co-meting

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

David

Bericht: # 15048Bericht David »

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik snap die co-schroef op mijn gasfabriekje niet echt. Stel je hiermee nou alleen maar het stationair-mengsel af of heeft draaien hieraan ook invloed op de mengverhouding benzine/lucht tijdens het rijden?? En wat wordt er tijdens een CO-meting nou eigenlijk gemeten? De hoeveelheid onverbrande benzine ofzo?
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
viva la fryslan

Bericht: # 15050Bericht viva la fryslan »

jg zal zitting houden als hij dit leest
jogging, joggingaanhanger, F6 Service, rode tl, estafette, klassieke sleurhut, klassieke vouwwagen, dauphine gordini, fuego gtl en rodeo 6, 4 club boutique
David

Bericht: # 15053Bericht David »

Da's mooi....!!
Folkert

Bericht: # 15057Bericht Folkert »

Ik ben eerder.

Brandstof (CxHx) bestaat uit koolstof (C) en waterstof (H). Tesamen met zuurstof (O) uit de lucht (O en N) verbrandt de brandstof bij de correcte mengselverhouding (stoichiometrisch, voor de technici onder ons) en een volledige verbranding tot kooldioxine (CO2) en water (H2O). Beide zijn ongevaarlijke stoffen, al zijn er die beweren dat een overmaat aan CO2 een zogenaamd broeikaseffect veroorzaakt. Een eventueel bijproduct bij een hete verbranding is "verbrande lucht" (NOx).
Indien er veel brandstof aanwezig is, is er dus een tekort aan zuurstof en zal de brandstof verbranden tot koolmonoxide (CO), kooldioxine (CO2) en water (H2O). Hierbij is koolmonoxide (ook wel kolengas genoemd) een bijzonder giftig gas. Bij een extreme overmaat aan brandstof en bij een onvolledige verbranding (bijvoorbeeld veroorzaakt door een slechte ontsteking) zal niet alle brandstof verbranden en zal er ook koolwaterstof (HC) dat ook giftig is ontstaan.
Bij een tekort aan brandstof zal er geen koolmonoxide geproduceerd worden, doch zal wegens een minder goede verbranding wel weer koolwaterstof ontstaan.
Een afweging is in de tijd gemaakt tussen een goede verbranding en een overmaat aan giftig gas en heeft als resultaat een gewenst koolmonoxide (CO) percentage in de uitlaatgassen.
Bij moderne voertuigen worden alle koolmonoxide en koolwaterstoffen door de katalysator omgezet tot kooldioxide (CO2) en water (H2O). Hulde aan de katalysator!
Devies na dit pleidooi: Zorg ervoor dat Uw choke tijdig weer in de "uitstand" staat, daar U daarmee milieu en ook brandstof bespaart.
Goof

Bericht: # 15058Bericht Goof »

Een erg interessant verhaal, maar ik heb het gevoel dat het niet echt inspeelt op de vraag. Waarvoor dient die CO-schroef nou eigenlijk, alleen voor stationair, of ook voor het gewone rijden. En hoe stel je zo'n ding zelf af?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2003-02-17 22:52 ]</font>
Folkert

Bericht: # 15060Bericht Folkert »

Ja. Dat is wel zo als ik de vraag nog eens terug lees... De CO schroef heeft wel wat invloed tijdens het rijden, maar dat is niet echt veel. Hoe je die afstelt: ik DENK (want ik heb geen auto's met gasfabrieken) dat je die zover mogelijk dicht moet draaien, waarbij de motor nog netjes loopt EN de uitlaatgassen niet naar brandstof stinken. Als dat laatste het geval is, is er duidelijk sprake van andere problemen (slechte ontsteking, tijd voor kleppenstellen, oid). Mooier is het om die met behulp van een CO-meter af te stellen.

Beter?

Ohja... Bij een CO-meting meten ze CO... (flauw antwoord)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Folkert op 2003-02-17 22:49 ]</font>
David

Bericht: # 15065Bericht David »

Indrukwekkend betoog Folkert!! Maar (om de spanning erin te houden!): Min gasfabriek staat "te schraal" bij volledig dichte choke (heb je denk ik als eens eerder gelezen en is nog niet verholpen). Als ik iets minder lucht geef is dit euvel verholpen. Maar ben ik dan met een rijdende gif-fabriek onderweg? Is het (brandstofverbruiktechnisch) beter om inderdaad met iets dichte choke (1-1,5cm) te rijden of om een grotere sproeier te monteren? Gaat bij een iets gesloten choke (stationairtoerental blijft gelijk) het verbruik eigenlijk omhoog? (Dit zijn meerdere vragen, dat zie ik ook in!!)
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 15069Bericht Jan-Geert »

oke folkert was mij voor , maar voor het afstellen van gas heb je 2 typen , je hebt verdampers met een co schroef en een stationairschroef , en je hebt er met alleen een stationairschroef op de verdamper en een co schroef op de leiding. De co schroef is om op toeren af te stellen en de stationairschroef stel je t co stationair af , doe dit wel met een co meter en zorg ervoor dat benzine al goed staat , dan moet alles goedkomen
Folkert

Bericht: # 15070Bericht Folkert »

Meer vragen, bondigere antwoorden..

1) Min gasfabriek staat "te schraal" bij volledig dichte choke (heb je denk ik als eens eerder gelezen en is nog niet verholpen).

Mooi he? Hebben ze op de fabriek zo verzonnen om een zuinig en relatief schoon voertuigje te maken met "voldoende" vermogen.

2) Als ik iets minder lucht geef is dit euvel verholpen. Maar ben ik dan met een rijdende gif-fabriek onderweg?

Ja.

3) Is het (brandstofverbruiktechnisch) beter om inderdaad met iets dichte choke (1-1,5cm) te rijden of om een grotere sproeier te monteren?

Grotere sproeier is beter, denk ik. Een gesloten chokeklep belemmert de aanvoer van lucht, zodat de motor een groter vacuum in stand staat te houden.

4) Gaat bij een iets gesloten choke (stationairtoerental blijft gelijk) het verbruik eigenlijk omhoog?

Ja. Je mikt er meer brandstof in, waar je niets voor terug krijgt.
Folkert

Bericht: # 15073Bericht Folkert »

zeg JG, wie heeft het hier in ene over LPG? Een carburateur is een gasfabriek (Vergasser, zoals onze oosterburen zeggen...)
David

Bericht: # 15076Bericht David »

Ad3: Krijg je door minder lucht en meer vacuum een grotere venturiwerking dus? Je creeert dus meer onderdruk, waardoor er meer benzine door de sproeier geperst wordt??

Ad4: Is het niet zo dat je door de choke alleen de hoeveelheid lucht en de stationaire stand van de gasklep regelt? Zo niet, zou je me dan de werking van de choke eens uit de doeken willen doen, want daar begrijp ik kennelijk iets niet helemaal.

(De tip om de choke te openen komt trouwens van Wind Classics in Gaanderen)
Ron

Bericht: # 15124Bericht Ron »

Ik snap er ook allemaal vrij weinig van, maar ik wil de chaos graag wat completer maken door te zeggen dat na een correcte CO-afstelling, het helemaal niet gegarandeerd is dat je auto lekkerder rijdt.
Menigeen is boos na een APK, en schroeft vervolgens eigenhandig weer aan de schroefjes.

*Ik stel de stationairsproeier hoog af.
*Ik stel de mengselschroef zo dat de motor het meest "rustig" loopt, vaak is dat dan ook het hoogste toerental.
*Ik stel de stationairsproeier weer terug tot een laag toerental.

Dat werkt tot nu toe het beste. De ene keer lukt het beter dan de andere keer, en ik heb het vermoeden dat er zo'n veelvoud aan faktoren in het spel is dat het me niet eerlijk lijkt om over werkende methodes te praten als de techniek al 20 jaar aan slijtage onderhevig is.
Is het niet gewoon zo dat die boel amper nog goed te krijgen valt?
Ik vind het altijd maar een gedoe van "bij benadering".
David

Bericht: # 15127Bericht David »

Ik moet mijn gasmengsel dus rijker maken door de choke iets uit te trekken. De bougies zien er na een (flinke) rit goed uit: grijs-bruin met een lichte aanslag die je er zo vanaf krabt. Mijn uitlaat (en daarmee mijn achterwiel) is zwart (roet dus) en je zou zeggen dat dit door een te rijk mengsel komt! Het wiel wordt niet knetterzwart maar je vinger wordt dat wel als je over het wiel wrijft. Of ik dit met dat CO-stellen kan verhelpen weet ik ook niet. Ik stel inderdaat ook maar op het gehoor af ja, of dit juist is weet ik niet...
Ron

Bericht: # 15135Bericht Ron »

Meer kun je als hobbyist niet. Als hij mooi loopt, en hij zuipt niet veel benzine : lekker afblijven! Dat je er niet veel van begrijpt maakt voor de situatie niet uit, maar ik deel je frustratie.
Als je bougies mooi zijn, maak je dan om die band niet druk. Die band wordt toch wel even belaagd tijdens de koude start, die brandt je niet meer schoon op de snelweg, je bougies wel. Je bougies zeggen meer over je verbranding dan je band.
Goof

Bericht: # 15137Bericht Goof »

Of fijn een GTL uitlaat eronder leggen, ben je van het hele gezeik met de achterband en de demper onder het spatbord af.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie