Hallo,
Een week geleden dacht ik er nog niet eens over na om überhaupt een auto te kopen, en nu staat er ineens een R4 voor de deur.
Al sinds jonge leeftijd (niet dat dat zo lang geleden is; ik ben nu 24) droomde ik ervan om in een oldtimer rond te rijden. Het liefst had ik een Eendje, Kever of Mini. Ik dacht altijd dat dit een onbetaalbaar idee was en dat dit voor m'n 40ste in elk geval niet ging lukken.
Toen ik vorige week een R4 op Marktplaats zag staan (ik heb er 1650 voor betaald) realiseerde ik me pas dat ik er op dit moment wel degelijk budget voor heb. Niet alleen voor de aanschaf, maar ook voor het opknappen van het ding. Ondanks de impulsaankoop ben ik niet onvoorbereid in het diepe gesprongen; ik heb de complete wagen, met name het chassis, bekeken aan de hand van op internet gevonden checklists, waarbij ik me vooral heb gefocust op roestvorming. Hoewel hij er niet erg nieuw meer uitzag, vond ik de staat best oké. Het enige serieuze punt (wat ik voor aankoop al wist) is een gat onder de rechter achterdeur, en beginnende corrosie van de dorpel eronder. Hoe ernstig het is weet ik nog niet, maar ik ga hem z.s.m. eens op de brug bekijken in de garage.
Het bouwjaar is 1992 en de kilometerstand rond de 75.000 (wat ik niet erg veel vond). Het motorblok komt uit een R4 GTL.
Een paar vraagjes heb ik wel alvast:
- De motor start ook met dit warme weer moeilijk op zonder de choke te gebruiken, na een paar seconden wordt het toerental te laag en valt hij weer uit. Met de choke een klein stukje uitgetrokken gaat -ie prima en redt hij het na een seconde of 20 gewoon weer zonder choke. Is dit normaal of hoort een koude R4 motor in de zomer gewoon zonder choke te kunnen blijven draaien?
- Vandaag heb ik hem op een paar stukjes flink doorgetrokken (100 km/h) en bij het uitrollen hoorde ik daarna een slepend geluid bij het loslaten van het gas. Het leek vlak voor m'n voeten vandaan te komen (rechtsachterin de motorruimte dus, vanaf de grille gekeken). Na weer een stukje rustig aan te hebben gedaan verdween het weer. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
- Op sommige foto's zie ik dat mensen een leuk embleempje of een hoefijzer o.i.d. op hun grille monteren. Het lijkt mij leuk om ook zoiets te doen. Ik vraag me alleen af of dit de toestroom van koellucht niet benadeelt?
Sorry voor het lange verhaal! Ik hoop dat jullie mij als nieuwe R4-fan een beetje op weg kunnen helpen

groetjes, Jelle
Haarlem