Idd een snelle acceleratie.
Een kilo minder zal niet zo snel een minder stabiele motor opleveren.
De gestabiliseerde krukas compenseert ook het een en ander.
even wat van een internetsite geplukt
Verminder de weerstand
Er is een verschil tussen het vermogen van de motor en het vermogen van de wielen. Elk draaiend deel van je motor gebruikt energie. Er gaat dus vermogen verloren. Dit noemen we aandrijfverliezen. Gebruik daarom zo licht mogelijke onderdelen, maar overdrijf niet. Het gedrag van je motor kan aanzienlijk veranderen.
Een vliegwiel word vaak lichter gemaakt door deze ‘af te draaien’, of door een andere te monteren die lichter is. Hoe lichter het vliegwiel is, hoe minder aandrijfverlies. Een nadeel is dat je motor minder ‘rond’ gaat lopen. Is je vliegwiel te licht, dan draait hij slecht in de lage toeren. Je vliegwiel kan zelfs exploderen, of, wanneer hij niet goed is uitgebalanceerd, voor extreme slijtage in de lagers zorgen.
Misschien is het gerommel in de marge.
Maar ik heb er plezier in om met kleinere motoren toch wat meer winst te halen.
Ieder zijn ding
