Het moet ongeveer 1985 geweest zijn dat ik met mijn vriendin (nu nog steeds mijn vrouw) zomaar een stukje ging touren op een zaterdagochtend. We reden vanuit Rijswijk via Den Haag naar Wateringen en zo verder het Westland in. We hadden geen idee waar de rit naar toe ging, normaliter kwam ik zelden of nooit in die omgeving, tenzij om naar het strand te gaan. Maar dat zat er dit keer niet in ondanks het mooie Juni zonnetje.
In die tijd reed ik een rode R6L. Het was voor het eerst dat ik geen R4 reed en eerlijk gezegd beviel de wagen mij niet bijzonder goed. Op een gegeven moment reden we Naaldwijk binnen en dwaalden we wat in een jaren '50 of '60 wijkje toen er ineens een oranje R4 op ons af kwam rijden. Onbedoeld hield ik iets gas in en toen we langszij gekomen waren kwamen beide Renaultjes tot stilstand. Ik draaide mijn raampje open en de bestuurder van de R4 schoof zijn raampje open.
"Kopen?" klonk het in Westlands accent?
Ik zei "Alstie hard en goed is"
De man bleek Peet Veen te zijn van autobedrijf P.J. Veen in Naaldwijk. Hij vertelde dat hij de auto zojuist ingeruild had van een "moedertje" die toch iets veiliger moest gaan rijden van haar liefhebbende echtgenoot. In dat gezin had de oranje wagen de bijnaam "De Peen" gekregen en Peet had die bijnaam direct overgenomen. De afwijkende oranje kleur had inderdaad grote gelijkenis mer de kleur van een wortel; het was niet de feloranje kleur die je wel vaker zag rijden in de 70er en 80er jaren.
De R4 ging op de brug en hij bleek in zeer goede staat te zijn. We zijn het snel eens geworden over de prijs en de koop was gesloten. We hebben nog jarenlang plezier gehad van De Peen en nog altijd wordt deze bijnaam gebruikt onder vrienden wanneer we goede herinneringen naar boven halen.
"kopen?"
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-