Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Nope, kan geloof ik niet. Maar heb je al met de wagen gereden? De ophaning zal zich nog wat zetten bij de eerste bochten/drempels.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
In principe wel. Beide wielen opkrikken. Schokbrekers loshalen. Deze vervangen door een verstelbaar tapeind. De torsiestaven van binnen naar buiten eruit slaan. Vervolgens tapeind verstellen zodat het wiel omhoog komt. Dan de torsiestaven terugzetten, goed zoeken naar de stand door te draaien zodat de vertanding aansluit. En dan weer terugmeppen.
Soms zitten ze erg vast, dus met beleid hard slaan. Ik gebruik daar zelf een oude torsiestaaf voor.
Soms zitten ze erg vast, dus met beleid hard slaan. Ik gebruik daar zelf een oude torsiestaaf voor.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Inderdaad er eerst flink mee gaan rijden. Succes, IdoBertje schreef:Nope, kan geloof ik niet. Maar heb je al met de wagen gereden? De ophaning zal zich nog wat zetten bij de eerste bochten/drempels.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Mijn wielen staan naar binnen gericht, is dit te regelen met de swingarm bevestiging?
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Ook gevonden in mijn vraagbaak,maar de richting van het uitslaan staat er niet echt in vermeld. Op het schema heb ik rode pijlen aangebracht;, klopt dat?Okido schreef:In principe wel. Beide wielen opkrikken. Schokbrekers loshalen. Deze vervangen door een verstelbaar tapeind. De torsiestaven van binnen naar buiten eruit slaan. Vervolgens tapeind verstellen zodat het wiel omhoog komt. Dan de torsiestaven terugzetten, goed zoeken naar de stand door te draaien zodat de vertanding aansluit. En dan weer terugmeppen.
Soms zitten ze erg vast, dus met beleid hard slaan. Ik gebruik daar zelf een oude torsiestaaf voor.
Ook tekst gekopieerd uit vraagbaak (bronvermelding)
"Uit- en inbouwen van een torsiestaaf achter, uitvoering met gegoten verankeringshuis:
Plaats de wagen op bokken en verwijder het wiel. Bouw de sçhokdernper uit en indien
aanwezig de stabilisatorstang. Merk de stand van de torsiestaaf t.o.v. het merkteken
op het verankeringshuis. Tik de torsiestaaf meteen drevel uit en neem de torsiestaaf onder
de wagen uit.
Inbouwen gebeurt op de volgende wijze: Monteer i.p.v. de schokdemper een verstelbare
staaf met een lengte van 350 mm en een diameter van 10 mmo Draai de moer van de
verstelbare staaf zover aan, totdat de lengte tussen de schokdemperbevestigingspunten
280 mm, bij speciale uitrusting 295 mm en bij de bestelauto 290 rnrn bedraagt. Smeer de
uiteinden van de torsiestaaf in met molybdeendisulfidevet en steek de torsiestaaf in het
verankeringshuis en de wieldraagarm. Probeer hierbij de stand te vinden waarbij hij zonder
forceren in beide spiebanen geschoven kan worden. Controleer ten slotte de wagenhoogte.
Afstellen van de wagenhoogte gebeurt door de to rsiestaaf uit te bouwen en de verstelbare
staaf korter of langer te maken. Als de afstand tussen de schokdemperbevestigingspunten
1 mm langer wordt afgesteld dan wordt de wagen hoogte 3 mm meer."
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Ja klopt.marcGTL.BE schreef: Op het schema heb ik rode pijlen aangebracht;, klopt dat?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
als het goed is wel, door de swingarm bevestiging naar boven te kantelen... met wat extra gewicht achterin lossen en weer was zetten moet meestal wel genoeg zijn...marcGTL.BE schreef:
Mijn wielen staan naar binnen gericht, is dit te regelen met de swingarm bevestiging?
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Ze staan recht!!
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
EN NU WEET IK WAT ER FOUT WAS
Bij het opruimen van de vorige achterbrug merk ik dat de nieuwe schokbrekers die ik vorig jaar geplaatst had enkel bedoeld zijn voor verticale plaatsing. als je ze horisontaal plaatst zuigen ze lucht en werken dan niet meer optimaal. Dus de achterbrug die ik er onderuit heb gehaald was nog goed. Ik was eigenlijk toch van plan om ooit de F6 brug te plaatsen onder mijn GTL, das dus nu gebeurt.
Bij het opruimen van de vorige achterbrug merk ik dat de nieuwe schokbrekers die ik vorig jaar geplaatst had enkel bedoeld zijn voor verticale plaatsing. als je ze horisontaal plaatst zuigen ze lucht en werken dan niet meer optimaal. Dus de achterbrug die ik er onderuit heb gehaald was nog goed. Ik was eigenlijk toch van plan om ooit de F6 brug te plaatsen onder mijn GTL, das dus nu gebeurt.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Hoe weet je dat ze dan lucht zuigen? Want volgens mij heb ik ook zulke schokbrekers onder mijn GTL zitten, dus met zon markering, maar zo ver ik weet zijn ze origineel...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Zijn er dan geen verschillen in schokdempers met verticale en horizontale plaatsing?Bertje schreef:Hoe weet je dat ze dan lucht zuigen? Want volgens mij heb ik ook zulke schokbrekers onder mijn GTL zitten, dus met zon markering, maar zo ver ik weet zijn ze origineel...
Quot homines, tot sententiae
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
De voor en achterdempers zijn anders, is dat wat je bedoeld?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Ik dacht dat de pijl er met een reden opstaat, vermoed ook ooit gelezen op een forum dat deze niet horizontaal mogen geplaatst wordenBertje schreef:Hoe weet je dat ze dan lucht zuigen? Want volgens mij heb ik ook zulke schokbrekers onder mijn GTL zitten, dus met zon markering, maar zo ver ik weet zijn ze origineel...
als ik de mijne horizontaal indruk gaan ze ongelijkmatig en hoor ik lucht geborrel, doe ik verticaal gaat hij gelijkmatig zonder geborrel
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL
Of is het zo, volgende tekst tegen gekomen op een forum van 2CVmarcGTL.BE schreef:Ik dacht dat de pijl er met een reden opstaat, vermoed ook ooit gelezen op een forum dat deze niet horizontaal mogen geplaatst wordenBertje schreef:Hoe weet je dat ze dan lucht zuigen? Want volgens mij heb ik ook zulke schokbrekers onder mijn GTL zitten, dus met zon markering, maar zo ver ik weet zijn ze origineel...
als ik de mijne horizontaal indruk gaan ze ongelijkmatig en hoor ik lucht geborrel, doe ik verticaal gaat hij gelijkmatig zonder geborrel
Er zit ook een stickertje op nieuwe schokbrekers om aan te geven welke kant boven moet. Bij vertikaal gemonteerde schokbrekers maakt voor/achter niet uit, die zijn dus op twee manieren te monteren, bij horizontaal gemonteerde maakt dit wel uit, deze zijn maar op een manier te monteren. Maar dat staat aangegeven in de bijgesloten gebruiksaanwijzing
Vermoedelijk zal ik er eentje dan wel verkeerd hebben geplaatst, al doende leert men......een te late leerschool.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re:Nu GROENE (Rode) kaart op de keuring voor mijn GTL
Goedgekeurd maar op het nippertje. De F6 achterbrug geeft nog niet het goede weg contact,vermoedelijk veert hij nu te hard. Het meettoestel gaf een flinke waarschuwing Het was juist op de norm. Bij de tweede meting werd ik betrapt op mijn winkelwaar in de koffer... kon alles uitladen, maar de meeting was niet beter of slechter.
Bij volgende keuring ga ik de carbon schokdempers eens vervangen door gewone.
Mijn emissienorm was nu prima, 1.1 en het mag maximum 3.5 zijn.
En de verlichting was ook OK
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;