Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Jerome

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 150559Bericht Jerome »

Hallo Silvio,
Het binnen scherm zoals op je laatste foto zichtbaar is, is dat nieuw?

Ik heb afgelopen weekend nog een lasstrip er in zitten lassen, maar ik had liever een nieuw scherm gehad. Waar heb jij het nieuwe scherm gekocht? Als het een nieuw scherm is?

Groet, Jeroen
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
silvio

Bericht: # 150560Bericht silvio »

De voorste binnenschermen zijn inderdaad nieuw, en origineel renault.
Ik heb ze een 4-tal jaar geleden hier opt forum kunnen kopen van iemand die er op zolder had gevonden.
Ik vrees dat ze nieuw bijna onvindbaar zijn geworden...

Mvg silvio
marcGTL.BE
Contacteer:

Bericht: # 150562Bericht marcGTL.BE »

Afbeelding

Die twee kokers en dwarsbalk op de bodem zijn bij mijn GTL niet aanwezig, wat voor nut hebben deze?
Ook het ronde vlak boven de naftbak is bij mij niet verwerkt in het profiel. Mijn GTL is wel 10 jaar jonger.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
silvio

Bericht: # 150678Bericht silvio »

Hey Marc, ik heb geen idee waarvoor die kokers dienen, zit niets in of op.

Hier de vorderingen van de voorbije week:
koets is uitgeplamuurd en staat in spuitplamuur, planning is deze volgend weekend in de lak te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zit de laatste week en de volgende niet meer zo veel opt forum, hele tijd in de garage aan de 4 bezig, anders haal ik mijn deadline niet, dus als ik niet meteen antwoord, don't panic :D
Bertje

Bericht: # 150679Bericht Bertje »

Je gaat me inhalen denk ik ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio

Bericht: # 150682Bericht silvio »

denk het niet :D
vanavond gaan we proberen de motor te starten, kijken of daar geen fouten inzitten.

maar is best nog veel werk als ik al die onderdelen hier nog zie liggen
silvio

Bericht: # 150689Bericht silvio »

Ok, zoals ik vreesde slaat de motor niet aan....

ik heb vonk aan iedere bougie, benzine aan de carburator. Zelfs met startpilot enkel maar een grote plof met veel rook.

ik denk dus foute ontsteking, opt forum vind ik uitleg hierover, maar alles begint met het juistzetten van het merkteken op het vliegwiel, maar vind dit dus nietmeer, ik vrees dat dit verdwenen is bij het afdraaien van het vliegwiel.
zijn er andere manieren om dit juist te zetten?

Mvg silvio
Mausje75

Bericht: # 150690Bericht Mausje75 »

Statisch afstellen dmv een proeflampje

Dit is een uitleg vanuit de Keversite..

Wat je vantevoren moet vaststellen, is dat je 1e cilinder op bdp ( bovenste dode punt staat ) want je hebt geen merkteken meer, dan zit je het dichtst in de buurt

Wanneer men de motor in de juiste stand heeft gebracht neemt men een 12v proeflampje. Sluit het ene draad op klem 1 van de bobine en met de andere op de massa. Klem 1 van de bobine is verbonden met de stroomverdeler.

Wanneer men het contact aanzet en de onderbrekerpunten zijn gesloten zal het lampje niet branden, want het hamertje van de onderbreker is op dat moment met de massa verbonden en voert dus geen spanning. Zodra echter de onderbrekerpunten lichten en de verbinding met de massa wordt verbroken ontstaat er een spanningsverschil en flitst het lampje aan. De klembout aan de onderzijde van de verdeler wordt vervolgens een paar slagen los gedraaid, waardoor het mogelijk is de verdeler over een zekere afstand te verdraaien.
De verdeler draait men nu zoveel naar rechts tot het fiber nokje op het onderbrekerhamertje voorbij de nok van de eerste cilinder komt te liggen, zodat de onderbreker punten gesloten zijn. Het proeflampje brandt dan niet. Je draait nu zeer langzaam het verdelerhuis linksom terug tot het moment waar het lampje aanflitst.
In deze stand wordt het klemboutje aan de onderzijde weer vastgezet en daarmee is op het juiste tijdstip afgesteld.

ps1... Bij deze uitleg is er vanuit gegaan dat het merkteken juist gepositioneerd is

ps2.. Geeft ie wel leven als je de motor start? ( dus hij heeft de neiging om aan te slaan? ) Zo ja.. ff met z`n 2en starten.. 1tje start, de andere draait ondertussen rustig aan de verdeler tot ie aanslaat.

Succes!
Quot homines, tot sententiae

84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Okido
Contacteer:

Bericht: # 150691Bericht Okido »

Beste Silvio,

Niet proberen te starten als je niet zeker bent dat de ontsteking juist staat. Dat komt de kwaliteit van de motor niet ten goede.

Op zich is het merkteken niet noodzakelijk. Met een schroevendraaier door het bougiegat kan je nauwkeurig de zuiger in de hoogste stand zetten. Neem daarvoor de cilinder (1) naast het vliegwiel.

Als de zuiger-1 bovenstaat, dan staat zuiger-4 ook boven. Meestal staat zuiger-1 goed als de rotor van de ontsteking van de motor af wijst.
Wil je het helemaal zeker weten dan moet het kleppendeksel eraf. De zuiger (1 of 4) waarvan de kleppen speling hebben is degene die de vonk moet krijgen. Deze is aan het eind van de compressieslag. De andere (1 of 4) is degene waarvan de kleppen geen speling hebben. Deze zijn als het ware aan het tuimelen. De zuiger is dan aan het wisselen tussen uitlaatslag en inlaatslag.

Op de verdeler zet je de bougiekabel op het punt die contact maakt met de rotor. De bougiedop zet je op cilinder 1. Vervolgens plaats je de kabels in de volgorde 1,3,4,2.

Nu kan je met een lampje de ontsteking afstellen.

Succes, Ido van der Gragt
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Bertje

Bericht: # 150693Bericht Bertje »

Volgens mij zie ik nog steeds een merkteken op je vliegwiel. Pagina 12 van deze thread, op 7 uur. De post van 17 mei.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio

Bericht: # 150694Bericht silvio »

manman Bertje, je bent geweldig :D

Heb gisterenavond zeker 20minuten zitten zoeken achter dat streepje, zal dan toch de vermoeidheid parten beginnen te spelen?

Vanmiddag dan nog maar eens een poging doen, nu eerst een testlampje halen, want die van mij is spoorloos verdwenen.

Bedankt collega's !!!!
silvio

Bericht: # 150716Bericht silvio »

dit is de situatie nu

Merkteken in het midden
Afbeelding

dan is dit de stand van de rotor
Afbeelding

klopt dit ongeveer?
deutz

Bericht: # 150724Bericht deutz »

Nee Silvio, de koperen lip van de rotor moet naar het binnenscherm wijzen, dus haaks op de kop.
Anders zit je ontstekings tandwielasje niet op de juiste plaats.
Cilinder 1 zit volgens mij bij de distributie.
Dus cilinder 4 op tuimelen is cil. 1 op ontsteking, kijken waar de rotor precies heen wijst, de verdelerkap
kabel die daar mee correspondeert naar cil.1, zou dan moeten lopen. dan rechtsom 3,4,2.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
silvio

Bericht: # 150726Bericht silvio »

Hoi Jan,

je zegt het koperen lipje van de rotor haaks op de kop, wijzend naar het binnenscherm, maar mijn merkteken moet op deze positie blijven staan als ik het goed begrijp?

Ik dacht gelezen te hebben dat als het merkteken overeenkomt de rotor steeds naar cil1 of 4 moest wijzen...

als ik de rotor ga draaien verplaatst het merkteken zich toch, of moet het ontstekingshuis demonteren en het asje draaien?
deutz

Bericht: # 150729Bericht deutz »

Je kunt nu ook de verdelerkap monteren en de eerste cil. kabel op de rotor stand monteren en op de eerste
cilinder monteren, maakt niet zo veel uit.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie