stuur eraf trek je hem een paar centimeter naar voren en dat moet genoeg zijn om de hele middenconsole los te halen, dus de bedrading naar de tellerklok kun je laten zitten. De kachelradiator zelf zit op een vervelende manier vastgeklikt in de console, ik kreeg die niet los zonder de koelslangen van het motorblok los te halen (koelsysteem leeg) en zo de hele mikmak uit de auto te halen. Al met al was ik met het vervangen van de ventilator een stuk langer bezig dan verwacht, maar het is me uiteindelijk gelukt en dat zegt een hoop (ik weet inmiddels redelijk hoe de R4 in elkaar zit maar sleuteltechnisch ben ik niet echt handig).
Succes!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Aanjager
Hier mijn topic die ik opende toen ik hiermee aan het klooien was, hiermee is het mij gelukt!!
viewtopic.php?f=2&t=16706" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=2&t=16706" onclick="window.open(this.href);return false;
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Aanjager
In principe kan je de radiator laten zitten Maar dan moet het dashboard er wel af. De 5 moertjes (M6)zijn er dus al af.Rond de twee uitgangen bovenaan zit het voorste en achterste gedeelte vastgeklikt met van die haakje met een weer-tand deze kan je los drukken met een brede schroevendraaier .Het hendeltje op het kraantje moet er ook af. Dan moet je onderaan voorste gedeelte optillen ten opzichte van het achterste gedeelte, zo komen de twee onderste hoeken vrij zitten en kan je het voorste gedeelte met ventilator wegnemen.
De boosdoener zal wel de schakelaar zijn. Er zit immers een doorsmeltdraad op tegen oververhiting deze kan stuk zijn. De schakelaar zelf kan het ook zijn deze kan je gemakelijk demonteren uit het voorste gedeelte. haal vervolgens het aluminium kadertje omzichtig weg en dan kan je de tuimelaar er uit wippen. let er wel op dat je het veertje van het contact niet verliest. Reinig het geheel en monteer het terug (remreiniger gaat goed) Het kan natuurlijk ook het motortje zijn vooral dan de koolborstels. Als je dan het geheel open hebt reinig en vet dan ineens ook de lagertjes van de ventilator. de drie vijzjes lossen en de twee draadjes verwijderen van de motor het schoepen wiel verwijderen. Met remreiniger de lagertjes reinigen en daarna invetten. je kan ook nog het enen clipje op het asje even verwijderen zodanig dat het asje in de busjes heen en weer kan schuiven. Bij het terug monteren moet je er opletten dat de draadjes goed onder de klemmetjes zitten zo dat ze niet tegen de schoepen komen. Deze omschrijving handelt wel over het type met het laatste dashboard. Ik dacht dat de kachel zelf wel gelijk waren
De boosdoener zal wel de schakelaar zijn. Er zit immers een doorsmeltdraad op tegen oververhiting deze kan stuk zijn. De schakelaar zelf kan het ook zijn deze kan je gemakelijk demonteren uit het voorste gedeelte. haal vervolgens het aluminium kadertje omzichtig weg en dan kan je de tuimelaar er uit wippen. let er wel op dat je het veertje van het contact niet verliest. Reinig het geheel en monteer het terug (remreiniger gaat goed) Het kan natuurlijk ook het motortje zijn vooral dan de koolborstels. Als je dan het geheel open hebt reinig en vet dan ineens ook de lagertjes van de ventilator. de drie vijzjes lossen en de twee draadjes verwijderen van de motor het schoepen wiel verwijderen. Met remreiniger de lagertjes reinigen en daarna invetten. je kan ook nog het enen clipje op het asje even verwijderen zodanig dat het asje in de busjes heen en weer kan schuiven. Bij het terug monteren moet je er opletten dat de draadjes goed onder de klemmetjes zitten zo dat ze niet tegen de schoepen komen. Deze omschrijving handelt wel over het type met het laatste dashboard. Ik dacht dat de kachel zelf wel gelijk waren
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Aanjager
Dat zou heel goed kunnen. Dus vóórdat je alles losschroeft: wip die schakelaar er even uit en beoordeel de draadjes, het veertje en de aansluiting van het een en ander. Zorg er voor dat de draadjes niet per ongeluk in de 'mantel' van de kachel verdwijnen (je hebt maar weinig ruimte om te werken). Soms is solderen de oplossing. Het zou óók nog de zekering kunnen zijn: kachel en remlichtschakelaar zitten volgens mij op 1 zekering (daar zit verder niets bij), en als je remlichten uitvallen, ben je als chauffeur meestal niet de eerste die dat merkt ! En ik ga er van uit dat wij het hier hebben over een 4 van de jaren 80 of 'jonger'..........anneloes schreef:ik denk dat er een draadje los zit
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd en in die staat TE KOOP).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Aanjager
Ik herken dit als ik bij mij het draadje van de kachel beweeg doet de aanjager het weer
er zit op de bedrading een oud scotch blokje mogelijk van een radio geweest dat was/is bij mij de DADER
er zit op de bedrading een oud scotch blokje mogelijk van een radio geweest dat was/is bij mij de DADER
Re: Aanjager
Aanjager, remlichten en radio op diezelfde ene zekering, komt vaker voor (uiteraard ook vanwege de plek waar de meesten de radio monteren: dichtbij het kachelhuis).diamond schreef:mogelijk van een radio geweest
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd en in die staat TE KOOP).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Aanjager
Ehm... Alle zekeringen zitten toch ongeveer even dicht bij de kachel/aanjager?
Voor de radio is het wat mij betreft de crux een contac-geschakelde zekering te kiezen. Dus eentje die stroom krijgt vanaf de eerste klik van het contactslot (accessoire stand "A").
Voor de radio is het wat mij betreft de crux een contac-geschakelde zekering te kiezen. Dus eentje die stroom krijgt vanaf de eerste klik van het contactslot (accessoire stand "A").
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Aanjager
Tuurlijk. Maar blijkbaar is het voor de hand liggend om de plusdraad van de aanjager te voorzien van een kroonsteentje en daar de radio op aan te sluiten..........Dat heb ik nu al 3 keer gezien, en dan vraag je om 'losse contacten'.Bertje schreef:Ehm... Alle zekeringen zitten toch ongeveer even dicht bij de kachel/aanjager?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd en in die staat TE KOOP).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Aanjager
Nog steeds niet opgelost, het zijn niet de zekeringen en ook niet de draadjes achter de schakelaar. Misschien toch de aanjager eruit halen, maar wat dan? Waar moet ik naar kijken? Of erachter komen dat hij het nog doet..
Re: Aanjager
Kachelmotor heb ik nog nooit hoeven te verwijderen. Ik kan je dus geen tips meer geven. Maar anderen vast wel !
O ja, schiet mij net te binnen: ooit is de schakelaar zelf defect. Controleer dat even door de twee draadjes tegen elkaar te houden.......wie weet !!
O ja, schiet mij net te binnen: ooit is de schakelaar zelf defect. Controleer dat even door de twee draadjes tegen elkaar te houden.......wie weet !!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd en in die staat TE KOOP).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Aanjager
Waren jullie vanmiddag in Loenen, met de dynamo en deurgrepen bezig?anneloes schreef:Nog steeds niet opgelost, het zijn niet de zekeringen en ook niet de draadjes achter de schakelaar. Misschien toch de aanjager eruit halen, maar wat dan? Waar moet ik naar kijken? Of erachter komen dat hij het nog doet..
Zo ja hebben jullie je ring/steeksleutel 8 alweer terug gevonden.
Ik kan mij heugen dat mijn vader nog heeft uitgelegd met de drukknop van het linkerachterportier weer los te krijgen
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Aanjager
Je kan de motor eens doormeten met een ohm meter of zet op de draadjes rechtstreeks 12 V(let op als hij het dan doet begint hij wel te draaien)
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Aanjager
schakleer goed doormeten, en ook kijken of er wel spanning op komt. als het kachelmotortje bv geblokeerd is geweest zou ie door kunnen branden, maar volgens mij is het wel erg zeldzaam. maar simpel, komt er spanning op de schakelaar ? is er spanning na de schakelaar, is er aarde ? als al die vragen met ja zijn beantwoord dan moet je toch de kachelmotor uitbouwen om zeker te weten wat de oorzaak is. IVM de kwestbaarheid van de luchtkanaalkleppen zou ik de koelvloeistof aftappen en kachelslangen loshalen (ik moest ook het ontluchtings ventiel uit het slangetje halen), dasbordbouten los en dan de hele kachelunit in z'n geheel uitbouwen voor deze uit elkaar te halen. dan kan je er goed bij,
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Aanjager
De luchtkanaalkleppen blijven altijd kwetsbaar eender hoe je het doet maar als je de kachel laat zitten(zoals in eerdere post beschreven) scheelt het de helft van het werk. demonteren en terug monteren (dus zonder herstellingen)krijg ik klaar binnen het uur zonder mij te haasten en ook zonder iets te beschadigen. Het water kan blijven zitten, als het daarvoor niet lekte zal het daarna ook niet doen.Het warmte element blijft op zijn plaats en kan dus ook niet beschadigd raken.Tweety schreef: IVM de kwestbaarheid van de luchtkanaalkleppen zou ik de koelvloeistof aftappen en kachelslangen loshalen (ik moest ook het ontluchtings ventiel uit het slangetje halen), dasbordbouten los en dan de hele kachelunit in z'n geheel uitbouwen voor deze uit elkaar te halen. dan kan je er goed bij,
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;