Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Deze 850 cc motor heeft 12 jaar stilgestaan en er zit geen fut in , maximum 80 km/u carburator werkt (kan misschien beter) Ontsteking doet het: vacuümvervroeging doet het, draait op de vier bougies.(wel raar,de voorontsteking instellen met de stroboscoop lamp lukte niet. deze dan maar op het gehoor goed gezet.) Ben nog altijd een leek op motorisch gebied maar al doende leert men. Omdat ik geen voorruitgang boekte dacht ik om eerst de compressie van de motor te meten. Bij deze meting zit er een groter verschil op de tweede cilinder. Nu mijn vraag is ; Is deze afwijking te groot
cyl.1=9 bar cyl.2=7.5 bar cyl.3=8 bar cyl.4=9.5 bar
cyl.1=9 bar cyl.2=7.5 bar cyl.3=8 bar cyl.4=9.5 bar
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Hoi Marc, is wel een beetje veel verschil! de onderlinge afwijking mag max. 10% zijn.
Misschien dat door het lange stilstaan wat zuigerveren vast zijn gaan zitten.
Om dat te verhelpen moet je het blok uit elkaar halen.............
Gr.Jan.
Misschien dat door het lange stilstaan wat zuigerveren vast zijn gaan zitten.
Om dat te verhelpen moet je het blok uit elkaar halen.............
Gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Dus ik kan besluiten, ongeacht wat ook de oorzaak is bij een verschil groter dan 10% moet de motor uit elkaar om het probleem te verhelpen. Andere oorzaken dan de zuigerveren kunnen dus ook de koppakking of de klepdichting zijn.
Als ik dan toch moet gaan reviseren dan kies ik voor een groter blokje dat ik nog heb liggen
Als ik dan toch moet gaan reviseren dan kies ik voor een groter blokje dat ik nog heb liggen
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
compressie meten op een motor die al 12 jaar stil staat is geen duidelijke reden hoor. Daarbij, om de juiste druk te kunnen meten moet de motor warm zijn etc. Staan de kleppen goed? als je een leek bent op motorisch gebied maar je kan wel het goed afstellen zonder het juiste gereedschap ?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Wat het leek zijn betreft; Bij mijn GTL lukt het perfect, deze spint als een naaimachine met veel pit en is best zuinig. Maar met de F4Combi wil het niet lukken. Na zijn heropstart al enkele honderden kilometers gereden De kleppen zijn gesteld, de carburator doet zijn werk en de ontsteking doet het ook ( de ontsteking kan ook nog een factor zijn omdat ik deze niet kreeg afgesteld met en stroboscooplamp, De verdeler heb ik dan verdraaid tot dat de motor mooi draaide) . Deze factoren heb ik meermaals nagekeken en toch doet de motor niet wat hij hoort te doen. De oorzaak zit dus duidelijk buiten mijn kennis van de motor?Daarom ben ik overgegaan naar een compressie meting. Blijkt dat daar al een struikelblok te voorschijn komt. een druk verschil van meer dan 10%. Des gewenst kan ik dit herhalen met een echt warme motor maar vermoedelijk gaat daardoor het druk verschil niet weg.R4F6GTX Automaat schreef:compressie meten op een motor die al 12 jaar stil staat is geen duidelijke reden hoor. Daarbij, om de juiste druk te kunnen meten moet de motor warm zijn etc. Staan de kleppen goed? als je een leek bent op motorisch gebied maar je kan wel het goed afstellen zonder het juiste gereedschap ?
Mij lijkt het me logisch om problemen die vastgesteld zijn eerst op te lossen voor op zoek te gaan naar andere defecten
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Wannee je eerst de comp meet en dan olie op de zuiger spuit en het wordt niet beter is het probleem te zoeken in de kop.(KLeppen)Succes.
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Juiste volgorde: compr.meten, SPAARZAAM olie op de zuiger en opnieuw meten.
Als je er te veel olie op spuit heb je een GIGA compressie!!
gr.Jan.
Als je er te veel olie op spuit heb je een GIGA compressie!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
En zo leren we weer bij. Morgen eerste werk, terug compressie meten. Eerst droog en dan nat.
Dank u wel
Dank u wel
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Marc, als je besluit om een andere zwaardere motor te monteren, doe dat dan met de versnellingsbak
die bij die motor hoort.
Als je een andere motor monteert met de versn.bak van de slechte motor heb je 4 versnellingen achteruit!
gr.Jan.
die bij die motor hoort.
Als je een andere motor monteert met de versn.bak van de slechte motor heb je 4 versnellingen achteruit!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Dat wist ik al, ik ga toch eerst proberen deze motor goed te krijgen en in te rijden. Eventueel later wil ik wel nog een andere motor(en versnellingsbak)plaatsen en de 850 cc aanbieden aan een liefhebber zodat ik wat kan terug verdienen.deutz schreef:Marc, als je besluit om een andere zwaardere motor te monteren, doe dat dan met de versnellingsbak
die bij die motor hoort.
Als je een andere motor monteert met de versn.bak van de slechte motor heb je 4 versnellingen achteruit!
gr.Jan.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Nog eens gemeten maar nu met een warme motor
cyl.1=7 bar cyl.2=7 bar cyl.3=7 bar cyl.4=7 bar
meeting herhaald
cyl.1=8 bar cyl.2=8 bar cyl.3=8 bar cyl.4=8 bar
Is 7 bar à 8 bar goed?Of zijn al de zuigerveren versleten?
vervolgens een meeting met olie gedaan
cyl.1=12 bar cyl.2=13 bar cyl.3=12 bar cyl.4=15 bar
De kop blijkt dus goed te zijn.
cyl.1=7 bar cyl.2=7 bar cyl.3=7 bar cyl.4=7 bar
meeting herhaald
cyl.1=8 bar cyl.2=8 bar cyl.3=8 bar cyl.4=8 bar
Is 7 bar à 8 bar goed?Of zijn al de zuigerveren versleten?
vervolgens een meeting met olie gedaan
cyl.1=12 bar cyl.2=13 bar cyl.3=12 bar cyl.4=15 bar
De kop blijkt dus goed te zijn.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Ik zou de oorzaak van het gebrekkig vermogen ergens anders zoeken.
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Ondertussen wel gemerkt wanneer ik de olie vuldop open doe (en laat) bij draaiende motor er constant een rook-walm uitkomt. heeft er iemand een diagnose?
Marc
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Motor van R4F4Combi doet het niet goed
Beetje walm lijkt mij normaal, in elk geval als de motor nog niet helemaal warm is. Dit is waterdamp uit de blow-by (verbrandingsproduct).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd