Kachel-radiator zit in het koelsysteem aangesloten rechtstreeks op de kop. Dus voor !! de thermostaat, warme kachel is dus geen bewijs van goed werkende thermostaat !Hanz schreef:Thermostaat lijkt me niet het probleem aangezien je een hete kachel hebt geconstateerd.
Een koude radiator lijkt me te duiden op verstopping of zoals je zelf zegt gebrekkige rondpomping.
Getik bij hoge snelheid, motor loopt warm
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Getik bij hoge snelheid, motor loopt warm
Juist Tweety, dit had ik iver het hoofd gezien! De thermostaat heb ik vorige maand reeds vervangen omdat ik dacht dat daar het probleem zat, niet dus!
Anyway ik ga er nu aan beginnen!
Anyway ik ga er nu aan beginnen!
http://www.spoorbus.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Update:
Zoals ik vermoedde was mijn oude waterpomp stuk. Het schoepje was losgekomen van de as waardoor er dus geen circulatie meer was. Precies een 'vaak' voorkomend probleem aangezien ik hier nog een aantal verhalen las van mensen die hetzelfde voorhadden.
Van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om ALLE resterende koelwaterleidingen en kachel te spoelen, wat een troep kwam daaruit zeg! Sommige buizen zaten vol met metaalschilfers, ik vermoed roest uit de radiateur? Het is namelijk zo dat deze R4 een tiental jaar heeft stilgestaan, het koelwater was wellicht nog nooit ververst.. Arm ding! Zo was bvb het verbindingsbruggetje naar de carburateur volledig verstopt, nu stroomt ook wat weer lekker door. Waarvoor dient dit uberhaupt? Ik vermoed een soort van voorverwarming van het mengsel?
Alles gemonteerd, rijden maar.. Of niet
Ik merkte helaas een nare lekkage van koelwater op. Toch maar even gestart en dit werd uiteraard erger als er druk in het systeem kwam. Ik HOOP dat de buis komende van de kachel de boosdoener is en niet de pakking van de waterpomp. Ik heb wel op aanraden van de verkoper de bijgeleverde pakking gebruik samen met nog een laagje vloeibare.. Hopelijk is dat niet het probleem?
Groeten!
Zoals ik vermoedde was mijn oude waterpomp stuk. Het schoepje was losgekomen van de as waardoor er dus geen circulatie meer was. Precies een 'vaak' voorkomend probleem aangezien ik hier nog een aantal verhalen las van mensen die hetzelfde voorhadden.
Van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om ALLE resterende koelwaterleidingen en kachel te spoelen, wat een troep kwam daaruit zeg! Sommige buizen zaten vol met metaalschilfers, ik vermoed roest uit de radiateur? Het is namelijk zo dat deze R4 een tiental jaar heeft stilgestaan, het koelwater was wellicht nog nooit ververst.. Arm ding! Zo was bvb het verbindingsbruggetje naar de carburateur volledig verstopt, nu stroomt ook wat weer lekker door. Waarvoor dient dit uberhaupt? Ik vermoed een soort van voorverwarming van het mengsel?
Alles gemonteerd, rijden maar.. Of niet

Groeten!
Toch mooi gelukt, als je de bouten van de waterpomp allemaal netjes hebt aangedraait en de vlakken goed schoon waren zal dat toch haast niet het probleem zijn, meestal zijn het de slangklemmen....
De voetverwarming is om bevrijzing van de carb te voorkomen, maar schijnt vooral een hoger verbruik te veroorzaken, ik heb 'm op m'n V66 maar niet meer aangsloten (dat ding verbruikt genoeg !) heb je ook de aftapplug van het blok los gehad tijdens het spoelen ? d'r blijft soms nog troep liggen tussen de blokwand en de zuigerbussen.

@Tweety; misschien had een vorige eigenaar die voetverwarming dan wel bewust dichtgekit om een lager verbuik te hebben.
En die aftapplug, waar vind ik die?
Door dat lek moet het koelwater er toch weer af en kan ik alsnog het blok spoelen.
En die aftapplug, waar vind ik die?

Voet verwarming is wel een plek die vanzelf volkoekt, ik heb die van mij gewoon droog staan en ipv dat een klein buisje gemonteerd, aftapplug zit op het motorblok, aan de kan van het schutbord, aan de bestuurders zijde, is een M6 boutje geloof ik, als je het forum afzoekt vind je denk ik nog wel ergens een fototje...
Goed nieuws!!! Mijn 4tje rijdt weer als nooit tevoren
De lekkage, waarvan in vreesde dat het de nieuwe waterpomp zou zijn, was inderdaad gewoon afkomstig van een lekkende leiding. Deze heb ik vervangen en meteen ook nog eens het koelcircuit gespoeld.
Helemaal klaar voor de zomer dus
Nogmaals bedankt allemaal voor de hulp
Zal binnenkort eens wat foto's posten en mezelf gelijk even voorstellen 

Helemaal klaar voor de zomer dus

Nogmaals bedankt allemaal voor de hulp