Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Volgens mij gaat de massa van de alternator naar het massapunt rechts-vooraan op het binnenscherm (samen met de massa van het rechter-licht)
De massa kabel van de alternator gaat dus niet naar de batterij maar naar de koets.
De alternator geeft zijn negatieve verbinding door aan de motor via zijn eigen massa(huis) de negatieve verbinding gaat via de versnellingsbak (kabel) naar de batterij
Marc
De massa kabel van de alternator gaat dus niet naar de batterij maar naar de koets.
De alternator geeft zijn negatieve verbinding door aan de motor via zijn eigen massa(huis) de negatieve verbinding gaat via de versnellingsbak (kabel) naar de batterij
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
op beide binnen schermen zit een massapunt (M6)Waar ook de lichten hun massa halen
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
klopt inderdaad marc, zo is het aangesloten op de koets, heb het net ergens op een oude foto gevonden van mijn F4 project dat stilligt.
groeten, silvio
groeten, silvio
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
zo, ben er weer eens geraakt, zijn hele drukke weken geweest en zeker het laatste weekend met mijn huwelijk, MAAAAAR de 4 heeft het gehaald en heeft gereden op mijn huwelijk
Zijn nog een paar puntjes die aangepakt moeten worden en bij 1 ervan heb ik jullie tips nodig:
Zoals hier ook al in het topic had vermeld was is alle merktekens op mijn torsie kwijt, deze is compleet uit elkaar geweest en op goed geluk terug gemonteerd qua rijhoogte.
Nu ligt hij echt wel laag vooraan, zou toch een 8cm hoger mogen, wielen liggen bijna in de kassen
hoe pak ik dit het beste aan? Een collega renault-rijder van me zei van hem op de schaarbrug te zetten tot de wielen nog net de grond raken en de torsie ontspannen is, dan onder de wagen loshalen (aan de zetels), paar tanden herzetten en terug laten zakken.
Is dit een haalbare manier? Heb geen idee hoe die torsie gaat reageren hierop...
mvg, silvio
PS als ik wat bekomen ben van alles dan vul ik het hele topic even bij met fotos
Zijn nog een paar puntjes die aangepakt moeten worden en bij 1 ervan heb ik jullie tips nodig:
Zoals hier ook al in het topic had vermeld was is alle merktekens op mijn torsie kwijt, deze is compleet uit elkaar geweest en op goed geluk terug gemonteerd qua rijhoogte.
Nu ligt hij echt wel laag vooraan, zou toch een 8cm hoger mogen, wielen liggen bijna in de kassen
hoe pak ik dit het beste aan? Een collega renault-rijder van me zei van hem op de schaarbrug te zetten tot de wielen nog net de grond raken en de torsie ontspannen is, dan onder de wagen loshalen (aan de zetels), paar tanden herzetten en terug laten zakken.
Is dit een haalbare manier? Heb geen idee hoe die torsie gaat reageren hierop...
mvg, silvio
PS als ik wat bekomen ben van alles dan vul ik het hele topic even bij met fotos
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Klopt. Bij mij gebeurden er gekke dingen toen ik vergeten was die kabel aan te sluiten.marcGTL.BE schreef:Volgens mij gaat de massa van de alternator naar het massapunt rechts-vooraan op het binnenscherm (samen met de massa van het rechter-licht)
Marc
Wat torsies betreft: ik meende dat er op de kopse kant van de torsiestaven putjes zijn ingeslagen waarmee je ze de spiebanen kunt positioneren tov de draagarm en de ankerplaat. Toevallig ga ik zaterdag een voorste draagarm vervangen, eens kijken of ik dan wat foto's kan maken.
Tot slot: HULDE SILVIO! Dat je de wagen op tijd af hebt gekregen! Ik zie uit naar de foto's van het uiteindelijke resultaat!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Ik hoop dat je nog van 1 kopse kant weet hoe hij zat?
Ik heb het zelf nooit bij de hand gehad maar heb mij ooit door een specialist laten vertellen dat je die torsiestangen op (ik dacht uit mijn hoofd) 27 positiecombinaties kunt zetten, dus als je van van een torsieveer van beide kopse kanten niet meer weet waar hij zat dan heb je heel wat vrijheid.
Als je van 1 kopse kant nog weet hoe hij zat kun je de andere natuurlijk "makkelijk" een tandje verhogen.
Als je beide niet meer weet kun je met 1 tandje extra aan een bepaalde kopse kant te hoog uitkomen en zou je eerst de andere kopse kant moeten verzetten en zo door trial en error tot een goede hoogte moeten komen.
Ik heb het zelf nooit bij de hand gehad maar heb mij ooit door een specialist laten vertellen dat je die torsiestangen op (ik dacht uit mijn hoofd) 27 positiecombinaties kunt zetten, dus als je van van een torsieveer van beide kopse kanten niet meer weet waar hij zat dan heb je heel wat vrijheid.
Als je van 1 kopse kant nog weet hoe hij zat kun je de andere natuurlijk "makkelijk" een tandje verhogen.
Als je beide niet meer weet kun je met 1 tandje extra aan een bepaalde kopse kant te hoog uitkomen en zou je eerst de andere kopse kant moeten verzetten en zo door trial en error tot een goede hoogte moeten komen.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
1 kopse kant vooraan heb ik aangetekend, die zit juist, is toen met de torsie om te draaien dat het "koperen plaatje" dat onder de zetels zit van de stang is gevallen....
Zal zowieso een gokwerk worden
Zal zowieso een gokwerk worden
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
bij deze dus een update van alle werken, ben er zelf net achtergekomen dat ik niet eens een foto heb als hij klaar is, met de bumpers en velgen op.....
deze zijn voor later deze week dan
tot daar ben ik geraakt met de fotos, toen is de stress begonnen en heb ik zelfs geen tijd meer voor gehad
Ik maar er zo snel mogelijk nieuwe
mvg, silvio
deze zijn voor later deze week dan
tot daar ben ik geraakt met de fotos, toen is de stress begonnen en heb ik zelfs geen tijd meer voor gehad
Ik maar er zo snel mogelijk nieuwe
mvg, silvio
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Mooi, ben benieuwd naar de totaalfoto's!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Mooi!
Voor de oplossing, check viewtopic.php?f=2&t=15686" onclick="window.open(this.href);return false;. Als je de torsie achteraan (spiebaan van 21 tandjes) 1 tandje verzet zou je bij een draagarmlengte van 28 cm 28*(2*pi)/21=8 cm in hoogte moeten winnen. Vooraan ongeveer hetzelfde, bij een spiebaan van 20 cm. Kleinere stukjes kan ook, doordat het aantal tandjes voor en achter anders is. Verzet je beiden 1 tandje dan kom je op 28*(2*pi)/420=0,4 cm
Voor de oplossing, check viewtopic.php?f=2&t=15686" onclick="window.open(this.href);return false;. Als je de torsie achteraan (spiebaan van 21 tandjes) 1 tandje verzet zou je bij een draagarmlengte van 28 cm 28*(2*pi)/21=8 cm in hoogte moeten winnen. Vooraan ongeveer hetzelfde, bij een spiebaan van 20 cm. Kleinere stukjes kan ook, doordat het aantal tandjes voor en achter anders is. Verzet je beiden 1 tandje dan kom je op 28*(2*pi)/420=0,4 cm
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
oke...zo smorgens op nuchtere maag rekenen....
dus achteraan of vooraan 1 tand herzetten (achteraan bedoel je onder de zetels?) geeft een verschil van 8cm hoger of lager?
EDIT: met de bouten onder de zetels kan toch ook een beetje gespeeld worden, hier moet dan toch ook enige hoogte in te winnen zijn, niet?
dus achteraan of vooraan 1 tand herzetten (achteraan bedoel je onder de zetels?) geeft een verschil van 8cm hoger of lager?
EDIT: met de bouten onder de zetels kan toch ook een beetje gespeeld worden, hier moet dan toch ook enige hoogte in te winnen zijn, niet?
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Dik 8 cm boogomtrek, dus werkelijk hoogteverschil zal iets minder zijn.
Met de ankerplaten onder de stoelen is bij mijn weten niks af te stellen: zowel de torsie als de balk hebben 3 vaste gaten, in elk geval bij de ophangingen die ik ken:
Met de ankerplaten onder de stoelen is bij mijn weten niks af te stellen: zowel de torsie als de balk hebben 3 vaste gaten, in elk geval bij de ophangingen die ik ken:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
vandaag de torsie onder de zetels 1 spie herzet, vooraan nu 3tal cm hoger, kom nu uit op 23,5cm van hoek van de bodemplaat tot op de grond, lijkt me nog altijd veeeel te laag.
kan er iemand eens meten hoe hoog ik moet gaan?
ik kreeg achteraan ook maar 1 tandje herzet, anders kreeg ik de ankerplaat nooit op zijn plek, onderste draagarm kon niet verder naar onder.
mvg, silvio
kan er iemand eens meten hoe hoog ik moet gaan?
ik kreeg achteraan ook maar 1 tandje herzet, anders kreeg ik de ankerplaat nooit op zijn plek, onderste draagarm kon niet verder naar onder.
mvg, silvio