Trekhaak R4 fourgonnette
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Trekhaak R4 fourgonnette
Wie kan vertellen of er en zo ja, wat het verschil is tussen een trekhaak voor een Berline en die voor een fourgonnette? Is er wellicht een plaatje?
Re: Trekhaak R4 fourgonnette
Daar ben ik al lang mee aan het stoeien.
De berline heeft een gewone trekhaak, maar bij de F4 zit de buisbumber in de weg omdat haar bibs wat anders gevormd is, dus hier is een verlenging noodzakelijk.
De berline heeft een gewone trekhaak, maar bij de F4 zit de buisbumber in de weg omdat haar bibs wat anders gevormd is, dus hier is een verlenging noodzakelijk.
- mfjtenhave
Ik heb samen met mijn zwager een trekhaak van een GTL aangepast en er onder geschroefd.
De originele heb ik ook in de hand gehad (via Wind classics) maar daar moest je ook nog wel aan doen. Wij hebben gekozen voor een eigen oplossing, de bumper en de trekhaak hebben we aan gepast.
De originele heb ik ook in de hand gehad (via Wind classics) maar daar moest je ook nog wel aan doen. Wij hebben gekozen voor een eigen oplossing, de bumper en de trekhaak hebben we aan gepast.
-
Ik wil graag een trekhaak waarvan ik kan zeggen dat die origineel voor een fourgonnette is. Maar op dit moment weet ik niet waar ik precies naar zoek. Voor een Berline wordt er van alles aangeboden en ik heb er zelf een aantal gemonteerd, maar naar ik begrijp past die niet op de fourgonnette. Dus heeft er iemand een plaatje of een precieze beschrijving?
- Hanz
- Contacteer:
Hmm, ik dacht dat zo'n plaatje wel te vinden zou zijn in de PR... niet dus. Zijn die dingen dan niet standaard door Renault geleverd?
-
Of Renault die dingen leverde weet ik niet. Ik heb in de loop der jaren wel 6 of 7 verschillende typen trekhaken gezien van evenveel verschillende producenten.
-
Van R4F4TX kreeg ik een paar foto's waarvoor hartelijk dank. Ik kon op de foto's geen verschil ontdekken met de trekhaak voor een Berline, die ik heb liggen. Zie ik wat over het hoofd?

De kogelhoogte is anders en bevestiging van de bumper de kogel heeft ook andere ruimte tussen de bumper een berline bumper zit heel dicht op de buis bij een F4
-
Dus als ik een Berline trekhaak (met afneembare kogel) monteer onder een fourgonnette en met een stalen plaat de bevestiging van de kogel wat verlaag, zodanig dat de achterdeur daar bij openen netjes overheen gaat, dan zou het moeten passen. Of niet?
Zie foto hieronder van vergelijkbare oplossing aan de trekhaak van mijn 505 Dangel die zonder verlaging te hoog is voor gewone aanhangers

Zie foto hieronder van vergelijkbare oplossing aan de trekhaak van mijn 505 Dangel die zonder verlaging te hoog is voor gewone aanhangers

-
Als je de trekhaak niet op je kenteken hoeft te hebben kun je wel zoiets maken ja maar dan mag je er niks achter hangen... hooguit een fietsenrek
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
Bedoel je dat een trekhaak op het kenteken vermeld moet worden? Dat wist ik niet en ik heb het ook nog nooit gezien. Ik dacht dat zolang je maar niet meer trekt dan 750 kg, inclusief het gewicht van de aanhanger, er geen andere eisen zijn dan dat de constructie deugdelijk moet zijn. Boven de 750 kg moet een trekhaak kennelijk van een goedgekeurd type zijn. Overigens staat de fourgonnette op Frans kenteken en is de trekhaak in principe alleen maar bedoeld om op eigen terrein te gebruiken.
-
Ik heb het effe nagekeken en inderdaad, wat je daar zegt klopt.
Dus technisch gezien zou je een trekhaak van een GTL kunnen monteren, zonder kogel, daar op die plaats 2 gaten boren en vervolgens met een beugel a la Land Rover een hulpkoppelstuk op kunnen zetten.
Paul, waar heb je de informatie gevonden? Ik ben me ook aan het verdiepen in de regels over trekhaken en ik vind het lastig om officiële documenten hierover te vinden. Op de site van rijksoverheid en rdw kon ik zo gauw niets vinden, terwijl ik het daar wel zou verwachten.R4F6GTX Automaat schreef:Ik heb het effe nagekeken en inderdaad, wat je daar zegt klopt.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
-
Google...' trekhaak keuringseisen '...enter... en dan heb je een hoop keuzes, 1 daarvan dit, of een pdf van de RDW zelf....