Technisch Fiat 600 vraagje

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat

Technisch Fiat 600 vraagje

Bericht: # 151433Bericht R4F6GTX Automaat »

Een probleem:

Enkele maanden geleden reed Rob vM met zijn Fiatje naar zijn werk en bij een stoplicht weg willen rijden gebeurde er helemaal niks meer. Motor liep gewoon maar welke versnelling hij ook koos, het ding bleef staan. Daar hij altijd schokkerig weg reed (veertjes kapot van de koppelingsplaat) dachten we aan de koppeling kapot. De hele boel gedemonteerd en inderdaad het druklager in puin en de drukgroep kapotte veren en de plaat zoals verwacht waren de veertjes van kapot. Het nieuw spul aankopen had wat problemen; de juiste dingen konden maar moeilijk gevonden worden maar dat is uit eindelijk gelukt en eergister en gister hebben we besteed om de boel weer op te bouwen. Gister als laatste de (nieuwe) koppelingskabel proberen af te stellen maar aangezien de put waar ie boven staat wat aan de kleine kant is moest ik de wagen wat heen en weer duwen om er goed bij te zijn. Dat ging uiteraard makkelijk daar dat ding niet veel weegt. Maar toen kwam ik er achter dat de wagen in de versnelling stond maar toch kon ik 'm vrij bewegen zonder dat de motor 'm tegenhield. Even verder gekeken, zonder koppelingskabel aangesloten, startmotor er nog niet in zodat ik naar de koppeling kon kijken, met schroevendraaier aan vliegwiel gedraaid (ook aan de waterpomppoelie gedraaid voor hetzelfde doel) maar de wielen draaiden vrij, geen contact met de bak of zo. Toch zitten beide aandrijfassen op hun plek, goed gemonteerd, koppelingsplaat-drukgroep-druklager zit allemaal ook goed gemonteerd, nieuwe delen zijn ook identiek aan de oude dus alles past zoals het hoort maar het werkt niet. Het zit goed maar het 'koppelt' dus niet terwijl het gewoon vast zit. Toen hebben we de motor en bak en alles er weer onderuit gehaald en de bak van de motor gehaald en de deksel van de versnellingsbak (bovenop) eraf gehaald om erin te kunnen kijken. Met de ouwe koppelingsplaat op de prise-as geschoven om meer kracht te hebben om handmatig de bak te kunnen bedienen en een griptang op de schakelstang om de boel te bedienen alle versnellingen geprobeerd, m'n voet op 1 aandrijfas gezet en gekeken naar de andere aandrijfas die dan gewoon ronddraait, zo wat ie zou moeten doen. Ziet er naar mijn idee allemaal prima uit. Als ik de ene aandrijfas ronddraai, gaan de ander in de andere richting rond dus het differentieel lijkt ook goed te werken.

Wat kan er loos zijn? Ik kom er effe niet meer uit. Ik wil nog maar gaan kijken naar de ingaande as die van de versnellingsbak naar de differentieel loopt (hoe heet dat ding ook al weer), misschien dat die doormidden is? Nee, want als ik handmatig draai aan de koppelingsplaat gaan de aandrijfassen ook draaien.... ??? Ik kom er effe niet meer uit! Wat zie ik over het hoofd?

Bij demonteren van alles en schoonmaken van de vettige troep die de hele versnellingsbak ingepakt had (olie, zand, met-de-jaren-verzamelde troep) kwamen we er achter dat er helemaal geen olie meer in de versnellingsbak zat. Er zat wel een paar kleine stukjes ijzer aan het magneetje van de aftapplug en wat hele kleine stukje aluminium, meer van dat gruis. Niet thuis te brengen aangezien het allemaal wel erg klein was.

1972 Zastava 750, hetzelfde ronde rugzakmodel als de Fiat/Seat 600D. Door een vroegere 'restaurateur' zijn er veel specifieke Fiat of Seat onderdelen op gekomen dus het is eigenlijk een mix van de drie maar het is vrijwel allemaal hezelfde, alleen wat remdelen en zo voor zover we gezien hebben.
Rob vM heeft het een half jaar geleden of zo van een vriendin van mij gekocht en heeft er bijna 3000 km mee kunnen rijden maar de rest stond het stil want het had altijd wel iets... maar aangezien er al heel veel geld in zit wil hij 't uiteraard wel weer maken alleen heb ik geen idee waar ik nu naar moet gaan kijken. Heeft er iemand een idee?

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Rudolf2

Re: Technisch Fiat 600 vraagje

Bericht: # 151436Bericht Rudolf2 »

Mag ik nou schrijven dat het Fiat en kopie-Fiat is, en daarmee is de kous af...?
Veel meer steun heb ik niet voor je, ik heb er nl geen verstand van.

Rudolf
integrale

Re: Technisch Fiat 600 vraagje

Bericht: # 151437Bericht integrale »

Fiat heeft een druklagers die terug geduwd worden door de drukgroep en druklagers die door de koppelingshefboom terug getrokken worden. De terugtrek uitvoering moet je in de vork klikken, Als je die er op schuift Staat hij een stuk naar voren tegen de drukgroep, Kan misschien net vrij gaan lopen.
Plaats reactie